Każdy uczeń może wskazać mapę Europy, w odległym rogu której znajdują się siedziby Samotnych Rangersów, takich jak Finlandia, Estonia, Łotwa i Litwa. Nieuchronnie pomysłów, ludzi, miejsc pracy i możliwości będzie więcej w większych regionach i miastach.
Szybsze okrążenie krajów bałtyckich i Finlandii to długotrwały efekt uboczny izolacji drapieżnej Rosji. To, że państwa bałtyckie powoli się bogacą, nie zmienia faktu, że wschodni brzeg Bałtyku pozostaje odizolowanym oceanem obok wojowniczego i groźnego sąsiada. A ten sąsiad nigdzie nie pójdzie.
Nasz region już dawno przestał być centrum pomiędzy Wschodem a Zachodem. Nie jesteśmy nawet przystankiem, ale małą stacją w ślepym zaułku, z których kilka odwiedzają jakieś firmy, a wydaje się, że będzie ich jeszcze mniej.
Większość pasażerów wysiadła w Berlinie, Warszawie, Kopenhadze lub co najwyżej w Sztokholmie, ponieważ ziemie na wschodzie były puste, ich populacja starzeła się, a ich połączenia ze światem zewnętrznym słabły. Ich szanse na sukces w międzynarodowej rywalizacji maleją z roku na rok. Finlandia również pozostaje w tyle za innymi krajami nordyckimi, a przepaść między nią a Danią i Szwecją powiększa się z każdym rokiem.
Nie ma wątpliwości, że nasze ocalałe parki narodowe i kraje dzikiej przyrody są godne podziwu. Biorąc wszystko pod uwagę, wykonaliśmy dobrą robotę. Weźmy przykład małej, przypominającej wioskę stolicy Estonii, gdzie dotarcie rowerem z centrum miasta do miejsc, gdzie spotkanie królika jest bardziej prawdopodobne niż innego człowieka, zajmuje mniej niż 20 minut. Jestem pewien, że wielu obcokrajowców, którzy osiedlili się w Estonii, docenia nasz spokojny tryb życia. Czasami jednak nagłe i magiczne emocje nie wystarczą, aby zakwalifikować się do międzynarodowego konkursu.
Co mogą zrobić przedstawiciele nowej wspólnej agencji Enterprise Estonia i KredEx (EISA – red.) w porównaniu na przykład ze swoimi kolegami z Danii? Tak, mamy prostszy system podatkowy, mniej biurokracji i być może nieco tańszą siłę roboczą w porównaniu z krajami Zachodu.
ale co? Czy mamy wystarczającą liczbę wykwalifikowanej siły roboczej? Nieprawdziwy. Czy mamy odpowiednie i wygodne połączenia z resztą świata? To nie wystarczy, jeśli mamy być szczerzy. Czy w pobliżu znajdują się atrakcyjne rynki? Prawda jest taka, że nie ma żadnego. Co więcej, nasza względna izolacja spowodowała już, że mamy znacznie wyższe ceny energii niż nasi bogatsi sąsiedzi. Dlaczego zagraniczna firma powinna prowadzić działalność w Estonii?
Estonia ma także bardziej specyficzny problem. Przez dziesięciolecia naszą gospodarkę napędzały inwestycje z Finlandii i Szwecji, gdzie mieliśmy tanią siłę roboczą. Niskie ceny przyciągnęły także turystów. Model ten przestał już działać. Zaliczki na pensje zostały wstrzymane, nasze stosunki z Rosją zostały zerwane i zastąpione strachem przed konsekwencjami. Wszystko to ma bezpośrednie odzwierciedlenie w naszej zdolności kredytowej, koszcie środków pożyczkowych i tysiącach innych szczegółów, które są znacznie droższe i trudniejsze do uzyskania w małym, peryferyjnym kraju.
Wyszydziliśmy obietnicę Eesti 200 dotyczącą planu długoterminowego i prawdopodobnie przy okazji wypaczyliśmy ten termin, ale zdecydowanie potrzebujemy dłuższej perspektywy. Pierwszym wyzwaniem stojącym przed Estonią w następnej dekadzie jest niedopuszczenie do załamania się naszej konkurencyjności. Bez tego ostatnia historia sukcesu Estonii popadnie w stagnację, której kulminacją będzie narodowa zaściankowość.
Jakie konkretne kroki należy podjąć?
Nie możemy zmienić naszego położenia geograficznego. Jedyne, co możemy zrobić, to wzmocnić stosunki z resztą świata poprzez lepsze więzi.
Infrastruktura drogowa pomiędzy krajami bałtyckimi przypomina Amerykę Południową: mosty są w opłakanym stanie, a nowe projekty budowy dróg są wstrzymywane, zanim jeszcze zostaną ukończone. W ciągu ostatnich 30 lat udało nam się stworzyć w Estonii obwodnicę Parnawy i zespół niebezpiecznych odcinków dróg 2+1. Czapki z głów przed wszystkimi kierowcami ciężarówek, którzy na tej mieszance różnych tras mogą przedostać się z Tallina do polskiej granicy.
W naszym regionie nadal dominują małe przedsiębiorstwa, dla których elastyczny transport naziemny jest najlepszą dostępną opcją. Ale po co mielibyśmy uruchamiać produkcję w Paede czy Viljandi, skoro między nimi a polską granicą jest 800 kilometrów niebezpiecznych dróg? Przecież można zostać w Polsce, a w najgorszym przypadku w Kownie lub Wilnie. Stamtąd przyzwoite drogi prowadzą do innych części Europy.
Połączenia lotnicze interesujące dla osób podróżujących służbowo zapewnia spółka airBaltic, która ma wątpliwy model biznesowy i w każdej chwili może obsługiwać nierentowne bezpośrednie loty z Tallina. I chociaż lotnisko zgłasza dużą liczbę pasażerów przy bramce, wielu podróżuje na wakacjach, udając się na plaże w Turcji, Grecji lub Włoszech.
Posiadanie takich kontaktów jest miłym dodatkiem dla mieszkańców, ale nie zaspokaja potrzeb biznesmenów z Niemiec, USA czy Korei Południowej, którzy chcą otworzyć oddział w Tallinie. Nadal łatwiej jest prowadzić sprawy w Estonii niż w Sztokholmie za Morzem Bałtyckim.
Odmówiono nam odpowiedzi na kwestię finansowania budowy linii Rail Baltica. Mówimy o setkach milionów dodatkowego finansowania, bo budowa stała się bardzo kosztowna, a o oddaniu kolei w terminie być może możemy tylko pomarzyć. Nikt nie jest dziś na tyle naiwny, by sądzić, że w 2030 roku uda się pojechać pociągiem z Tallina do Warszawy.
Sektor żeglugi również boryka się z trudnościami, ponieważ wojna zmniejszyła wielkość ładunków, co z kolei doprowadziło do wyższych cen transportu zarówno w przypadku eksportu, jak i importu.
Niestety nasz rząd nie podjął żadnego poważnego zobowiązania się do poprawy tych połączeń. Cisza jest ogłuszająca, bo znów łatwiej jest odsunąć te sprawy w odległą przyszłość, kiedy za pięć, dziesięć lat na dzisiejszych decyzjach skorzysta inna grupa polityków. Dlatego mówi się nam, że musimy poczekać i zobaczyć, może w nadchodzących latach sytuacja finansowa będzie lepsza. I tak jest z roku na rok.
Niestety, niezdecydowanie zwykle procentuje raz. Mocno oczekuję, że osoby odpowiedzialne za budżet państwa staną w obliczu nieprzyjemnej rzeczywistości, która od dziesięcioleci pozostaje nierozwiązana. Przyciąganie inwestycji i tworzenie sprzyjającego otoczenia biznesowego jest zawsze skuteczniejsze niż zwykłe dostosowywanie podatków. Potrzebujemy konkretnych sposobów płacenia za koleje w Baltica, autostradę Via Baltica i linie lotnicze z Tallina. Potrzebujemy ich dzisiaj, a nie pojutrze.
Nie zawsze chodzi o czyjąś pracę i pieniądze. Bliższe powiązania z resztą świata zachodniego pomogłyby również obniżyć wskaźnik hermetyzacji naszego kraju, za co jesteśmy coraz częściej krytykowani.
—
Śledź wiadomości ERR na Facebook I Świergot I nigdy nie przegap aktualizacji!
„Dumny miłośnik mediów społecznościowych. Nieprzejednany badacz sieci. Internetowy guru. Przez całe życie uzależniony od muzyki.”
More Stories
Polska przestanie dostarczać broń Ukrainie w miarę eskalacji sporu o zboża
Howland pokonuje Polskę 3:0 | Wiadomości, sport, praca
Antem Panghal szokuje mistrza świata Barisa, ale przegrywa w półfinale