Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Jej mroczne materiały: Środa Tima Burtona wywołuje odrodzenie mody gotyckiej |  moda

Jej mroczne materiały: Środa Tima Burtona wywołuje odrodzenie mody gotyckiej | moda

Jeśli widzisz wielu ludzi z Pokolenia Z, ubranych na czarno, splatających włosy w warkocze i obdarzających cię spojrzeniem Kubricka, to wszystko z powodu ich nowej antybohaterki, śr. Od czasów Tima Burtona minął nieco ponad tydzień Nowa seria Środa Zadebiutował w serwisie Netflix, ale już nastolatki i nastolatki kierują ponurą i cyniczną córkę rodziny Addamsów.

Zdefiniowany ślepy zaułek Krystyna Ricci W filmach z lat 90. pokolenie Z jest tym razem przekształcone w środę. Seria Teraz następuje Teen Wed (Jenna Ortega), gdy zostaje wygnana do Nevermore Academy, przerażającej szkoły z internatem, po incydencie z udziałem szkolnej drużyny pływackiej i workiem piranii. Rezultatem jest pełen akcji melodramat, który łączy gatunek tajemnicy morderstwa z horrorem i kupą nastoletniego niepokoju. Szybko stał się najpopularniejszym serialem na Netflix, przyćmiewając ostatnią serię Dziwne rzeczy.

Jej odmowa dostosowania się do patriarchalnych i społecznych norm jest żenująca i na tym polega jej atrakcyjność.

„To świeże spojrzenie na nastoletni trop” — mówi Shelly Cobb, profesor feministycznej filmoznawstwa i medioznawstwa. Odwołuje się do pokolenia Z – osób urodzonych w latach 1997-2012 – i ich zdolności do mówienia o polityce kulturalnej i popularnym dyskursie o polityce tożsamości. Śr dodaje głos do tych rzeczy w sprytny sposób. „

Odkąd postać pojawiła się po raz pierwszy w kreskówce dla Nowojorczyk W 1938 roku Wednesday miał określone, dobrze zdefiniowane poczucie stylu. Ponad 80 lat później jej czarne splecione włosy i czarno-biała kolorystyka pozostały.

Pinterest poinformował, że liczba wyszukiwań hasła „wednesday addams outfit” wzrosła 50 razy rok do roku. W modzie są białe T-shirty, podkolanówki i czarny lakier do paznokci. Tymczasem aplikacja do odsprzedaży odzieży Depop twierdzi, że wyszukiwania odzieży inspirowanej środą wzrosły o 1000% od początku miesiąca.

Gucci zaprezentował gotycki look na pokazie Milan Fashion Week Wiosna-Lato 2023 we wrześniu. Zdjęcie: Daniele Venturelli/Getty Images dla Gucci

I to przypadło w udziale nagrodzonemu Oscarem projektantowi kostiumów Colinowi Atwoodowi, który ma na swoim koncie m.in Jeździec bez głowy i Edward Nożycoręki Aby przywołać garderobę ze środy 2022 roku.

READ  Writers vs AI bots to coś więcej niż hollywoodzki dramat

W scenie otwierającej widzimy Wednesday w jej charakterystycznym stroju, który od lat 60. był tradycją na imprezach kostiumowych na Halloween – w czarnej sukience z długimi rękawami i białym spiczastym kołnierzem. Atwood mówi, że zrobiła to celowo, aby nawiązać do minionych środy. Jednak gdy środa przeszła pod drzwiami Akademii Nevermore, Atwood skupiła się na odświeżeniu swojego wyglądu.

„Czułam, że to musi być częścią dzisiejszego świata” — mówi. „Chciałem, żeby to był nowoczesny, szykowny wygląd, z którym widzowie mogliby się utożsamiać. Nie chciałem, żeby była po prostu tym dziwnym facetem, który zawsze nosi czerń”.

Wed również sprytnie klika Ciemna akademia estetyka, cyfrowa subkultura, która pojawiła się podczas pandemii w 2020 r., kiedy szkoły były zamknięte, została oznaczona ponad trzy miliardy razy na TikTok.

Tendencja ta idealizuje takie zajęcia wyższego rzędu, jak czytanie literatury klasycznej i poznawanie świata i filozofii starożytnej Grecji. Ale ma gotycki akcent. W zwykłej marynarce, popijając herbatę, recytując melancholijną poezję i trzymając w ręku egzemplarz Donny Tartt Sekretna historia To wszystko jest częścią tej estetyki. Świat Harry’ego Pottera, z oświetlonymi świecami bibliotekami wyłożonymi dębową boazerią i szatami do czyszczenia podłóg, również oddaje nastrój.

Projektant mody Colin Atwood dał Wednesday Addams (Jenna Ortega) metamorfozę pokolenia Z.
Projektant mody Colin Atwood dał Wednesday Addams (Jenna Ortega) metamorfozę pokolenia Z. Zdjęcie: Vlad Ciuplia/Netflix

Środa, która unika technologii w poszukiwaniu maszyny do pisania, nosi walizkę wypchaną książkami i urządza seanse spirytystyczne, jest najlepszym plakatem ruchu.

Ale nawet wcześniej Netflixa serii, świat mody był już orędownikiem gotyckiego nastroju. W najnowszych kolekcjach takich marek jak Gucci, Simone Rocha, Thom Browne i Rick Owens znajdziesz śnieżnobiałą koszulę oraz warstwy czarnego tiulu i koronki.

Co więc czuje Atwood, widząc tak wiele typów środy w prawdziwym życiu? „To naprawdę ekscytujące widzieć, jak ludzie, którym to zrobiliśmy, przyjmują to. Nie tylko na Halloween. Wyciągnęliśmy to z zapomnienia i uczyniliśmy bardziej dostępnym.”