Wielu międzynarodowych producentów niezależnych uczestniczących w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach wyraziło zaniepokojenie kwestią zachowania własności intelektualnej, jeśli chodzi o współpracę z nadawcami na ich terytoriach ojczystych, i domaga się bardziej zgodnych warunków w partnerstwach.
„Nie możesz prowadzić firmy z opłat produkcyjnych, musisz prowadzić ją w oparciu o wykorzystywanie własności intelektualnej” – powiedział czeski producent Filip Bobinski, współzałożyciel Dramedy Productions i członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Niezależnych Producenci.
W sesji prowadzonej przez Deadline i Ace Producers w programie Industry Days KVIFF dołącz do Bobińskiego ptak-człowiek Producent John Leisher ze Stanów Zjednoczonych, Rzym Producent Nicholas Siles z Meksyku i polska producentka Joanna Szymyska omawiają możliwości i wyzwania związane z produkcją znaków w ekosystemie po pandemii.
Chociaż w ciągu ostatnich kilku lat firmy streamingowe stopniowo inwestują więcej w projekty międzynarodowe, niezależni producenci nadal poruszają się po wzburzonych wodach, jeśli chodzi o finansowanie, produkcję i dystrybucję, i często zdarzają się przypadki – zwłaszcza w mniejszych regionach – gdzie Transakcje telewizyjne zmuszają niezależnych producentów do rezygnacji z własności intelektualnej i utraty wszelkich pozostałych korzyści w dłuższej perspektywie.
„W Czechach mamy tu dużo treści produkowanych przez nadawców, ale wartość dodana i wartość twórcza pochodzi skądinąd” – powiedział Bubinski, dodając, że region również miał problem z zachętami, biorąc pod uwagę, że rząd ogłosił, że w tym roku zawiesi zachęty do produkcji filmów.
Lesher zauważył, że kwestia własności intelektualnej nie była specyficzna dla terytorium Europy: „Próbują to zrobić również w USA. Jeśli masz jedną lub dwie firmy, które dominują na rynku, ceny rosną, ponieważ konkurują z nimi siebie nawzajem, a kiedy zaczynają dominować na rynku, zaczynają wywierać presję na niektóre z tych rzeczy. Powiedziałbym, że wszystkie firmy, w tym w USA, próbują zawierać umowy, w których posiadają 100% praw autorskich do własności intelektualnej na całym świecie ”.
Wyzwaniem, powiedział Bubinsky, jest zapewnienie, że mniejsze obszary lokalne nie znalazły się w linii ognia lub nie były zagrożone tym, że staną się mniejszymi lokalnymi producentami do wynajęcia, utrudniając ścieżkę wzrostu lokalnego przemysłu. Powiedział, że w przypadku Czech konieczne było pokazanie przez rząd swojej siły i skorzystanie z dyrektywy AVMS, która „daje nam możliwość przekonania państwa, że jest to korzystne dla branży i że prawnie to jest możliwe.” [to leave producers with secondary rights]. „
Szymańska powiedziała, że boom treści był również trudnym wyzwaniem dla lokalnych producentów w obecnej klimacie.
„W branży nie ma wystarczającej odpowiedzi, aby wyszkolić nową, wysokiej jakości obsadę, ponieważ każdy ma ambicję, aby być producentem w dzisiejszych czasach, a wszyscy ci producenci walczą o uzyskanie pieniędzy z urządzenia do przesyłania strumieniowego” – mówi .
Nawiązała jednak do swojego projektu Hiacynt . procesktóry zrobiłem z Netflix, jako jedno z „najlepszych doświadczeń”, jakie miałem jako producent.
„To była historia LGBTQ i myślę, że nikt tak naprawdę nie chciał się nią zająć, ponieważ w tej sprawie były jakieś „kontrowersje” – powiedziała Szymańska. „Ale Netflix był partnerem, który powiedział: „Uwielbiamy scenariusz, uwielbiamy pomysł pakietu i chcemy to zrobić”. Zamówili go jako oryginalny Netflix w 2019 roku”.
Kontynuowała: „Okazały się bardzo niezawodnym partnerem, który pomógł nam nie tylko dalej rozwijać historię, ale także ubezpieczał nas przed skutkami Covid i zapewniał przepływ gotówki, którego naprawdę potrzebujemy. Zawodowo było to najlepsze doświadczenie jak dotąd.”
Dla firmy Celis, która od lat współpracuje z Netflix RzymPowiedział, że jego doświadczenie z urządzeniem do przesyłania strumieniowego było dla niego ogromną krzywą uczenia się. Projekt Alfonso Cuaróna, który określił jako całkowicie „wyjątkowe doświadczenie”, został poparty dużymi nagrodami nadawcy, w którym zdobył Oscara dla najlepszego międzynarodowego filmu fabularnego.
„Największą lekcją dla mnie z tego filmu jest to, że jeśli pójdziesz, powiedzmy, z reżyserem po raz pierwszy, reżyserem drugiej rundy lub filmem światowej sławy reżysera, prawdopodobnie zgubisz się na platformie, jeśli nie t. Na festiwalu jest duża publiczność i marketing.” .
Dodał: „Po RzymZdałem sobie sprawę, że Netflix jest najlepszym partnerem do tego filmu, ale naprawdę musisz zebrać jak najwięcej elementów, a film musi być tak mocny, jak to tylko możliwe, aby przejść dalej”.
„Miłośnik podróży. Miłośnik alkoholu. Przyjazny przedsiębiorca. Coffeeaholic. Wielokrotnie nagradzany pisarz.”
More Stories
Kto gra Sookie w serialu aktorskim „Avatar: Ostatni władca wiatru”?
Kinopolis – Festiwal Filmów Polskich w Dublinie (7-10 grudnia) – Polska w Irlandii
Wstyd: Więzy rodzinne rapu i Cyganów w dramacie Netfliksa – Romea.cz