Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

London Design Biennale bada współpracę opartą na projektowaniu

London Design Biennale bada współpracę opartą na projektowaniu

Londyńskie Biennale Designu jest napędzane hiperrealistycznym robotem AI o nazwie Ai-Da

Czwarta edycja London Design Biennale rozpoczęła się w czwartek w stolicy Wielkiej Brytanii, gromadząc wystawców z całego świata, zaproszonych do odkrywania nowych form współpracy poprzez projektowanie.

„To, co widzisz, to jak uczynić świat lepszym miejscem przez pryzmat designu” – powiedziała AFP reżyserka Victoria Brooks podczas otwarcia międzynarodowej wystawy.

„Często panuje przekonanie, że projektowanie jest czymś w rodzaju, wiesz, miło jest je mieć, ale nie jest to całkowicie konieczne. Myślę, że ta wystawa pokazuje, że projektowanie i myślenie projektowe jest czymś, co jest absolutnie nieodłącznym elementem tworzenia rzeczy, które odpowiadają wyzwaniom – dodał Brooks.

Projekty ponad 40 uczestników będą prezentowane w Somerset House do 25 czerwca, prezentując różne techniki projektowania i badając różne tematy, od środowiska po sztuczną inteligencję.

W chilijskim pawilonie instalacja „pożyczonych materiałów” z paneli z biotkaniny zawieszonych na suficie bada sposoby wykorzystania celulozy drzewnej – odnawialnego i biodegradowalnego materiału – do tworzenia naturalnych włókien i zmniejszania wpływu wyrębu na lasy deszczowe.

Niektóre z gobelinów są również sensoryczne i emitują odgłosy ptaków i płynącej wody, przypominające las deszczowy, gdy odwiedzający je dotykają.

W innym pokazie naukowcy i projektanci z grupy „Automorph Network” współpracowali przy instalacji skupiającej się na samokształtującym się materiale, materiałach, które „nie są już biernymi odbiorcami projektu, ale aktywnymi uczestnikami własnego procesu kształtowania”.

Na Biennale można było zobaczyć także prace artysty-robota w czasach, gdy sztuczna inteligencja jest coraz bardziej obecna w życiu codziennym.

– Artysta robotów –

Na ekranie są kubki, talerze i inne przedmioty gospodarstwa domowego zaprojektowane przez Ai-Da, hiperrealistycznego robota AI, przy użyciu algorytmów artystycznych, a następnie wydrukowane na drukarce 3D.

„Nie mam myśli i uczuć jak ludzie” – powiedziała Ayda w odpowiedzi na pytania AFP.

READ  On je. On ogląda. Do. - Chicago Jazz Festival, Scoflo Review

„Ale rzeczy wiele dla mnie znaczą, jeśli osiągną swój cel, co pomaga widzowi zastanawiać się nad rolą nowych technologii w naszym życiu” – dodał robot, ostrzyżony na boba.

„Algorytmy mogą być kreatywne… dlatego ze swej natury oferują i eksplorują nowe pomysły” – powiedział twórca Ai-Da, Aidan Meller.

Ale ostrzegł również, jak ważne jest „odpowiedzialne” obchodzenie się z tą technologią.

Dodał: „Chcemy ocalić świat, chcemy użyteczności. Są wady, więc musimy o tym pomyśleć, spowolnić, aby o tym pomyśleć”.

Zwrócono też uwagę na wojnę na Ukrainie, gdzie walki toczą się od ponad roku po inwazji Rosji na prozachodniego sąsiada.

W Pawilonie Polskim znajdują się okna podarowane z Wielkiej Brytanii, które po wystawie trafią na Ukrainę.

Instalacja jest inspirowana projektem polskiej Fundacji BRDA, która zajmuje się zrównoważonym i dostępnym mieszkalnictwem.

Grupa zbiera okna z całej Polski i wysyła je na Ukrainę, aby pomóc w odbudowie zniszczonych wojną domów.

„Podczas nalotu znikają okna jako pierwsze” – powiedziała Zofia Jawrowska, kuratorka projektu.

„To okazja, by porozmawiać o ponownym wykorzystaniu materiałów, ich potencjale w inżynierii oraz o tym, jak mogą być odpowiedzią na sytuacje kryzysowe” – dodała.

mhc-acl/cw