Propozycja Komisji Europejskiej dotycząca zawieszenia jednej trzeciej alokacji budżetu UE na Węgrzech oraz deklaracja Parlamentu Europejskiego, że kraj jest „niedemokratyczny”, sygnalizują nowy wzrost walki instytucji unijnych z uprawnionymi państwami członkowskimi. Jednak nawet tym razem konflikt może nie zakończyć się przełomem, ale miękkimi ustępstwami. Chociaż chęć zachowania jedności UE i uniknięcia zrzucenia węgierskich zasobów państwowych w ruinę jest politycznie zrozumiała, po raz kolejny wyraźnie pokazuje to, w jaki sposób UE zapewnia pasy ratunkowe dla autorytarnych reżimów w swoich szeregach, aby przetrwać z tego prostego powodu, że brakuje jej strategii angażować się. i demokratyzacji ich.
Współpraca węgierska
We wrześniu 2022 r. miały miejsce dwa kluczowe wydarzenia w trwającej od ponad dekady walce UE z autorytarnymi wydarzeniami na Węgrzech. 15 września Parlament Europejski Rezolucja, która została przyjęta zdecydowaną większością 433 głosów za, 123 przeciw i 28 wstrzymujących się, stwierdzała, że od 2010 roku Węgry przekształciły się w „hybrydowy system tyranii wyborczej” i dlatego nie mogą być dłużej uważane za demokrację. Chociaż wśród wiodących wskaźników pomiaru demokracji – takich jak V-Dim lub Wolny dom Węgierski autorytaryzm był jednomyślnie akceptowany od wielu lat i po raz pierwszy reprezentatywny organ polityczny wydał tak zadziwiający werdykt w sprawie reżimu Orbána.
Choć konkluzja UE może brzmieć szokująco, nadal uwzględnia ona reżimy niedemokratyczne, w których bezpośrednie polityczne konsekwencje decyzji Parlamentu Europejskiego mogą być raczej ograniczone. Z pewnością tak nie jest jednak w przypadku Pozornie odważny ruch w stosunku do propozycji Komisji Europejskiej zawieszenia 7,5 mld euro Prawie jedna trzecia przydziałów krajowych Węgier w ramach wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej (WRF) 2021-2027 – z powodu naruszeń praworządności. Mogłoby to mieć daleko idące konsekwencje dla finansów państwa węgierskiego.
W przeciwieństwie do Polskiktóry odmówił dalszych ustępstw w zakresie praworządności Aby odblokować krajową alokację ERRF, rząd Węgier stał się coraz bardziej skłonny do współpracy.
W ciągu ostatnich dwóch lat Komisja Europejska udoskonaliła swój zestaw narzędzi służących wzmocnieniu praworządności i nakładaniu sankcji na państwa członkowskie, które ignorują podstawowe wartości UE. The Zawieszenie i odporność europejskiego systemu naprawy Zasoby (ERRF; potocznie: Corona Recovery Package) i odtwarzanie plików lista warunkowa przeciwko rządowi Węgier sprawiało wrażenie, że komisja wyciągnęła wnioski z dziesięcioletniej porażki.
Rzeczywiście, zawieszenie 5,8 mld euro Funduszu Odbudowy Korony i możliwość nałożenia dodatkowych kar finansowych w wysokości 7,5 mld euro zgodnie z warunkami uprawnień zaczęły kształtować zachowanie węgierskiego rządu już w czerwcu. W przeciwieństwie do Polskiktóry odmówił dalszych ustępstw w zakresie praworządności Aby odblokować krajową alokację ERRF, rząd Węgier stał się coraz bardziej skłonny do współpracy. Z dobrych powodów.
kruchy sukces
Podczas gdy rosyjska wojna agresywna z Ukrainą przyniosła korzyści rządowi premiera Orbana w krótkim okresie i Pomóż mu odnieść zwycięstwo w wyborach powszechnych w kwietniuna dłuższą metę gospodarcze skutki wojny mocno uderzą i zdestabilizują jego rząd. Gospodarcze skutki pandemii Covid-19 oraz wyższe wydatki przed wyborami spowodowały, że finanse państwa węgierskiego stały się niezrównoważone i pod pewnymi względami gorsze niż w latach 2009-2010, bezpośrednio po kryzysie gospodarczym z 2008 roku. wzrost dochodów z podatku VAT wywołany inflacją Dodany deficyt budżetowy może się ustabilizować w krótkim okresie i prawdopodobnie pozostanie poniżej prognozowanego na początku roku poziomu deficytu 7-8 procent. Węgry stoją w obliczu jednej z najgorszych stóp inflacji w Unia Europejska. Oczekuje się, że do końca roku osiągnie szczyt blisko 20 procent. To, wraz z głębokimi kursami walut, utrudnia finansowanie zadłużenia zagranicznego kraju, a relacja długu do PKB wzrosła powyżej 80 proc. i jest na równi z wartościami zadłużenia z lat 2008-2009.
W tym kontekście uzyskanie finansowania zewnętrznego jest niezbędne dla rządu Węgier Aby uniknąć obniżenia ratingu kredytowego i niewykonanie zobowiązania w perspektywie średnioterminowej. Ponieważ kraj nie ma innej strategicznej opcji finansowania zewnętrznego poza Unią Europejską, węgierski rząd zaczął zwalczać korupcję, praworządność i publiczne skargi na przetargi składane przez Komisję Europejską w pozornie konstruktywny sposób, obiecując ściślejszą współpracę z Unii Europejskiej ds. Zwalczania Nadużyć Biurowych (OLAF), zmniejsz limity dla poszczególnych ofert, utwórz nową komisję ds. uczciwości antykorupcyjnej i podnieś jakość prawodawstwa poprzez regularne konsultacje społeczne w procesie legislacyjnym.
Według słów komisarza ds. budżetu Johannesa Hahna, Kto pochwalił konstruktywne podejście rządu węgierskiego? Ogłaszając 18 września propozycję cięć budżetowych o wartości 7,5 mld euro, „Komisja Europejska docenia wysiłki rządu węgierskiego i wydaje się gotowa zakończyć konflikt kompromisem, jeśli system Orbán zapewni wystarczające gwarancje, które mogą chronić interesy finansowe UE. Na Węgrzech korupcja polityczna jest endemiczna.
Komisja Europejska z pewnością nie dba o niewypłacalność państwa członkowskiego; Musi więc utrzymywać węgierską gospodarkę na powierzchni, poważnie ograniczając jej opcje polityczne.
Takie podejście Komisji Europejskiej jest zrozumiałe, jeśli spojrzy się na realistyczne argumenty krótkoterminowe. Po pierwsze, system galaktyczny już to udowodnił Chęć zablokowania strategicznych decyzji europejskich dotyczących RosjiDlatego Komisja Europejska może być niechętna wepchnięciu Orbána w wojnę polityczną.
Po drugie, bez perspektyw na finansowanie zewnętrzne z Unii Europejskiej, rynki finansowe mogą stać się napięte, prowadząc do dalszego załamania się finansów państwa węgierskiego. Komisja Europejska z pewnością nie jest zainteresowana przypadkiem niewypłacalności państwa członkowskiego; Musi więc utrzymywać węgierską gospodarkę na powierzchni, poważnie ograniczając opcje polityczne i wiarygodność swoich zagrożeń wobec Budapesztu.
Po trzecie, nawet jeśli Komisja pozostanie przy grze z Orbánem i zaproponuje moratorium na 7,5 miliarda euro dla rady – organu decyzyjnego UE działającego kwalifikowaną większością na podstawie rozporządzenia warunkowego – nie ma pewności, czy państwa członkowskie zezwolą Komisji propozycja lotu lub porażki. Po wynikach włoskich wyborów w ten weekend, Odrodzenie polsko-węgierskiej koalicji antyunijneji trwałości środkowoeuropejskiej solidarności szanse na nałożenie sankcji finansowych na Węgry wydają się w radzie raczej niewielkie. Wyczucie czasu po raz kolejny działa z Orbánem w tej grze.
Uznanie niedemokratycznego uprzedzenia
Co może zrobić Komisja Europejska, by uniknąć oskarżeń, że po raz kolejny proponuje nieprzyjemną ugodę, rezygnując z realnego wpływu na węgierski rząd nad dymem i lustrami? Węgry nie są demokracją z systemowymi brakami, jeśli chodzi o rządy prawa, i przez tę pryzmat należy oceniać gwarancje instytucjonalne oferowane przez węgierski system. Niezależnie od tego, co Budapeszt obiecał w zakresie niezależności nowej Komisji ds. Uczciwości, w ostatecznym rozrachunku instytucja ta będzie działać w głęboko politycznie stronniczych ramach konstytucyjnych, które fundamentalnie określą jej zakres.
Akceptowalne gwarancje instytucjonalne można znaleźć jedynie poza węgierskim systemem prawnym i konstytucyjnym, na poziomie Unii Europejskiej. Nawet jeśli dostęp do funduszy UE nie może być prawnie uzależniony od przystąpienia do Prokuratury Europejskiej (EPPO), Komisja musi nalegać, aby – biorąc pod uwagę stan praworządności na Węgrzech – jedyną akceptowalną gwarancją w zamian za wygaśnięcie warunkowego procedura dotyczy przystąpienia Indeed Węgier do EPPO. Mogłoby to być znaczącym osiągnięciem pod koniec komisji i być może prawdziwym przełomem w kwestii autorytarnej trajektorii Węgier. To, czy rząd węgierski jest wystarczająco zdesperowany, by zaoferować to ustępstwo, trzeba zobaczyć. Jednak bez wykorzystania szansy i silnego nacisku na Budapeszt, Komisja po raz kolejny zmierza do słabego kompromisu, który utrzyma niedemokratów z UE na tak bardzo potrzebnej zewnętrznej linii ratunkowej.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
DogeCoin – Historia, Popularność i Znaczenie w Świecie Kryptowalut
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę