1. Jaki jest problem z Węgrami?
Od powrotu do władzy w 2010 r. premier Viktor Orban stworzył, jak to określa, „nieliberalne” państwo, w którym nie ma skutecznego nadzoru nad jego rządami. Powołał lojalistów do sądów, prokuratury i Urzędu ds. Mediów. Duża większość parlamentarna pozwoliła mu samodzielnie napisać nową konstytucję. i dążył do ograniczenia praw niektórych mniejszości, w tym społeczności LGBTQ. Parlament Europejski przyjął rezolucję stwierdzającą, że nie uważa już Węgier za państwo w pełni demokratyczne. Transparency International, organizacja non-profit zajmująca się monitorowaniem korupcji, zalicza Węgry do najbardziej skorumpowanych krajów UE spośród 27 krajów.
Faktyczny przywódca Polski, Jarosław Kaczyński, uważał Orbána za wzór do naśladowania, reformując naród od 2015 r. Rządząca partia Kaczyńskiego Prawo i Sprawiedliwość była krytykowana za wywieranie politycznego wpływu na media i sądownictwo, a zwłaszcza za system dyscyplinowanie sędziów. W 2021 r. Sąd Najwyższy zakwestionował podstawę prawną UE, gdy orzekł, że polska konstytucja jest nadrzędna wobec niektórych praw bloku.
3. Dlaczego początkowe reakcje UE były niewystarczające?
Podczas gdy kraje muszą przyjąć surowe kryteria demokratyczne, aby dołączyć do największego na świecie bloku handlowego, dostępnych jest niewiele narzędzi do radzenia sobie z krnąbrnymi członkami, gdy już się w nim znajdą. A kiedy w przeszłości UE próbowała działać przeciwko Węgrom, Orbán znalazł wyjście – wysuwając je pod żądaniami zmian, zawierając umowy, które nie ograniczają w znaczący sposób jego władzy, i wykorzystując niedociągnięcia statutów bloku. Działanie na podstawie art. 7 UE może ostatecznie doprowadzić do zawieszenia prawa głosu członka z naruszeniem wspólnych wartości. ale ponieważ jego użycie wymagało jednomyślności, zobowiązania Węgier i Polski do zawetowania takiej propozycji przeciwko drugiej sprawiły, że artykuł był bezużyteczny.
Krytykowana przez obrońców praw człowieka i prawodawców w Parlamencie Europejskim, między innymi za finansowanie dysydentów i nieumiejętność zapobieżenia ich ześlizgnięciu się z demokracji, UE zdecydowała się wstrzymać finansowanie — lub grozić, że to zrobi — w celu wywołania zmian. Państwa członkowskie połączyły siły, aby to zrobić, korzystając z tak zwanego mechanizmu warunkowości, który wchodzi w życie w 2022 r. i pozwala blokowi na zamrożenie finansowania, gdy uzna, że jego własne pieniądze są zagrożone, w tym w przypadku podejrzenia przeszczepu. UE po raz pierwszy użyła tego narzędzia przeciwko Węgrom po tym, jak Orban wygrał czwarte z rzędu wybory w kwietniu 2022 r. Komisja Europejska, organ wykonawczy UE, również zamroziła fundusze na domniemane naruszenia Karty praw podstawowych bloku, która obejmuje niezawisłość sądownictwa i niedyskryminację .
5. Ile pieniędzy jest zagrożonych dla Węgier i Polski?
22 grudnia Komisja Europejska zamroziła prawie 22 miliardy euro węgierskiego Funduszu Spójności na lata 2021-27, przeznaczonego dla najuboższych członków na promowanie zrównoważonego rozwoju. Powód: nieprzestrzeganie przez Węgry Karty Praw Podstawowych, w szczególności w zakresie ochrony wolności akademickiej, uchodźców i homoseksualistów. Dwa tygodnie temu państwa członkowskie UE zawiesiły finansowanie w wysokości 6,3 mld euro z powodu utrzymujących się obaw związanych z korupcją. UE zablokowała również dotacje w wysokości 5,8 mld euro z węgierskiego Funduszu Odbudowy Covid, w oczekiwaniu na zmiany mające na celu poprawę niezależności sądownictwa tego kraju. Ze swojej strony Polska nie otrzymała jeszcze żadnych pieniędzy z programu naprawczego w wysokości 35,4 mld euro, który obejmuje dotacje i pożyczki, ani z 75 mld euro z funduszy spójności, które mogą zostać opóźnione do czasu wypełnienia paktu UE. Ponadto Polska ponosi dzienną grzywnę w wysokości 1 miliona euro za naruszenie nakazu sądu UE o rozwiązaniu izby dyscyplinarnej dla sędziów, która to kwota wzrosła do ponad 400 milionów euro. Polska złożyła w grudniu skargę w celu wstrzymania kar.
6. Jak ważne są pieniądze dla obu rządów?
Niezwykle. Podobnie jak wiele krajów w Europie, oba kraje borykają się z kryzysami związanymi z kosztami utrzymania, a inflacja jest pogłębiana przez skutki wojny Rosji z Ukrainą. Orban opróżnił państwową kasę już na początku 2022 r., walcząc o reelekcję. Ponieważ większość pieniędzy UE została zablokowana, został zmuszony do wprowadzenia ogromnych podatków, aby załatać dziury w budżecie. Partia rządząca Kaczyńskiego potrzebuje dalszego finansowania UE, aby utrzymać hojne wydatki na opiekę społeczną przed wyborami spodziewanymi w październiku, kiedy to sondaże opinii publicznej wskazują, że może stracić władzę na rzecz opozycji.
7. Czy kara przynosi pożądany efekt?
Oba kraje przeniosły się tymczasowo, aby spróbować załagodzić spory z Unią Europejską w nadziei na uwolnienie przepływów pieniężnych. Po tym, jak prawie jedna trzecia polskich gmin ogłosiła się „wolnymi od ideologii LGBTQ”, większość z nich unieważniła decyzje po tym, jak Unia Europejska zagroziła wstrzymaniem wypłat pomocy dla samorządów w tej sprawie. Polski rząd podjął również kroki w celu odwrócenia niektórych bardziej kontrowersyjnych elementów reformy sądownictwa. Ustawodawstwo w tej sprawie zostało jednak wstrzymane przez spór między partiami rządzącej koalicji. Na Węgrzech rząd przyjął kilkanaście ustaw antykorupcyjnych i zobowiązał się do końca marca spełnić żądania Unii Europejskiej dotyczące niezależności sądownictwa. Jednocześnie Orbán bagatelizuje obawy UE dotyczące demokracji, podając w wątpliwość swoje zaangażowanie w fundamentalne zmiany.
— przy pomocy Piotra Skolimowskiego i Stephanie Bodoni.
Więcej takich historii można znaleźć na stronie Bloomberg.com
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex