World

Francuzka rezygnuje z legalnej walki o powrót Pissarro, skradzionego przez nazistów | Francja

Francuska dziedziczka jest zmuszona porzucić swoją walkę o odzyskanie obrazu Pissarro, który został zrabowany przez nazistów od jej przybranych rodziców.

81-letnia Léone-Noëlle Meyer ogłosiła we wtorek, że nie ma innego wyboru, jak tylko wycofać pozew o przywrócenie La Bergère Rentrant des Moutons (Shepherdess Bring in Sheep) po tym, jak grożono jej wysokimi grzywnami, jeśli będzie trwał.

W zeszłym miesiącu paryski sąd orzekł, że sporna umowa, którą Mayer podpisał pięć lat wcześniej, w ramach której dzieli Pissarro z podarowanym amerykańskim uniwersytetem, uchyliła francuskie prawo z 1945 r. Wymagające zwrotu zrabowanych dzieł sztuki nazistowskiej ich prawowitym właścicielom.

„To dzieło moich przybranych rodziców, Yvonne i Raoula Meyerów, zostało im ukradzione przez nazistów podczas ich okupacji Francja W 1941 roku. Przez prawie 10 lat walczyłem o uznanie zasady, że zwrot skradzionego dzieła sztuki musi być dokonany niezależnie od jakichkolwiek innych rozważań dotyczących jego źródła, historii lub kolejnych „właścicieli”, powiedział Meyer we wtorek w oświadczeniu .

Ale po tylu latach muszę przyznać, że nie udało się przekonać różnych stron, które zwróciły swoją uwagę na tę sprawę. Słyszałem, ale nie słuchałem. “

Mayer określiła swoją walkę jako „przedsięwzięcie” na rzecz rodziny, którą przegrała podczas wojny całopalenie Późni rodzice adopcyjni: Straciła matkę, babcię i starszego brata w Auschwitz. Po wojnie została adoptowana jako siedmiolatka przez Yvonne i Raoula Mayerów z sierocińca w Paryżu.

Podczas okupacji hitlerowskiej Myerowie uciekli z Paryża i umieścili swoją kolekcję dzieł sztuki, w tym Picassa, Renoira i Bonnarda, w skarbcu bankowym, gdzie odkryli ją Niemcy. Ojciec Mayera próbował odzyskać Pissarro od szwajcarskiego kupca w 1953 roku, ale został poinformowany, że jego roszczenie jest za późno.

Obraz zniknął do 1990 roku, kiedy Madame Mayer odkryła, że ​​wisiał w Muzeum Sztuki Freda Jonesa Jr. na Uniwersytecie Oklahomy, po tym, jak został podarowany przez lokalną rodzinę, która kupiła go od sprzedawcy w Nowym Jorku.

READ  Doradca rządowy mówi, że Francja zmierza w kierunku czwartej fali COVID w miarę rozprzestrzeniania się przypadków delta | wiadomości ze świata

W 2016 roku Mayer, dziewiąta najbogatsza kobieta we Francji, o szacunkowej wartości 600 milionów euro, zgodziła się podzielić obraz z uniwersytetem na trzyletnią rotację między Francją a Stanami Zjednoczonymi. Jednak Meyer powiedziała następnie, że podpisała umowę pod przymusem. „Wezwano mnie o 2 w nocy i amerykański prawnik wywierał na mnie silną presję, bym zaakceptował tę umowę. Nie miałam wyboru” – powiedziała – powiedział naukowiec.

Obraz, ukończony w 1886 roku przez Camille’a Pissarro i wyceniony na 1,5 miliona euro (1,3 miliona funtów), wisi teraz w Musée d’Orsay w Paryżu, ale wróci do Oklahomy tego lata.

W swoim oświadczeniu Mayer, która chciała podarować obraz Muzeum Orsay, powiedziała, że ​​teraz przekazuje swoje prawa własności Uniwersytetowi Oklahomy. Dodała, że ​​teraz do uczelni należy zapewnienie zachowania trzyletniej rotacji przewidzianej w umowie z 2016 roku.

Jej francuski prawnik Ron Soffer powiedział: „Pani Mayer postanowiła położyć kres jej cierpieniom, aby odzyskać ten obraz. Uniwersytet Oklahomy uzyskał teraz pełny tytuł obrazu. O ile pani Mayer jest zaniepokojeni, mogą robić to, co im się podoba ”.

Soffer argumentował, że umowa z 2016 r. Nie powinna mieć pierwszeństwa przed francuskim prawem z 1945 r., Które stanowi, że „żaden właściciel nie może mieć pierwszeństwa przed prawowitym właścicielem dzieła skradzionego przez nazistów”.

„Zgodnie z tym prawem zakłada się, że Muzeum Amerykańskie było właścicielem w złej wierze” – powiedział. Powiedział również, że żadne francuskie muzeum publiczne nie będzie skłonne ponieść kosztów i logistyki wysyłania obrazu do Oklahomy co trzy lata na zawsze.

Po zeszłomiesięcznej sesji Soffer powiedział: „Szkoda, że ​​walka o sprawiedliwość 81-letniej ocalałej z Holokaustu, której cała rodzina zginęła w Auschwitz, została odrzucona. Pozbawienie Francji dzieła sztuki stanowi historyczne świadectwo do lat wojny i okupacji we Francji. “

We wspólnym oświadczeniu Uniwersytet Oklahomy oświadczył, że nie zamierza zachować tytułu obrazu w dłuższej perspektywie i „zobowiązuje się do zidentyfikowania i przeniesienia własności na francuską lub amerykańską instytucję publiczną”. sztuka W programie ambasad ”.

Christophe Marinello, Założyciel Art Recovery International, A ekspert w odzyskiwaniu skradzionych, zrabowanych i zagubionych dzieł sztuki powiedział, że szkoda, że ​​sprawa trafiła do sądu. Jestem prawnikiem, ale żałuję, że nigdy nie uciekali się do postępowania sądowego. Jestem pewien, że polubowne i poufne rozwiązanie można było znaleźć poza systemem sądowym ”- powiedział Marinello.

Dodał, że w umowie z 2016 roku powinno być zapisanie się, że we Francji nie można znaleźć muzeum, które zaakceptowałoby warunki rotacji.

„(Pani Mayer) podpisała umowę i niestety musi jej przestrzegać. Szkoda, że ​​nie będzie w stanie uzyskać dokładnie tego, czego chce, ale myślę, że rezygnacja ze sprawy to mądra decyzja”.

„Musimy skupić się na wielu, wielu dziełach sztuki zrabowanych przez nazistów, które nadal są przechowywane przez kolekcjonerów, kupców i muzea, którzy aktywnie ukrywają te dzieła przed spadkobiercami”.

About the author

Halsey Pearson

"Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik."

Add Comment

Click here to post a comment