HMD Global, dom telefonów Nokii, rozciągnął się, próbując wprowadzić telefony we wszystkich kategoriach cenowych, więc podjął trudny wybór, aby odpaść z głównego wyścigu. „Tworzenie telefonu za 800 USD nie ma teraz dla nas sensu” – powiedział Adam Ferguson, globalny szef marketingu produktów w HMD. Sałatka z Androidem w wywiadzie.
Nokia 9 PureView została wprowadzona na rynek w 2019 roku i była próbą przywrócenia marki z powrotem na rynek telefonów z aparatami premium, którym kiedyś rządziła. Niestety, nowy PureView nie został dobrze przyjęty, a plotki o sequelu zawsze towarzyszyły nowym plotkom o opóźnieniach. Żaden flagowiec Nokii nie pojawił się od czasu PureView i żaden nie pojawi się w dającej się przewidzieć przyszłości.
Na razie HMD skupi się na swojej podstawowej działalności – smartfonach klasy podstawowej i średniej, a także telefonach z funkcjami. Chce, aby telefony Nokia były znane jako urządzenia, które wytrzymują kilka lat użytkowania, mają baterię, która wystarcza na wiele dni i są dostępne w rozsądnej cenie.
Nowa strategia działa, firma niedawno świętowała pierwszy pełny rok zysku operacyjnego. W rzeczywistości jest rentowny od trzeciego kwartału 2021 r., a czwarty kwartał 2021 r. był najbardziej dochodowym kwartałem w krótkiej historii firmy.
Dostawy smartfonów i smartfonów marki Nokia (Źródło: Strategy Analytics)
HMD ma plany, jak się rozwijać – chce do końca tego roku zostać liderem rynku smartfonów na kartę w USA. Kolejnym krokiem jest podzielenie usług na osobną sekcję, która skupi się na użytkownikach biznesowych (np. roaming danych IoT i zarządzanie kartami SIM).
Stamtąd będzie powoli budować swój biznes w sposób, który ma sens i wspiera podstawową działalność. Może kiedyś pojawi się prestiżowy okręt flagowy, ale może nie.
Czy to właściwe podejście? Nasza kula 8 mówi „Zapytaj ponownie później”, ale nietrudno zrozumieć, dlaczego HMD dokonało takiego wyboru. Kiedyś urządzenie HTC nadal wykazuje oznaki życia po tym spin-offie, ale minęły lata, odkąd widzieliśmy nowy flagowy telefon HTC. LG próbowało przez lata, ale w końcu zrezygnowało z ręcznika i całkowicie przestało produkować telefony. Sony nadal produkuje telefony, ale w tym momencie wygląda bardziej jak akcesoria do aparatów bezlusterkowych Sony niż jako samodzielna firma.
Próba konkurowania w wiodącym sektorze jest trudna, zwłaszcza dla mniejszych firm, które mają problemy z zabezpieczeniem krytycznych komponentów w czasach niedoboru krzemu. Trzymanie się rynków początkowych i średnioterminowych jest prawdopodobnie najbardziej opłacalnym kierunkiem. Tak czy inaczej, życzymy HMD szczęścia, ponieważ liczba marek smartfonów, z których użytkownicy mogą wybierać, ostatnio nieco się skurczyła. A wejście na rynek jest trudne – wystarczy zapytać firmę Onward Mobility, która od kilku lat próbuje ożywić markę BlackBerry, ale bezskutecznie.
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro