Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Inflacja zwiększa zyski Geronimo Martins w czwartym kwartale, ale obniża marże

Inflacja zwiększa zyski Geronimo Martins w czwartym kwartale, ale obniża marże

LIZBON (Reuters) – Geronimo Martins, drugi co do wielkości detalista w Portugalii, odnotował w środę 23-procentowy wzrost zysku netto w czwartym kwartale, ponieważ rosnąca inflacja zwiększyła sprzedaż – szczególnie w Polsce, jej głównym rynku – ale także ją osłabiła. jego marginesy.

Firma, która zarobiła 171 milionów euro (185,65 miliona dolarów) w okresie od października do grudnia, ostrzegła, że ​​inflacja żywnościowa pozostaje wysoka i wykazuje jedynie wczesne oznaki słabnięcia.

„Po prawie trzech miesiącach 2023 roku inflacja w krajach, w których prowadzimy działalność, jest bardziej stabilna niż oczekiwano na koniec 2022 roku, co zmniejsza zaufanie konsumentów i siłę nabywczą gospodarstw domowych oraz nadal wywiera presję na nasze marże i koszty” – napisano w oświadczeniu.

Skonsolidowana sprzedaż w czwartym kwartale 2022 roku wzrosła o 23% do 7 mld euro, dzięki liderowi rynku polskiej sieci supermarketów Biedronka, która odnotowała wzrost sprzedaży o 24% do 4,9 mld euro.

Choć polscy konsumenci stali się bardziej ostrożni i wrażliwi na ceny, wydatki na żywność wyprzedziły inflację cen żywności, która w całym 2022 r. wzrosła do średnio 15,4%.

W kraju sieć supermarketów Pingo Doce odnotowała wzrost sprzedaży o 13,7% do 1,2 mld euro, podczas gdy kolumbijskie sklepy Ara odnotowały sprzedaż w wysokości 477 mln euro, co oznacza wzrost o 38,5% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Skonsolidowana EBITDA wzrosła w pierwszym kwartale o 14,8% do 506 mln euro. Marża EBITDA spadła do 7,2% z 7,8% rok wcześniej.

„Chociaż w tym roku spodziewany jest odwrotny scenariusz inflacji, to nadal trudno jest przewidzieć poziom inflacji w drugiej połowie roku” – podała spółka.

W całym roku 2022 zarobki Jeronimo Martins wzrosły o 27,5% do 590 mln euro, a EBITDA wzrosła o 17% do 1,85 mld euro. Sprzedaż wzrosła o 21,5% do 25,4 mld euro.

Spółka dodała, że ​​jej program nakładów inwestycyjnych ma być zgodny z 2022 r. o 45 proc. w Polsce.

READ  Po Brexicie idea UE staje przed kolejnym wyzwaniem – tym razem z Białorusi i Polski

(1 $ = 0,9211 euro)

(Reportaż Patricii Vicente Roa) Montaż autorstwa Davida Latony i Richarda Changa

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.