Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Inwestycje nadmorskich farm wiatrowych w Polsce prawdopodobnie odbiją się

Ogłoszono długo oczekiwane zasady budowy farm wiatrowych. 4 maja 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Prawa opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o projektach wiatrowych („Ustawa odległa” lub „Ustawa 10H”). Jej przyjęcie może ponownie uruchomić rozwój energetyki wiatrowej, która była najbardziej dynamiczną gałęzią odnawialnych źródeł energii w Polsce.

Przyjęte przy prędkościach ekspresowych w 2016 r., obecne przepisy wykluczają możliwość wydawania pozwoleń na budowę dla farm wiatrowych mniejszych niż dziesięciokrotność całkowitej wysokości turbiny z nieruchomości mieszkalnych i chronionych obszarów przyrodniczych. Pisaliśmy o zagrożeniach związanych z uchwaleniem ustawy 10H Na naszej stronie internetowej.

Zgodnie z przewidywaniami, zakaz wydawania nowych pozwoleń na budowę, zastępczych pozwoleń na budowę oraz restrukturyzację istniejących projektów, konwersję ich na nowe i wydajne turbiny oferowane na rynku, a także znaczna niepewność regulacyjna skutkująca wycofywaniem się banków z finansowania wiatru projekty farm doprowadziły do ​​bezprecedensowej recesji w budowie nowych farm wiatrowych. W latach 2012–2016 przyrost mocy zainstalowanej wynosił średnio 838 MW rocznie (rekordowy wzrost o 1225 MW w 2016 r.), ale średni przyrost w latach 2017–2019 wyniósł tylko 37 MW rocznie. Tendencja ta uległa poprawie w 2020 roku, kiedy zainstalowano 430 MW nowych mocy wiatrowych, ale wciąż dalekie jest od wykorzystania wielkiego potencjału tej technologii, szacowanego na 24 GW w Polsce.

Pierwsze sygnały o możliwej zmianie zasady lokalizacji turbin wiatrowych pojawiły się na początku 2020 r., w dużej mierze w odpowiedzi na szybko rosnące ceny energii elektrycznej w Polsce. Opierając się głównie na spalaniu węgla kamiennego i brunatnego, polski system elektroenergetyczny ponosi ogromne koszty związane z szybko rosnącymi cenami emisji CO2. Jednym z rozwiązań tego systematycznego problemu może być zwiększenie zainstalowanej mocy wiatrowej, ponieważ szacuje się, że każdy gigawat zainstalowanej mocy wiatrowej może obniżyć całkowity koszt energii elektrycznej do 20 zł/MW. Wskazuje na to cena wygranych przetargów na sprzedaż energii ze źródeł odnawialnych, przeprowadzonych pod koniec 2020 roku, która obejmuje koncesje na sprzedaż energii elektrycznej z przybrzeżnych turbin wiatrowych uruchomionych po 190 zł/MW oraz wszystkie koncesje na Towarowa Giełda Energii (DGE) średnioroczna sprzedaż energii elektrycznej Po znacznie niższej cenie niż cena.

READ  Komisja rosyjska uważa, że ​​Tusk nie powinien odpowiadać za bezpieczeństwo Polski - The First News

Komentarze Komisji Europejskiej dotyczące polskiego Narodowego Planu Naprawy stanowią dodatkową zachętę dla polskiego rządu do zmiany prawa. Według wytycznych dla postunijnego Funduszu Odbudowy COVID (NextGenerationEU) 37% wydatków powinno być związane z zielonymi inwestycjami, ale według doniesień medialnych polski program nie osiągnął tego celu. Dlatego zapowiedź nowelizacji ustawy 10H jest argumentem Rządu za wymuszeniem na Komisji akceptacji polskich ugody.

Nowelizacja ustawy przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii jest podstawą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który generalnie utrzymuje wymóg, aby odległość turbiny od budynków mieszkalnych nie była mniejsza niż 10-krotność jej wysokości oraz aby powinny być farmy wiatrowe. Jednak szczegóły tych zasad ulegną zmianie.

Społeczności lokalne będą mogły na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zmienić minimalną odległość od miejsc obrotu do lokalizacji turbin, a odległość ta może być zmniejszona do nie mniej niż 500 metrów. Ocena oddziaływania na środowisko wykonana w celu uchwalenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie podstawą do określenia minimalnej odległości turbin wiatrowych od budynków mieszkalnych. W nowym układzie mającym na celu ochronę mieszkańców gmin ościennych, na obszarach objętych oddziaływaniem farmy wiatrowej musi być uwzględniony plan miejscowy.

Jak wskazuje Ministerstwo w przeglądzie projektu, w miejscowym planie sporządzonym dla terenu wokół przyszłej farmy wiatrowej przyjęte odległości powinny uwzględniać rzeczywiste wymagania wynikające z prognozy oddziaływania na środowisko.

Ustawa pomogłaby w tworzeniu budynków mieszkalnych przylegających do istniejących turbin wiatrowych, a tym samym rozwiązałaby jeden z problemów stworzonych przez ustawę o odległości z 2016 r. . Dzieje się tak dlatego, że zdalne prawo dotyczy nie tylko projektów farm wiatrowych, ale także właścicieli nieruchomości znajdujących się w wyznaczonym przez Regułę 10H obszarze ataku turbin. Obecnie na tych terenach nie można budować budynków mieszkalnych. Zgodnie z proponowaną nowelizacją budynki mieszkalne mogą być wznoszone w odległości nie mniejszej niż 500 metrów od turbiny na podstawie decyzji o warunkach zabudowy lub w przypadku inwestycji opartej na miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego minimalna odległość nie może być mniejsza niż określonych w planie zagospodarowania przestrzennego w wyniku raportu planu środowiskowego, ale nie mniej niż 500 metrów.

READ  Polska wzywa Ukrainę do uznania ludobójstwa z czasów II wojny światowej | Aktualności

Program daje również możliwości zwiększenia udziału społecznego w rozwoju lokalnego programu strefowego. Zwiększony udział zostanie osiągnięty poprzez przeprowadzenie łącznie trzech rund konsultacyjnych:

  • Najpierw w ciągu 30 dni od decyzji o opublikowaniu planu
  • Druga, obejmująca co najmniej dwie debaty publiczne, po przedstawieniu projektu
  • Po trzecie, miesiąc po zakończeniu prezentacji, mieszkańcy będą mieli możliwość ponownego wyrażenia swoich poglądów na temat projektu.

Sesje te będą odbywać się twarzą w twarz i na odległość.

Mieszkańcy sąsiednich gmin położonych poniżej 10-krotności wysokości planowanych turbin wiatrowych otrzymają dodatkowe uprawnienia w procesie planowania. Mają prawo uczestniczyć w ocenie projektu planu miejscowego oraz wójt, który zatwierdza plan (Burmistrz lub burmistrza) w celu poinformowania ich o rozpoczęciu procesu.

Plan zawiera również zasady bezpiecznej eksploatacji elementów technicznych farmy wiatrowej. Przewiduje wprowadzenie zasad certyfikacji usług utrzymania farm wiatrowych oraz rolę Biura Badań Technicznych (UTD) w tym procesie.

Zdaniem ekspertów branżowych wprowadzenie proponowanych zmian pozwoli na budowę 7 gigawatów nowych turbin wiatrowych do 2025 roku i 12,5 gigawata nowych instalacji do 2030 roku dzięki liberalizacji rynku nadmorskich farm wiatrowych. .