Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Inwestor wspierany przez Sorosa finalizuje 40% zakupu wiodącego polskiego domu mediowego

Grupa inwestycyjna wspierana przez George’a Sorosa sfinalizowała zakup udziałów w wiodącym polskim wydawnictwie. To już trzecia transakcja medialna w Polsce z udziałem Funduszu Inwestycyjnego Rozwoju Mediów (MDIF), wspieranego przez węgiersko-amerykańskiego miliardera.

W wyniku transakcji firma Pluralis BV z Amsterdamu kupiła 40% udziałów Gremi Media za 97 mln zł (21,4 mln euro). Mój główny pseudonim to Republika, druga co do wielkości niepopularna gazeta w Polsce. Wśród innych jego cech drewniana podłogaJest to gazeta handlowa i finansowa.

Pluralis powstał w listopadzie jako koalicja europejskich firm medialnych, fundacji i inwestorów, której celem jest „wspieranie pluralizmu wiadomości w całej Europie”. Jest kontrolowany przez konsorcjum akcjonariuszy, w tym Fundację Króla Baudouina (28,46%), Mediojs (25,39%) i Fundusz Sorosa na rzecz Rozwoju Gospodarczego (17,41%).

Polska spada do rekordowo niskiego światowego wskaźnika wolności prasy

Zarządza nią MDIF, która również posiada 2,02% udziałów. MDIF, który jest finansowany m.in. przez Soros Open Society Foundations, zainwestował także w Radio Zeit i Agorę w Polsce. Ten ostatni ma Gazeta Wiborcza, który jest czołowym nieoficjalnym dziennikiem w Polsce i ostrym krytykiem obecnego konserwatywnego rządu nacjonalistycznego.

Udział w Gremi Media, uzgodniony w połowie grudnia, jest drugą inwestycją Pluralis po nabyciu 34% udziałów w Petit Press na Słowacji. Oprócz Republika i drewniana podłogaGremi jest również właścicielem kontrolnych udziałów w e-Kiosku, usłudze umożliwiającej elektroniczne prenumeraty gazet oraz KancelarieRP, sieci kancelarii prawnych.

Właściciel Gremi, KCI, który jest kontrolowany przez dwie spółki zależne polskiego biznesmena Grzegorza Hajdarowicza, powiedział, że znalazł „silnego i niezawodnego partnera” w Pluralis. Dodał, że umowa zwiększy „atrakcyjność treści” i zapewni klientom „szybszy i łatwiejszy” dostęp do informacji dzięki nowym technologiom.

Prezydent zawetuje ustawę medialną zagrażającą największej polskiej prywatnej stacji radiowej

„Sytuacja na polskim rynku mediów staje się coraz trudniejsza” – powiedział Heydarovic. Republika W listopadzie ogłoszono informację o wstępnej umowie o przejęciu. „Presja polityczna ma coraz większy negatywny wpływ”.

READ  Idealne dopasowanie: pierwszy absolwent UNLV, który utworzył stypendium i rzucił wyzwanie społeczności, aby wspierała studentów biznesu w pierwszym pokoleniu

Od dojścia do władzy rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS) w 2015 r. Polska z roku na rok spada światowy indeks wolności prasy, osiągając najniższy w historii 64. poziom w zeszłym roku. Rząd PiS dążył do zapewnienia większej kontroli nad mediami, mówią krytycy, aby uciszyć krytyczne głosy.

Wcześniej krążyły plotki, że polski państwowy gigant naftowy Orlen prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie przejęcia Gremi Media. Orlin niedawno przejął innego wydawcę, Polska Press, który jest właścicielem setek lokalnych gazet i stron internetowych, co zostało pochwalone przez rząd, ale wzbudziło dalsze obawy o wolność mediów.

Sam Heydarović został oskarżony o bliskie związki z główną partią opozycyjną, Platformą Obywatelską (PO) i wypieranie głosów konserwatywnych. Republika Po przejęciu gazety w 2011 roku.

Heydarovich wielokrotnie podkreślał, że Pluralisowi zależy na utrzymaniu przez KCI pakietu kontrolnego w Gremi Media oraz utrzymaniu obecnego kierownictwa i redaktorów na swoich stanowiskach.

Republika i drewniana podłoga Pozostając poza głównymi liniami podziału polskiego życia politycznego – pisał w oświadczeniu – mają jednak jasny kompas wartości: obrony wolnego rynku, ochrony własności prywatnej, poszanowania praw człowieka i obywatela w rozumieniu Europy Zachodniej, wspierania Członkostwo Polski w Unii Europejskiej i NATO.”

Zarzuty o powiązania Sorosa w Polsce były czasami wykorzystywane jako linia ataku partii rządzącej i wspierających ją mediów przeciwko opozycji.

Podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2020 r. wiadomości w państwowej telewizji przedstawiały głównego kandydata opozycji, Rafaia Trzaskowskiego, jako działającego w imieniu „potężnego zagranicznego lobby” powiązanego z Sorosem i starającego się „zaspokoić żydowskie żądania”.

Polska telewizja państwowa ostrzega, że ​​kandydat opozycji może „przychylić się do żądań żydowskich”, jeśli wygra prezydenturę

Główne źródło obrazu: WALDEK SOSNOWSKI / AGENCJA GAZETA