Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Jak dwie Polki promują zrównoważoną modę – DW – 27.04.2023

Jak dwie Polki promują zrównoważoną modę – DW – 27.04.2023

„Zaczęłam, ponieważ nie chciałam wyrzucać starej pary butów i nie mieć gdzie ich naprawić i wyczyścić” — mówi Martina Zestona, założycielka i właścicielka Wash, pierwszej na świecie firmy do czyszczenia, renowacji, naprawy obuwia, i firma dostosowująca.

„Szukałam w Warszawie, potem w Polsce, potem w całej Europie, ale wydaje się, że nie ma nic podobnego” – powiedziała DW na Europejskiej Konferencji Ekonomicznej w Katowicach na południu Polski.

dezorientacja Zatrudniająca w Warszawie 30 osób działa na rynku od 2015 roku iw tym czasie firma odnowiła ponad 500 000 par butów.

Martyna zaczynała jako 24-letnia studentka w małym mieszkaniu na Gocławiu, na wschód od Warszawy. „Na początku byłam tylko ja i mój pies” – mówi. „Jednak dość szybko mieliśmy do czynienia z 500 parami butów i musieliśmy wynająć lokal”.

– Wydawało się, że w 2019 roku nastroje w Polsce się zmieniły, właściwie jeszcze przed pandemią, i złapaliśmy falę zielonej konsumpcji – dodaje.

Wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju w Zastauna również przynoszą korzyści Polska Dziesiątki tysięcy bezdomnych. Zaledwie 2-3 lata po założeniu firmy zorganizowała zbiórkę butów na rzecz bezdomnych. Od tego czasu Woshwosh zebrał i przekazał potrzebującym ponad 180 000 par butów.

„Musimy nauczyć się, że zamiast wyrzucać buty, których nie nosimy, możemy dać je innym, przedłużając ich życie, a tym samym pomagając drugiej osobie i planecie” – powiedział Zastauna.

Martina Zestona, założycielka i właścicielka Wash, mówi, że jej celem jest wywieranie pozytywnego wpływu na planetęZdjęcie: Joe Harper/DW

Osiągnięcie celów UE będzie trudne

Woshwosh jest jedną z niewielu firm gotowych do spełnienia celów Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju dla branży modowej.

the Przemysł odzieżowy i obuwniczy Według Komisji Europejskiej do 2030 r. musi stać się bardziej przyjazna dla środowiska Strategia na rzecz zrównoważonego sektora włókienniczego.

Produkty na rynku UE będą musiały być trwałe przez znacznie dłuższy okres niż obecnie RecyklingWykonana głównie z włókien pochodzących z recyklingu, jest wolna od substancji niebezpiecznych i jest produkowana z poszanowaniem praw społecznych i środowiska.

READ  Polska firma rzuca wyzwanie Uberowi: „To, co na krótką metę może wydawać się przydatne, w dłuższej perspektywie będzie toksyczne”

„Oznacza to, że firmy będą musiały na nowo zdefiniować łańcuchy wartości, projektowanie produktów, produkcję i komunikację” – mówi Agnieszka Oleksyn-Wajda, dyrektor Instytutu Ekorozwoju Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

Oleksin Wajda chwali ambitny plan UE, ale zastanawia się, czy jest to w ogóle możliwe zrównoważona moda Będzie to opłacalne ekonomicznie i jeśli termin nie będzie zbyt napięty.

„Ambicją UE jest, aby tekstylia w obiegu zamkniętym były również bardziej dostępne dla konsumentów. Biorąc jednak pod uwagę narzędzia, które zaoferują firmy (takie jak cyfrowy paszport produktu), a także innowacje (ekoprojektowanie, nowe technologie umożliwiające włókna tekstylne do recyklingu) ) i rozwijanie umiejętności na rzecz zielonej transformacji, jak sądzę Całkowity koszt produktu tekstylnego będzie wyższymówi Oleksyn-Wajda.

Musimy na nowo zdefiniować łańcuchy wartości, projektowanie produktów, produkcję i komunikację – mówi Agnieszka Oleksyn-Wajda.Zdjęcie: Joe Harper/DW

zmiana zachowania

„Nowa strategia będzie oznaczać również zmianę nawyków zakupowych konsumentów i wprowadzenie nowych modeli biznesowych o obiegu zamkniętym, takich jak modele produkt jako usługa, usługi wycofywania, kolekcje używanych i usługi naprawcze” – powiedział Oleksyn-Wajda na konferencji DW. w Katowicach.

cytować dane Z Komisji Europejskiej wynika, że ​​od 1996 roku ilość kupowanej odzieży w UE per capita wzrosła o 40% dzięki gwałtownemu spadkowi cen, który skrócił żywotność odzieży. Europejczycy zużywają około 26 kilogramów (57 funtów) tekstyliów i wyrzucają około 11 kilogramów rocznie.

kwintal raportOkazało się, że ponad 90% polskiego społeczeństwa zgadza się, że ludzkość stoi w obliczu kryzysów klimatycznych i ekologicznych, ale tylko 1 na 10 Polaków podejmuje jakiekolwiek realne działania w celu zmniejszenia swojego śladu ekologicznego i klimatycznego.

„Między postawami a zachowaniami jest przepaść” – mówi Oleksyn-Wajda.

Trwają inicjatywy

Branża modowa podejmuje dobrowolne inicjatywy w celu ograniczenia emisji w swoim łańcuchu dostaw. Na przykład branża zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. w ramach Paktu na rzecz działań w dziedzinie klimatu pod auspicjami Organizacji Narodów Zjednoczonych.

READ  Polska otwiera nową morską drogę wodną, ​​aby zmniejszyć zależność od Rosji

„To bardzo złożony, wielowątkowy proces, który wymaga głębokiej analizy, zrozumienia i udziału wielu podmiotów” – powiedziała Oleksyn-Wajda.

Kolejnym ważnym aspektem strategii jest przejrzysta, rzetelna i mierzalna komunikacja z konsumentami. Cyfrowy paszport produktu będzie zawierał informacje o pochodzeniu produktu, składzie włókien, a także o tym, czy nadaje się on do recyklingu.

Szybka moda i zalew używanych ubrań

Ta przeglądarka nie obsługuje komponentu wideo.

osobista podróż

Wraz z przyjacielem Oleksyn-Wajda założył małą markę modową w Polsce, ale po dwóch latach, ze względu na koszty prowadzenia biznesu i trudności w dotrzymywaniu terminów przez podwykonawców, musieli zrezygnować.

Jak mówi: „Zdałam sobie sprawę, że wiedza, która jest niezbędna w takim biznesie, nie ogranicza się tylko do biznesu i prawa, ale także marketingu, rozwoju produktu i dobrej sieci podwykonawców.

Oleksyn-Wajda bardzo szczegółowo przestudiował branżę i stwierdził, że w Polsce nie ma kursów, na których młody przedsiębiorca mógłby zdobyć takie umiejętności. Dlatego współtworzyłam studia podyplomowe z branży modowej na Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

Głównym tematem kursu jest promowanie zrównoważonego rozwoju w sektorze mody.

„Edukacja w tej dziedzinie jest kluczowa” – powiedziała. „To rozmiar jednostki powoduje zmiany. Nawet jeśli 1 na 30 osób zaczyna inaczej myśleć o kupowaniu i dbaniu o ubrania, widzę, że to działa i ma dobry wpływ” – dodaje.

Edytowany przez: Ashutosh Pandey