Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Forspoken Revisited na PS5: Czy ostateczna aktualizacja rozwiązuje problemy techniczne gry?

Forspoken Revisited na PS5: Czy ostateczna aktualizacja rozwiązuje problemy techniczne gry?

Forspoken było jedną z najbardziej obiecujących wczesnych gier na PS5, oferującą zabójczy parkour, szeroko otwarte krajobrazy i piękną oprawę graficzną. W momencie premiery gra nie była imponująca — pusta, powtarzalna gra z zaskakująco przestarzałą grafiką pomimo wysokiego budżetu. Wygląda na to, że kampania z niestandardowymi łatami poprawiła trudną sytuację tytułu, a ulepszenia wizualne i wydajności zostały zgłoszone w wersji 1.2. Czy ostatnie łatki zmieniły Forspoken w dźwiękową grafikę tytułową, czy też gra nadal jest bałaganem w otwartym świecie? Niektórzy mogą powiedzieć, że chodzi o obie te rzeczy, ale powiedzmy sobie jasno – ulepszone oświetlenie, znacznie lepsza migawka otoczenia, wyższa rozdzielczość, a nawet wyższa liczba klatek na sekundę często oznaczają poprawę w dzień iw nocy w porównaniu z pierwotną premierą.

Wchodząc w szczegóły, zacznijmy od zmian w wydajności i rozdzielczości, zanim przejdziemy do bardziej transformacyjnych ulepszeń pośredniego oświetlenia w grze. Przypominamy, że niektóre obszary początkowej wersji Forspoken miały poważne problemy z wydajnością, często spadając do około 20 klatek na sekundę w trybach jakości i RT, pomimo docelowych 30 klatek na sekundę. Tymczasem tryb wydajności pokazywał częste spadki liczby klatek na sekundę w walce, obciążając doświadczenie.

Dobrą wiadomością jest to, że wydaje się, że problemy te zostały naprawione w wersji 1.2, ze stabilnymi 30 klatkami na sekundę w trybach jakości i RT oraz 60 klatkami na sekundę podczas większości walk. Forspoken zawiera również wersje 120 Hz dla każdego z trzech trybów, z kierowaniem na jakość i RT 40 klatek na sekundę, podczas gdy tryb wydajności pozostaje na poziomie 60 klatek na sekundę, te tryby również działają dobrze, zasadniczo zamieniając finezję na wyższą lub bardziej stabilną wydajność. Nadal zdarzają się sporadyczne spadki, ale wydaje się, że zdecydowana większość problemów z wydajnością została rozwiązana, co sprawia, że ​​gra jest znacznie przyjemniejsza.

READ  Silent Hill 2 Remake został po cichu zaktualizowany na Steamie

Oliver przyjrzał się aktualnym wyjęciom Forspoken na PS5 od aktualizacji 1.2, przedstawionym w formie odpowiedniego wideo powyżej.

Co ciekawe, porównując schemat dynamicznej rozdzielczości gry między 1,0 a 1,2, zauważyłem, że nowszy kod często zwracał wewnętrzną rozdzielczość wyższą niż 1,0 w trybach jakości i wydajności 60 Hz, pomimo poprawy wydajności – prawdopodobnie z powodu zmian w oświetleniu gry i mgle w najnowszych wersja.

W końcu największym problemem związanym z oprawą wizualną Forspoken było stosunkowo słabe oświetlenie pośrednie. Kiedy oświetlamy przestrzenie w grach wideo, musimy pamiętać o sposobie, w jaki światło rozchodzi się w rzeczywistych środowiskach, odbijając się i rozpraszając wokół obiektów fizycznych, zalewając obszary światłem odbitym, z subtelną okluzją, gdy jest zasłonięte. W grach zwykle modelujemy te zjawiska za pomocą technik globalnego oświetlenia (GI) i okluzji otoczenia (AO). Zbliżenie tych efektów wtórnych do światła było dużym postępem technicznym w grach ostatniej generacji, z których większość przyjęła zapieczone GI i okluzję przestrzeni ekranu (SSAO) wraz z wykorzystaniem tekstur opartych na materiałach.

Forspoken miał słabe oświetlenie dodatkowe, chociaż wydaje się, że opiera się na pierwotnym rozwiązaniu GI o niskiej rozdzielczości z okluzją otoczenia składającą się tylko z prostych ciemnych konturów w miejscach przecięcia geometrii. Wiele materiałów wyglądało na błyszczące, z bardzo widocznymi refleksami, więc wydawały się odblaskowe, nawet jeśli ich rzeczywiste odpowiedniki miały rozproszone powierzchnie. W rezultacie Forspoken — pomimo przyzwoicie wyglądających postaci i dość szczegółowych modeli — nie wyskakiwał dobrze w wielu warunkach oświetleniowych. Na szczęście jest to główny obszar, w którym nowe łatki zapewniły bardzo istotne ulepszenia.



Różnica w oświetleniu i cieniach w niektórych scenach może być znacząca, co skutkuje poprawą jakości obrazu na przestrzeni pokoleń.

Od wersji 1.2 naprawiono blokadę otoczenia Forspoken. Prymitywnie wyglądająca aplikacja AMD CACAO, która była tam wcześniej, zniknęła i została zastąpiona lepiej wyglądającą alternatywą. Głębokie pęknięcia są przekonująco wypełnione cieniem, podczas gdy geometryczne przecięcia otrzymują zauważalne pokrycie AO tylko wtedy, gdy jest to właściwe. To bardziej subtelne cieniowanie i ogólnie bardziej realistyczne oświetlenie jest odwróceniem uwagi w wielu scenach, takich jak sala sądowa w scenie otwierającej. W przypadku poprzedniego rozwiązania AO to ujęcie wyglądało bardzo „7 generacji”, ale nowe AO wykonuje ogromną pracę, aby ta scena wyglądała na odpowiednio oświetloną.

Nie oznacza to, że nowy AO jest kompletnym ulepszeniem pod każdym względem. W niektórych obszarach ciemne obszary mogą wyglądać bardziej surowo niż realistycznie. Masz wrażenie, że Forspoken zbyt mocno polega na SSAO, aby poradzić sobie z dodatkowym oświetleniem, które przez większość czasu wygląda dobrze w zaktualizowanej wersji gry, ale czasami może powodować dziwne trafienia. Pokrycie AO również wydaje się być nieco grube wokół listowia – wystarczająco przyzwoite w grubych łatach trawy, ale wokół rzadkich plam trawy wydaje się nadmierne. AO ma też tendencję do generowania aliasingu w trybie wydajnościowym, szczególnie w przypadku roślinności – tryby RT i jakość rozwiązują się głównie bez szumów, ale w trybie wydajności może to rozpraszać.


Na kępach trawy nowy AO wydaje się nieco brutalny.

To nie jedyna zmiana oświetlenia. Wydaje się, że w niektórych obszarach intensywność światła została poprawiona, a mgła została usunięta w porównaniu z wersją startową gry. Jest to potencjalnie przydatne do celów rozgrywki, ale nie łączy się z odległymi szczegółami, które wcześniej często były zasłonięte przez mgłę. Włosy Freya również wyglądają zupełnie inaczej w zaktualizowanej wersji, z odrobiną siwizny w większości scen, w zależności od warunków oświetleniowych. Nie jestem pewien, czy zarejestrowałbyś to jako ulepszenie lub obniżenie wersji, ale myślę, że czasami może to wyglądać nienaturalnie w oświetleniu pośrednim. Trzeba przyznać Forspoken, że włosy poruszają się bardzo dobrze zarówno podczas przerywników filmowych, jak i rozgrywki, z bardzo dynamiczną prezentacją, której często nie widujemy w grach.

Poza tymi zmianami, reszta oświetlenia Forspoken pozostaje taka sama — więc upieczone oświetlenie może pozostać surowe z niewystarczającymi szczegółami, materiały mogą wyglądać na zbyt błyszczące, a odległe obiekty wciąż nie mają cienia, niezależnie od użycia RT. Odbicia są również słabym punktem, ponieważ niektóre wodniste powierzchnie w ogóle nie pasują do otoczenia, nawet przy wyświetlanych niezbędnych informacjach o miejscu na ekranie. Innym razem, nawet gdy zasięg SSR jest odpowiedni, odbicia nie są zniekształcone zgodnie z normalnymi zmarszczkami na samej wodzie. Pozostają również inne problemy, które John zauważył w swoim oryginalnym opisie gry, w tym dziwne decyzje dotyczące modelowania środowiska i oczywiste układanie tekstur.

Pomimo tych zastrzeżeń, Forspoken wygląda teraz bliżej tego, czego można oczekiwać od gry obecnej generacji. Usunięto najbardziej oczywistą wadę oświetlenia, pozostawiając grę na solidniejszej oprawie graficznej. Nie jest to imponujące, ale wygląda na bardziej wydajne w porównaniu do tego, co widzieliśmy w styczniu. Tak powinien wyglądać Forspoken na starcie.


Wygląda na to, że intensywność światła wzrosła w niektórych obszarach w najnowszej łatce.

Pod wieloma względami Forspoken było porażką. Został źle oceniony, sprzedał się mniej egzemplarzy niż oczekiwano, a studio odpowiedzialne za jego powstanie zostało rozwiązane. Wizualnie też nie jest najlepiej, pomimo tego, że opiera się na silniku Luminous Engine, który napędzał kilka bardzo atrakcyjnych wersji demonstracyjnych, a także Final Fantasy 15. Tymczasem niedawno wydane Final Fantasy 16 okazało się czymś zupełnie przeciwnym. , jest dobrze przyjęty zarówno przez prasę, jak i publiczność i ma imponującą kompozycję wizualną, mimo że opiera się na nieujawnionej technologii wewnętrznej. To dwie wysokobudżetowe gry RPG Square-Enix wydane w odstępie sześciu miesięcy, ale graficznie różnią się od siebie.

Renderowanie postaci w Forspoken jest wystarczająco dobre, ale FF16 to ogromny krok naprzód. Materiały są tutaj znacznie lepsze, z bardzo interesującym zróżnicowaniem między różnymi tkaninami, skórą i metalami w modelach postaci. Forspoken to jedna uwaga trochę więcej w porównaniu – większość materiałów odzieżowych wydaje się być nieco błyszcząca, co może sprawić, że tkaniny będą wyglądać dziwnie. Twarze postaci w większości wyglądają świetnie, ale mogą się rozpaść w zbliżeniach, a czasem też dziwnie się poruszać, przy czym FF16 radzi sobie znacznie lepiej w porównaniu.

Zmienione oświetlenie w Forsbuken nadal miało oczywiste wady. AO ma swoje problemy, często wydaje się zbyt silne i ulega problemom z blokowaniem podczas przesuwania kamery w grze. Wyciek światła jest półstałą uciążliwością w pomieszczeniach, przy wyraźnie niskim oświetleniu. Daleka geometria jest pozbawiona jakiegokolwiek pokrycia cieniem. Cienie, które się pojawiają, nie są świetne, cierpią z powodu fałszywych krawędzi za pomocą cieni bitmapowych i rozpraszającego wyskakującego okienka, gdy włączone jest ustawienie RT.


Włosy bohatera Fry’a mogą czasami mieć szarawy odcień, chociaż nadal dobrze się poruszają.

FF16 w większości unika tych niedociągnięć. Pieczone oświetlenie wygląda doskonale, uszczelnienie otoczenia jest zastosowane w gustowny i powściągliwy sposób, a renderowanie cieni jest znacznie lepsze. Nie jest jasne, jakie dokładnie techniki są tutaj używane do cieniowania, ale wyświetlają realistyczne zmienne pióra i nie cierpią z powodu rozmycia i zwykle wyglądają znacznie lepiej niż znalezione rozwiązanie Forspoken RT.

Walka akcji Forspoken może być czasami całkiem ładna, ale wydaje się, że jest odłączona od wkładu gracza. Często nie jest jasne, co się stanie, gdy gracz naciśnie na przykład przycisk koła, który uruchamia akrobacje parkour w grze. Czasami możesz mieć wrażenie, że gra odgrywa rolę samą w sobie. FF16 ma znacznie mniej kontekstowy zakres ruchów i ma bardziej ugruntowane podejście do ruchu gracza, dzięki czemu czuje się o wiele lepiej na gamepadzie. Ponadto najnowsza gra Final Fantasy wciąż oferuje ekscytujące wizualnie manewry bojowe, zwłaszcza podczas starć z bossami.

Nie mówię tego o niedociągnięciach Forspoken, ale ciekawe, że Square-Enix skutecznie wyprodukowało dwa różne tytuły RPG z różnymi efektami wizualnymi i grami w pierwszej połowie tego roku. Forspoken z pewnością nie osiągnęło standardów graficznych, które Luminous Productions wyznaczyło dla tego tytułu dzięki swoim wczesnym zwiastunom, a nawet swoim prezentacjom dla innych twórców gier. Być może bardziej ustandaryzowane podejście do rozwoju silnika mogłoby się tutaj opłacić, a przynajmniej większy transfer technologii w ramach Square-Enix w zakresie kluczowych technologii. Jest też kilka Forspoken, które mają do zaoferowania — na przykład doskonały system rozświetlający włosy.





Odbicia pozostają niefortunną słabością Forspoken i czasami nie są zniekształcone zgodnie z normalnymi zmarszczkami na samej wodzie, co daje sprzeczne rezultaty.

W każdym razie mam nadzieję, że technologia silnika zastosowana w Final Fantasy 16 będzie mogła być nadal rozwijana i wykorzystywana w przyszłych wysiłkach Square-Enix. I choć zawsze smutno jest stracić zastrzeżony silnik, nie mogę się powstrzymać od radości z powodu rezygnacji z silnika Luminous, ponieważ efekty wizualne nie spełniają oczekiwań — nawet przy najnowszych aktualizacjach.

Wygląda na to, że ostatnią piosenkę Forspoken też widzieliśmy, na dobre i na złe. Studio deweloperskie gry zostało zamknięte 1 maja, a wkrótce potem pojawiło się jedyne rozszerzenie DLC do gry i najnowsza wersja. Final Fantasy 15 zostało znacznie ulepszone i rozszerzone dzięki masowym majsterkowaniu po wydaniu i wydaniu treści, ale Forspoken nie wydaje się być traktowany w ten sam sposób.

Tak więc w ostatecznym stanie Forspoken jest znacznie bardziej wciągającą i wydajniejszą wersją tytułu, który widzieliśmy w styczniu – ale gra wciąż ma poważne wady graficzne, problemy z rozgrywką i pusty otwarty świat. Dla zainteresowanych, ulepszenia wizualne i wydajnościowe sprawiają, że Forspoken jest o wiele przyjemniejszym tytułem niż w momencie premiery.