pomimo Dostawcy Wyzwania pojazd elektryczny (EV) Rewolucja przyspiesza na całym świecie. Sprzedaż pojazdów elektrycznych (w tym pojazdów całkowicie elektrycznych i hybryd plug-in) podwoiła się do rekordu 6,6 miliona w 2021 r. Ta dynamika utrzymała się również w 2022 r., kiedy w pierwszym kwartale na całym świecie sprzedano dwa miliony pojazdów elektrycznych przy rocznym tempie wzrostu 80%.
Przy rosnących cenach paliw w związku z zakłóceniami w dostawach Rosyjski Pojazdy elektryczne na ropę i gaz stają się coraz bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Ponadto coraz więcej rządów zachęca swoich obywateli do odejścia od samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, aby osiągnąć cele związane ze zmianami klimatycznymi. W rezultacie oczekuje się, że globalny rynek pojazdów elektrycznych wzrośnie z 287,4 miliarda dolarów w 2021 r. do 1,3 biliona dolarów do 2028 r.
Co wiemy do tej pory o umowie Mercedes-Rivian
We wrześniu 2022 r. Mercedes-Benz Vans, jednostka biznesowa niemieckiego giganta motoryzacyjnego Grupa Mercedes-Benzpodpisany Porozumienie Z Rivian, Stany Zjednoczone Najlepiej finansowane automatyczne uruchamianieaby utworzyć wspólną firmę produkcyjną (JV) dla elektrycznych ciężarówek.
W ramach umowy obie firmy podzielą się kosztami stworzenia całkowicie nowego zakładu produkcyjnego wyłącznie z napędem elektrycznym, który wykorzystuje istniejącą lokalizację Mercedesa w Europie Środkowo-Wschodniej. Zakład będzie produkował duże wózki elektryczne dla obu firm. Data otwarcia nie została jeszcze potwierdzona, a oficjalne raporty mówią, że zakład zacznie działać „za kilka lat”.
Mercedes JV jest najnowszym z serii ruchów Rivian w celu zwiększenia mocy produkcyjnych. Firma, która się liczy Amazonka A twierdza Wśród głównych udziałowców oczekuje się, że w 2022 r. wyprodukuje 25 000 pojazdów w swoim zakładzie produkcyjnym w Normal w stanie Illinois.
Rivian zaczęła również wprowadzać niestandardowe elektryczne pojazdy dostawcze dla Amazon, a tysiące ciężarówek ma osiągnąć więcej niż 100 amerykańskich miast do końca 2022 r. i 100 000 w całym kraju do 2030 r. Druga fabryka o wartości 5 miliardów dolarów zostanie otwarta w pobliżu Atlanty w stanie Georgia w 2024 r. Z roczną zdolnością produkcyjną 400 000 pojazdów.
Mercedes inwestuje także w przyszłość. Firma zamierza inwestować 2 miliardy dolarów (2 mld euro) w europejskich zakładach montażowych, aby przygotować je do przejścia na pojazdy elektryczne do końca dekady. Mercedes odejdzie W pełni elektryczny do 2030 Tam, gdzie pozwalają na to warunki rynkowe.
Rivian wciąż przygląda się rynkowi europejskiemu
Rivian planuje otworzyć europejską fabrykę od początku 2021 roku. Raporty Wskazuje, że firma może nadal budować osobną fabrykę swoich samochodów osobowych na kontynencie, choć ostateczna decyzja nie została jeszcze potwierdzona.
W poprzednim badaniu Monitor inwestycji Opracował orientacyjny model danych, który ocenił Niemcy jako idealną lokalizację dla proponowanego zakładu ze względu na jego wysoce innowacyjną i doskonałą gospodarkę. Infrastruktura I na poziomie globalnym talent.
Zwrócono jednak również uwagę, że Niemcy są najdroższą opcją wśród analizowanych krajów. Patrząc na ostatnie raporty finansowe Rivian, które pokazują, że strata operacyjna wzrosła z 1 miliarda dolarów w 2020 r. do 4,7 miliarda dolarów w 2021 r., efektywność kosztowa może być ważniejsza niż w przypadku bardziej dochodowych firm.
Ponadto decyzja o nawiązaniu współpracy ze starym producentem samochodów jest zgodna z ostrożnym modelem biznesowym Rivian. Firma, która została założona w 2009 roku, ale działała w ukryciu do 2017 roku, kiedy miała pół-gotowe samochody na pokaz, znana jest ze drobiazgowego podejścia i dobrej analizy, a CEO RJ Scaringe jest czasami określany jako anty-Elona Muska.
Poprzez spółkę joint venture z Mercedesem w Stuttgarcie, Rivian zapewnia dostęp do ugruntowanego europejskiego rynku firmy, a także do łańcucha dostaw i powierzchni produkcyjnej, przy jednoczesnym dzieleniu kosztów budowy. Ten ruch rzeczywiście okazał się korzystny, ponieważ akcje Rivian niemal podskoczyły 11% Kiedy ogłoszono partnerstwo.
Współpraca jest również korzystna dla Mercedesa, który od 2025 roku planuje oferować wyłącznie modele ciężarówek elektrycznych. Dla znanych operatorów samochodów, takich jak Mercedes, stres i koszty związane z przejściem z pojazdów napędzanych paliwem na elektryczne przynoszą różne problemy ząbkowania. Współpraca ze startupem takim jak Rivian pozwoli na więcej dzielenia się wiedzą i technologią.
Jakie kraje są brane pod uwagę?
Z naszej analizy wynika, że obecnie Mercedes prowadzi zakłady w trzech krajach Europy Środkowo-Wschodniej – WęgryPolska i Rumunia. Firma utrzymuje również zakład w Esipovo pod Moskwą, ale działalność w tym miejscu została zawieszona od początku 2022 roku po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Monitor inwestycji Przeanalizował każdą witrynę, aby ocenić, która oferuje najlepszą ofertę dla Mercedesa i JV Riviana.
Węgry przodują pod względem BIZ na mieszkańca i produkcji samochodów
Fabryka Mercedesa w Kecskemét w środkowych Węgrzech, po otwarciu w marcu 2012 roku, stała się pierwszą europejską fabryką samochodów firmy poza granicami Niemiec. Zakład odgrywa kluczową rolę w globalnej sieci produkcji samochodów kompaktowych firmy i jest największym pracodawcą przemysłowym w regionie.
W połowie 2022 roku Mercedes ogłosił plany inwestycyjne 1 miliard euro (405,25 mld HUF) na miejscu, aby wprowadzić do produkcji wiertnice elektryczne nowej generacji. Ponieważ inwestycja zapewni przyszłe miejsca pracy i rozwinie infrastrukturę regionalną, węgierski rząd obiecał pakiet wsparcia w wysokości 34,9 miliona dolarów.
Sektor motoryzacyjny odgrywa kluczową rolę w węgierskiej gospodarce, dostarczając ok 4% PKB kraju i zatrudnia ponad 158 000 osób. Na Węgrzech działa około 700 firm samochodowych, produkujących 420 tys. samochodów rocznie. Ponadto Węgry są jedynym, oprócz niemieckich, krajem, w którym znajdują się jednostki produkcyjne dla trzech producentów samochodów luksusowych w Europie.
W przeliczeniu na mieszkańca Węgry są wiodącym kierunkiem dla samochodów Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) Produkcja samochodów w analizowanych zakładach. Kraj jest również liderem pod względem innowacyjności, z najwyższymi wydatkami na badania i rozwój (B+R) jako procent PKB (1,3% w 2020 r.) i największą liczbą patentów samochodowych na mieszkańca.
Węgry oferują również inwestorom najniższą stawkę podatku od osób prawnych w Europie na poziomie 9%. Jednak obecnie realizowane są plany pod przewodnictwem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju dotyczące wprowadzenia minimalnej globalnej stawki podatku od osób prawnych. 15%który ma wejść w życie w 2024 r. Prawie 140 krajów i jurysdykcji na całym świecie zatwierdziło środek, ale węgierski rząd nadal przeciwnytwierdząc, że zmniejszy to konkurencyjność jego gospodarki.
Ponadto Rivian może być sfrustrowany skrajnie prawicową polityką węgierskiego premiera Viktora Orbana, biorąc pod uwagę, że wartości firmy koncentrują się na przyjazności dla środowiska, różnorodności i integracji. Dawniej miejski eksmisja Unia Europejska planuje politykę klimatyczną jako „fantazję”, która podnosi koszty energii. Jest to sprzeczne z misją Rivian, polegającą na produkcji ekologicznych pojazdów do walki ze zmianami klimatycznymi.
Orbán jest też jedynym przywódcą UE, który nie potępił publicznie rosyjskiej inwazji na Ukrainę, a zamiast tego skrytykował ukraińskiego prezydenta. Włodzimierz zIliński. Węgry, które w około 85% zależą od rosyjskiego gazu, również mają przeciwny Sankcje UE, które zablokowałyby rosyjskie dostawy energii.
Infrastruktura w Polsce wysuwa się na pierwszy plan
Polska fabryka Mercedesa znajduje się w gminie Gower, na zachód od Wrocław W Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zakład produkuje czterocylindrowe silniki benzynowe, wysokoprężne i akumulatory do samochodów elektrycznych. Nowoczesna fabryka również uważnie śledzi trendy cyfryzacji.
Energia elektryczna staje się głównym sektorem inwestycyjnym w Polsce. Badania z rządowej strategii odpowiedzialnego rozwoju przewidują, że będzie miliony pojazdów elektrycznych na polskich drogach do 2025 roku oprócz trwających planów elektryfikacji transportu publicznego.
Polska była liderem w Europie Środkowo-Wschodniej w edycji 2020 Globalny Indeks Infrastruktury Jakości Z wynikiem 95,3. Kraj posiada również najwyższą jakość dróg w analizowanych lokalizacjach. infrastruktura przyrodnicza Prawdopodobnie będzie to poważny problem dla firm, które zaczną wysyłać swoje ciężarówki w całej Europie. Polska cieszy się również strategiczną lokalizacją wzdłuż kilku głównych szlaków logistycznych, w tym Projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, i jest z tego dumna Cztery porty morskie O dużym znaczeniu strategicznym dla gospodarki.
Pod względem bezpośrednich inwestycji zagranicznych Polska jest wiodącą lokalizacją analizowaną pod kątem inwestycji zagranicznych w samochody. W latach 2019-2021 w Polsce zarejestrowano 68 projektów dotyczących samochodów przyjeżdżających, prawie dwukrotnie więcej niż na Węgrzech io 40% więcej niż kwota, którą otrzymała Rumunia.
Potencjalna inwestycja Mercedes/Rivian w Gower również skorzystałaby z dostępu do SSE Oberzich. Najemcy powierzchni mają dostęp do grupy branżoweA współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami, nawet zwolnienie z podatku dochodowego 55%.
Rumunia okazała się najbardziej opłacalna
Mercedes prowadzi obecnie dwa zakłady w Rumunii za pośrednictwem swoich firm Star Assembly i Star Transmission. Zakłady zlokalizowane w Szászsebes i Cugir produkują części samochodowe na eksport.
W sierpniu 2022 r. firma ogłosiła, że przygotowuje się do 135 milionów euro W Transylwanii, gdzie poprosiła o 37 milionów dolarów na wsparcie państwa. Firma planuje częściowe przestawienie obu producentów na produkcję części do samochodów elektrycznych.
Ogromny przemysł motoryzacyjny Rumunii, obejmujący ponad 500 firm, stanowi dużą część gospodarki i dostarcza około 28% swojego produktu krajowego brutto. Efektywność kosztowa w kraju jest bardzo atrakcyjna dla potencjalnych inwestorów, z zarobkami wysokich kwalifikacji, kosztami biura i cenami energii elektrycznej poniżej średniej regionalnej. Rumunia również spisała się dobrze w Wskaźnik efektywności środowiskowej Yale 2022który ocenia zdrowie i zrównoważony rozwój środowiska, przewyższa inne analizowane kraje.
Jednak w pozostałych kategoriach propozycja Rumunii nie jest uważana za konkurencyjną ze względu na jakość jej infrastruktury, poziom talentu A jego sprawność badawczo-rozwojowa pozostaje w tyle za innymi witrynami. Kraj został również uznany za wysokiego ryzyka Ocena ryzyka kraju Allianz z powodu niestabilność rząduRosnące zadłużenie sektora prywatnego i szybko rosnący deficyt na rachunku obrotów bieżących.
Węgry mogą uzyskać pożądane inwestycje
Oczekuje się, że nowa fabryka JV Mercedesa i Rivian przyniesie w wybranym miejscu ogromne inwestycje kapitałowe i tworzenie miejsc pracy. Ponieważ Mercedes już zainwestował w biznes związany z pojazdami elektrycznymi na Węgrzech, w Polsce i Rumunii, każdy kraj jest realną opcją dla nowej fabryki, a firma prawdopodobnie nawiąże relacje z odpowiednimi IPA.
Z naszej analizy wynika, że Węgry wydają się przodować w pozyskiwaniu pożądanych inwestycji ze względu na swoją długowieczność i zdolność do innowacji. Jednak krajobraz polityczny kraju może okazać się spornym punktem. Jeśli tak, to znakomita infrastruktura Polski sprawia, że jest to bardzo atrakcyjna propozycja.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Najważniejsze Wyzwania i Trendy Gospodarcze 2025: Co Czeka Polską Ekonomię?
DogeCoin – Historia, Popularność i Znaczenie w Świecie Kryptowalut
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex