Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Klienci wracają do centrów handlowych – C&W

Klienci wracają do centrów handlowych – C&W

Całkowite zasoby powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 15,6 mln mkw., po oddaniu blisko 100 tys. mkw. w drugim kwartale 2022 r., wynika z badań firmy Cushman & Wakefield.

Z danych konsultingowych wynika, że ​​w drugim kwartale roku oddano do użytku dziesięć nowych parków handlowych, w tym dziewięć parków handlowych w mniejszych miejscowościach, takich jak Busko-Zdrój, Giżycko, Jasło, Krotoszyn, Pszczyna, Puławy, Sławno, Szczytno i wszelkie pod Wrocławiem. Dodatkowo OBI otworzyło nowy magazyn handlowy w Mysiadło pod Warszawą. Nowa oferta obejmuje również rozbudowę trzech istniejących działek handlowych w Knurowie, Radomsku i Zamościu oraz przebudowę sklepu Tesco w Stalowej Woli na sklep Castorama.

Kompleksy handlowe dominują w fazie rozwoju, stanowiąc 65 procent zapasów handlowych w budowie, podczas gdy w ciągu najbliższych kilku lat planowane jest ukończenie 33 nowych, przebudów i rozbudowy.

Na koniec czerwca 2022 r. ponad 400 tys. Do największych realizowanych projektów należą Fort Wola w Warszawie (28 000 m²), rozbudowa o 25 000 m² centrum handlowego Atut Ruczaj w Krakowie, Galeria Bawełnianka w Bełchatowie (23 000 m²), druga faza kompleksu handlowego Karuzela w Kołobrzegu oraz DOR Plaza . Park handlowy w Szestochowie.

Oczekuje się, że ponad 45 procent projektów deweloperskich zostanie zrealizowanych w mniejszych miastach poniżej 100 000 mieszkańców. Większe społeczności stanowią ponad 34 procent inwentarza detalicznego w budowie.

Chociaż na początku 2022 r. średni ruch w centrach handlowych i parkach handlowych był o 14 procent niższy od poziomu sprzed pandemii, pod koniec drugiego kwartału 2022 r. wynosił średnio 380 000 kupujących na centrum handlowe miesięcznie, co odpowiadało liczbie obserwowanej w w tym samym okresie w 2019 r. Duże i bardzo duże centra handlowe (odpowiednio 40-60 tys.

Wzrost liczby odwiedzających duże i bardzo duże centra handlowe był spowodowany m.in. sytuacją geopolityczną, która przyćmiła epidemię. Oczywiste jest, że powrót do nawyków związanych z wydawaniem pieniędzy ożywia sektory żywności, napojów i rozrywki. Ponadto centra handlowe w centralnych lokalizacjach, które często znajdują się blisko węzłów komunikacji pasażerskiej, naturalnie przyjęły naszych ukraińskich sąsiadów. Powrót podwyżek do poziomów sprzed pandemii dobrze wróży, ale rosnąca inflacja i regulacje prawne mające wpływ na wynagrodzenia netto mogą w dłuższej perspektywie wpłynąć na dyskrecjonalne wydatki konsumentów.
Paulina Bauer, Associate i Head of Retail w Cushman & Wakefield

Wstępne dane o obrotach w centrach handlowych pokazują, że sprzedaż detaliczna w maju 2022 r. wzrosła o 20% w porównaniu do poziomów sprzed pandemii. Zwiększone wydatki detaliczne na modę, artykuły spożywcze, zdrowie i urodę w kwietniu 2022 r. przyspieszyły sprzedaż powyżej poziomu z 2019 r. (z wyłączeniem inflacji).

Średnia sprzedaż detaliczna netto w maju 2022 r. przekroczyła 1000 zł/mkw. Oczekuje się, że poprawa apetytu przełoży się na wzrost sprzedaży detalicznej w najbliższych miesiącach. Ponieważ ceny w sklepach w centrach handlowych i parkach handlowych spadają, konsumenci prawdopodobnie przestawią się z online na offline. Jednak w dłuższej perspektywie takie czynniki, jak ogólne spowolnienie gospodarcze i rosnąca inflacja, które ograniczają siłę nabywczą polskich kupujących, prawdopodobnie doprowadzą do obniżenia poziomu sprzedaży. Wzrost cen wywołany inflacją spowoduje, że konsumenci ponownie przemyślą swoje priorytety, ponieważ mniej istotne potrzeby prawdopodobnie nie zostaną zaspokojone w pierwszej kolejności.
Beata Kokeli, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w Polsce, Cushman & Wakefield