Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Kwartet Axiom, znany z grania Dua Lipy i Taylor Swift, honoruje polską muzykę

Aksjomat poczwórny

Zdjęcie: dzięki uprzejmości Axiom Quartet

Młodzi muzycy, którzy chcą nawiązać kontakt z potencjalnymi podobnie myślącymi kolegami, mogą zrobić znacznie gorzej niż gigantyczne targi ślubne w George R. Brown Convention Center. To właśnie tam, wśród „10,000 sukien ślubnych” i „każdej opcji rozrywki, jaką można sobie wyobrazić”, odzwierciedlając wiolonczelistę Patricka Doyle’a, kwartet Axiom zakorzenił się.

„Poznaliśmy się, ponieważ pochodzimy od tych samych muzyków”, dodaje starsza skrzypaczka Dominika Dansevich, odnosząc się również do swojego związku z Doyle’em poprzez Shepherd School of Music Uniwersytetu Rice. „Świat muzyków jest stosunkowo mały i nieuchronnie spotykają się oni, aby wykonywać różne prace. To był czynnik jednoczący.”

Axiom, z udziałem skrzypaczki Maxine Kuo i skrzypaczki Katie Carrington, rozpoczął we wrześniu swój dziesiąty sezon koncertem z udziałem Haydna, Beethovena i Szostakowicza. Sunday prezentuje The Complexity of Simplicity, program kompozytorów urodzonych i urodzonych w Polsce w Muzeum Holokaustu w Houston. Ale kwartet działa też w bardziej egzotycznych miejscach.

Lotniska dla jednej osoby. Axiom jest częścią Harmony In the Air, programu, w ramach którego na lotniskach Hobby i Bush pojawiają się małe zespoły muzyki klasycznej i jazzowej, pomagając przybliżyć miejską scenę artystyczną podróżnym zmierzającym do holu. „To zabawne, ponieważ ludzie często mówią nam, że są podekscytowani opóźnieniem lotu, kiedy słyszą nas na lotnisku” – mówi Doyle. „Jestem szczęśliwy i smutny dla nich jednocześnie.”

Aksjomat Quad: złożoność prostoty

Kiedy: 18:00 6 listopada
gdzie: Muzeum Holokaustu, Houston, 5401 Caroline Street.
Detale: bezpłatny (wymagana rejestracja); axiomquartet.com; hmh.org

Chociaż mają swobodę w zakresie swoich zapasów na lotnisku, sytuacja wygląda zupełnie inaczej w lokalnych pizzeriach i kawiarniach sieci Axiom’s Jukebox, której grupa rozdaje swoim słuchaczom listę około 500 popularnych piosenek. Może to być wszystko, od Eagles po Dua Lipa, ale „Bohemian Rhapsody” i „Fame” Davida Bowiego są odwiecznymi faworytami. („Piosenki Taylora Swifta są zaskakująco satysfakcjonujące i zawsze zabawne”, zauważa Doyle.) Następna szafa grająca będzie o 15:00 13 listopada w Doshi House, położonym w szarej strefie między Third Ward a Midtown.

READ  Pozew zbiorowy został zakończony, a CD Projekt zapłaci akcjonariuszom 1,8 miliona dolarów

„Nasze zainteresowania są bardzo szerokie i nigdy nie spoglądamy na repertuary, które niekoniecznie są mainstreamowe lub dobrze znane, chociaż też nie staramy się ich unikać” – mówi Dancewicz.

Celem Axiom z „Złożonością prostoty” jest podniesienie poprzeczki kompozytorom Mieczysławowi Weinbergowi, Karolowi Szymanowskiemu i Markowi Nowakowskiemu. Koncert, zaprezentowany przez Konsulat RP w Houston, jest próbą pokazania innej strony polskiej kultury niż wiejski zgiełk Festiwalu Folkloru Polskiego w Houston, wyjaśnia urodzony w Polsce Dancewicz.

Bliski przyjaciel Szostakowicza, nazwisko Weinberga może zabrzmieć wśród lokalnych fanów opery dzięki grupie Auschwitz z 1968 roku „Pasażerowie”, która miała swoją amerykańską premierę w Stanach Zjednoczonych w styczniu 2014 roku. Chociaż jego muzyka kameralna jest w tym kraju nieznana, Dancewicz chwali rozproszone, ale liryczne walory V kwartetu smyczkowego.

„Mogą być bardzo głębokie i atrakcyjne, jednak typ głębi i bezruchu często kojarzy się z ekstremalną subtelnością i intensywnymi emocjami”. „To bardzo wyjątkowy i bardzo przekonujący styl, w którym ani jedna nuta nie jest umieszczona tam, gdzie nie powinna. Osobiście bardzo to lubię.”

Dancewicz wyjaśnia, że ​​Szymanowski jest prawdopodobnie najsłynniejszym polskim kompozytorem poza Chopinem. Jego II Kwartet smyczkowy jest utworem późniejszym (zm. 1937), zawierającym elementy muzyki dźwiękowej i ludowej z gór polskich. Dla Nowakowskiego, profesora muzyki na Kent State University, ograniczenia czasowe ograniczą Aksjomat do drugiej części kwartetu smyczkowego nr 1 („Songs of Forgiving”), który wywodzi się z zadumy kompozytora podczas II wojny światowej.

„Wywodzi się z jego osobistych doświadczeń, a także z bardziej globalnego doświadczenia i fascynacji kulturą świętowania śmierci i umierania jako części cyklu życia człowieka” – powiedział Dancewicz. „Więc jest to trochę bardziej filozoficzne, ale czułem, że ta praca może być dobrym rodzajem przerwy między dwiema silnymi osobowościami Weinberga i Szymanowskiego”.

Choć ich repertuar może być szeroki, członkowie Aksjomatu są nieskończenie zafascynowani najbardziej podstawowymi formami muzyki klasycznej: prostym kwartetem smyczkowym. Niezależnie od tego, czy są to efektowne wysiłki Haydna i Mozarta, nieprzejrzysty ostatni kwartet Beethovena, czy współczesne przykłady Jessie Montgomery i Rice alum Caroline Shaw z ostatnich koncertów Axiom, kwartet nadal pokazuje temu kwartetowi coś nowego.

READ  Naładuj, ponownie połącz, ponownie aktywuj | Manila Times

„Wydaje się, że za każdym razem, gdy kompozytor chce dać z siebie wszystko, dedykuje to kwartetowi smyczkowemu” – mówi Doyle. „Więc zawsze jest to dla nas wyzwanie, ponieważ jest świetna muzyka z przeszłości, którą kochamy i którą chcemy grać, ale chcemy również przyczynić się do tworzenia muzyki, której ludzie będą słuchać w przyszłości, aby zawsze było coś nowy do słuchania i utrzymywania żywego brzmienia kwartetu.”

Chris Gray jest pisarzem z Galveston.