Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

JAZZTOPAD FESTIVAL NYC POWRACA Z 7. EDYCJĄ, 23-28 CZERWCA

JAZZTOPAD FESTIVAL NYC POWRACA Z 7. EDYCJĄ, 23-28 CZERWCA

W amerykańskiej edycji Jazztopad 2023, która odbędzie się w dniach 23-30 czerwca, znajdzie się seria zamówień od uznanego Lutosławski Quartet we współpracy z gwiazdami fortepianu Craigiem Tabornem i Uri Caine, zdobywcą nagrody Emmy, kompozytorem Donem Davisem oraz uznanym gitarzystą i kompozytorem Michaelem Batesem. Irakijsko-amerykański trębacz i kompozytor Amir al-Saffar wystąpi także podczas premiery koncertu Ouda Jazztopad’s Engagement. W swoim trio wystąpi pianistka Joanna Duda. Wystąpią także wokalistka/multiinstrumentalistka Maniucha Bikont oraz basista Ksawery Wójciński. Amerykańską wersję Jazztobadu zorganizowało Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

Kosmiczne wydarzenia Jazztopad odbędą się w trzech najbardziej kultowych klubach muzycznych na Brooklynie: Shift, National Sawdust i Barbès. 26 czerwca festiwal przybiera bardziej kameralną formułę oraz cykl imprez w salonie (szczegóły wkrótce). W pobliskiej Filadelfii, w Solar Myth, jednym z najnowszych i najgorętszych miejsc w historycznym mieście jazzu zarezerwowanym przez Marka Christmana z Ars Nova Workshop, wystąpi urodzony w Filadelfii syn Uri Caine. Kontynuując udaną i trwałą współpracę Jazztopad z Jazz at Lincoln Center, odbywający się już dziewiąty rok z rzędu, festiwal obejmie również imprezy w Dizzy’s Club i David Rubenstein Atrium w Lincoln Center.

Wreszcie Jazztopad udaje się do Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej na kanadyjski finał z udziałem Joanny Dudy, Ksawerego Wójcińskiego, trębacza JP Cartera i perkusisty Dylana van der Schyffa w ramach trwającej współpracy i wymiany artystów między Vancouver International Jazz Festival i Jazztopad.

„Bardzo się cieszę, że po raz siódmy możemy zaprezentować jednych z najbardziej ekscytujących i kreatywnych artystów z Polski i Stanów Zjednoczonych. W programie wiele światowych prawykonań utworów zamówionych lub napisanych na Festiwal Jaztobad. Nowa muzyka i społeczność budynku były kluczowymi cechami naszego festiwalu, który rozpoczął się w Polsce 20 lat temu. Piotr Turkiewicz – Dyrektor Artystyczny

artyści

Luminous Grid Craiga Taborna to pierwsza część powstającego utworu na kwartet smyczkowy i improwizowanego pianistę. Utwór jest częściowo inspirowany pracami Agnes Martin, której abstrakcyjne prace zachowują równowagę między tym, co na pierwszy rzut oka wydaje się kontemplacyjne, statyczne i wyważone linie i siatki, ale po bliższym przyjrzeniu się ujawniają dyskretną dynamikę i piękną niestabilność. Utwór obejmuje wzajemne oddziaływanie kwartetu smyczkowego i fortepianu w rozwijającym się gobelinie wokalnym, który stara się trzymać i uciekać ze stanu równowagi.

READ  1899-1923: Przestańcie nazywać programy telewizyjne po latach

Joanna Duda, pianistka, kompozytorka i improwizatorka, tworzy muzykę eksperymentalną z elementami jazzu i współczesnej klasyki. Jej najważniejsze projekty to Solo (KEEN, 2019) i Joanna Duda Trio (FUMITSUKE, 2020), oba łączące dźwięki elektroniczne i akustyczne w osmotyczny i organiczny sposób. Trio z Maxem Muchą (podwójny wokal, fx) i Michałem Brindalem (perkusja, elektronika) występowało w tak prestiżowych salach jak Ronnie Scott w Londynie, Le Periscope w Lyonie, Opus Jazz Club w Budapeszcie oraz na festiwalach jazzowych w Vancouver, Edmonton , Brema i Helsinki. Duda skomponował też muzykę do serialu Netflixa z 2022 roku Erotica, a także wziął udział w nagraniu albumu UNCHAINED z kompozycjami Juliusa Eastmana, który był nominowany do International Classical Music Awards.

Manyusha Bikont jest piosenkarką i antropolożką z doświadczeniem w badaniach terenowych w Polsce, Ukrainie, Białorusi i Rosji. Jest członkiem zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, obrzędowością, improwizacją oraz nietradycyjnymi technikami wokalnymi. Duet z Ksawerym Wójcińskim w oryginalny sposób łączy jazzowe improwizacje z umierającymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują wiosnę, żniwa, wesela, miłość, pieśni przodków, hymny i kołysanki i łączą je w opowieści, które kreślą cykle natury i życia człowieka. Splatając opowieści przekraczające granice czasu i gatunku, czerpiąc z archiwalnych nagrań z polskich wsi regionu.

Michael Bates dołączy do Lutosławski Quartet ze swoim zespołem Acrobat (Marty Ehrlich, Fung Chern Hwei, Sara Schoenbeck i Michael Sarin) i zaprezentuje muzykę ze swojego nowego albumu Metamorphosis, radykalnie odmienną interpretację cenionej polskiej ikony Witolda Lutosławskiego. Z dosłownymi tematami lub utworami skomponowanymi w jego duchu, Bates tworzy potężną muzykę, która ujawnia nowy sposób myślenia o parowaniu klasyki i jazzu. Zawiera mistrzowską re-orkiestrację, napędzaną rytmami występującymi zarówno w zespołach współczesnego jazzu, jak iw zespołach kameralnych. Podczas gdy Lutosławski jest wyraźnie wyreżyserowany, tych dziewięć wspaniałych głosów będzie w pełni pokazanych: pięknych, złowrogich, eleganckich i dysonansowych.

Ksawery Wójciński to wszechstronny kontrabasista i kompozytor o dużej wrażliwości na dźwięk. Jego zainteresowania rozciągają się od muzyki dawnej po bardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współpracował m.in. z Charlesem Gayle, Mikołajem Trzaską, Satoko Fujii, Nicole Mitchell, Kenem Vandermarke, Matsem Gustafssonem, jest jednym z założycieli takich formacji jak Legendary Emergency czy Hera. Znany jest również ze swoich eksperymentów wokalnych, które przywodzą na myśl artystów takich jak Tom Waits i Frank Zappa.

READ  Sony Pictures Classics otrzymało polskiego Oscara dla Chłopów z rąk reżyserów Kochającego Vincenta

Pochodzący z Filadelfii i nominowany do nagrody GRAMMY Uri Caine nagrał Space Kiss (2017) z Lutosławski Quartet (816 Music) i dyrygował własnymi zespołami, wykonując aranżacje Mahlera, Wagnera, Mozarta, Verdiego, Schumanna i Bacha. Ostatnie kompozycje to Agent Orange napisany dla Orkiestry Brukselskiej oraz 4 Wunderhorn Songs napisane dla Orkiestry SWF. Caine skomponował także The Passion of Octavius ​​​​Catto dla Orkiestry Filadelfijskiej z chórem Gospel Choir, aby uczcić życie zabitego przywódcy praw obywatelskich Filadelfii, Octaviusa ​​Cato. Cain pracował także w grupach prowadzonych między innymi przez Dona Byrona, Dave’a Douglasa, Johna Zorna, Arto Lindsaya, Sama Riversa i Barry’ego Altshol.

Don Davis, oprócz swojej płodnej pracy przy tworzeniu muzyki filmowej, w tym do Matrixa, zawsze zajmował się występami koncertowymi. Jego repertuar obejmuje niedawno nagraną mszę krytyczną na orkiestrę, cztery ćwierćnuty smyczkowe, cztery tria na flet/harfę/altówkę, jeden i dwa utwory fortepianowe, oratorium, utwory chóralne, różne utwory kameralne oraz trzy pełne utwory. Opera w Rio de Sangre. Jego twórczość znalazła się na nagraniach Arditti Quartet, Debussy Trio oraz Milwaukee Symphony Orchestra and Chorus. „Shouting into the Void” został napisany dla Lutosławski Quartet i jest dedykowany Christophowi Pendereckiemu oraz pamięci wielu ofiar katastrofalnej wojny na Ukrainie.

Amir al-Saffar jest kompozytorem, trębaczem, wykonawcą santorio, wokalistą i zdobywcą nagrody Doris Duke Award for Performing Artist oraz Fellow American Artist 2018. Zna się na współczesnym jazzie, ale stworzył także techniki gry mikrotonów i idiomatycznych motywów muzyki jazzowej. Muzyka arabska, której zwykle nie słychać na trąbce. Ponadto jest kontynuatorem wielowiekowej irackiej tradycji maqam, w której aktywnie występuje jako piosenkarz i gracz na santoor. Komponował dla dużych i małych zespołów jazzowych, tradycyjnych zespołów bliskowschodnich, orkiestr kameralnych, kwartetów smyczkowych, zespołów muzyki współczesnej oraz zespołów tanecznych.

READ  Anthony Borowski opowiada o domowej kuchni, zabawkowych piekarnikach i swoim nowym programie „Easy-Bake Battle”

Lutosławski Quartet, prezentując muzykę współczesną, jak również utwory niedawno zamówione, koncentruje się na promocji muzyki polskiej, w tym utworów Lutosawskiego, Bacewicza, Szymanowskiego, a także kompozycji jednego z członków zespołu – Marcina Markowicza. Zespół złożony z wszechstronnych i otwartych artystów, łączy współczesny repertuar z perełkami muzyki klasycznej, romantycznej i jazzowej. Współpracowali z Charlesem Lloydem, Vijayem Iyerem, Kennym Wheelerem, Johnem Taylorem, Sylvie Courvousier, Markiem Feldmanem, Jamesem Brandonem Lewisem i innymi znakomitościami jazzu, nagrywając dla wytwórni Accord pierwszą na świecie płytę z utworami Witolda Lutosławskiego.

Amerykańska edycja Jazztopad to okazja do poznania najważniejszych artystów współczesnej polskiej sceny jazzowej, marki mocno znanej na świecie z festiwalowej jakości i kunsztu artystów.

Jaztopad Festival, wiodąca tego typu impreza w Polsce, organizuje swoje edycje satelitarne na całym świecie (Japonia, Turcja i Korea Południowa) we współpracy z takimi partnerami jak Jarasum International Jazz Festival, Tokyo Jazz Festival, Akbank Jazz Festival, TD Vancouver International Jazz Festival i Jazz Center Lincoln w Nowym Jorku. Od 20 lat festiwal zamawia muzykę u najważniejszych amerykańskich artystów, takich jak Wayne Shorter, Charles Lloyd, Jason Moran, William Parker, Vijay Iyer czy Terrence Blanchard. Międzynarodowe partnerstwa twórcze Jazztopad obejmują tak prestiżowe organizacje, jak Monterey Jazz Festival, Kennedy Center, London Jazz Festival i Los Angeles Philharmonic. Nagrania koncertowe z festiwalu zostały wydane przez ECM i Blue Note Records.

Odkąd Piotr Turkiewicz objął kierownictwo w 2008 roku, impreza stała się jednym z najważniejszych festiwali jazzowych w Europie, dynamicznym przedsięwzięciem, które prezentuje najlepsze lokalne talenty i angażuje niektóre z najbardziej kultowych postaci w historii muzyki ambitnymi zleceniami. Od początku Turkiewicz starał się podnieść rangę jazzu z rodzinnego kraju, programując lokalnych muzyków we Wrocławiu, a także wystawiając dla nich występy na całym świecie, współpracując ze znanymi artystami jazzowymi w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.

Projekt ten został zorganizowany przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu w partnerstwie z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku.