Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

EO: Aktualizacja na żywo najpopularniejszych filmów o osłach

EO: Aktualizacja na żywo najpopularniejszych filmów o osłach

To był wspaniały moment na ubiegłorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes, kiedy Jerzy Skolimowski otrzymał Nagrodę Jury za swój film, EO. „Chciałbym podziękować mojemu osłowi” – ​​zaczął swoje przemówienie. A polski reżyser bardzo dokładnie wymienił wszystkie sześć osłów, które grały tytułową postać w jego filmie, z podziałem na regiony. Zakończył rykiem: „Eeeeoo”.

Opowiadając historię osła poruszającego się po zdeprawowanym, skorumpowanym i pełnym przemocy świecie, Skolimowski pochyla głowę przed filmem, który ma ponad pięć dekad. Au Hasard BalthazarWyreżyserowany przez Roberta Bressona, jest często wymieniany jako jeden z najwspanialszych filmów, jakie kiedykolwiek powstały. Osioł Balthazar zostaje oddzielony od jedynego człowieka, którego kocha, Mary (Anne Wiszemski), i przenosi się od jednego okrutnego właściciela do drugiego. Legendarny Baltazar był jednym z Trzech Mędrców w Biblii – biorąc pod uwagę katolickie wychowanie Bressona, nic dziwnego, że cierpiący osioł Baltazara był podobny do Chrystusa.

Podobne historie

EO Jest natychmiast rozpoznawalny jako aktualizacja do Au Hasard BalthazarTa sama podstawowa historia z pewnymi modyfikacjami. EO rozpoczyna film jako część wędrownego cyrku w Polsce. Ma bliski związek z artystką Cassandrą (Sandra Drzymalska), której jest częścią. Kiedy cyrk został zamknięty przez obrońców praw zwierząt, został przeniesiony do stajni dla koni, potem do małej farmy i tak dalej. Bez względu na to, w jakiej nowej sytuacji znajdzie się EO, pozostaje nieszczęśliwy i apatyczny. W retrospekcjach wydaje się, że widzimy go wspominającego swój czas z Cassandrą.

Jednak film Skolimowskiego ma też swoje obawy i wizję. Bresson interesował się Balthazarem jako alegorią i przedmiotem patosu, ale w swoim filmie nie okazywał zwierzęciu prawdziwego uczucia. Z drugiej strony Skolemusuke wyraźnie lubi te urocze stworzenia. Podteksty religijne dla Bressona zniknęły, zastąpione przez bohatera tak sympatycznego, że czujemy, że możemy czytać w jego myślach. W jednej ze scen Cassandra ma wzruszające spotkanie z EO przez płot w jego urodziny w środku nocy. Gdy jej przyjaciółka ją wyprowadza, w oddali słychać długi krzyk. To rozdzierający serce dźwięk – a może to ja rzutuję swoje uczucia na zwykły ryk.

READ  kalendarz społeczności | Geelong Niezależny

Skolimowski wydaje się być zafascynowany przyrodą w ogóle, wypełniając swój film polami, farmami, ośnieżonymi górami i lasami. Daje długie sekwencje koni biegnących po polu o zmierzchu lub nocnych stworzeń obserwujących osła przy świetle księżyca. Au Hasard Balthazar Akcja rozgrywa się w ludzkim świecie, w którym przemawia wiele postaci i historii. EOZ drugiej strony jest to w dużej mierze film bez słów. Ludzie mają tu niewielkie znaczenie i prawie nie rejestrują się jako postacie (w tym hrabina grana przez Isabelle Huppert). Kamera Michała Dymka często staje twarzą w twarz ze zwierzętami. To jest historia osła i często patrzymy na świat dosłownie z jego punktu widzenia.

Skolimowskiego znałem z jego pracy jako aktora i pisarza: mała, ale pamiętna rola boksera w Andrzeju Wajdzie niewinne czarownice (współautorem filmu), dialog Romana Polańskiego nóż w wodzieczęść u Davida Cronenberga Wschodnie obietnice. Ale od lat 60. jest także menadżerem Zagrożone okow szczególności z ponad 20 filmami Głęboki koniecW rolach głównych Jane Asher i Zostawić, zdobywca Złotego Niedźwiedzia na Berlinale w 1967 roku. EO nie jest rodzajem pracy, jakiej można oczekiwać od 80-letniego filmowca – kwaśne odcienie brzmią bardzo podobnie do tego, czego mogliby spróbować Carlos Reygadas lub Gaspar Noé. Gdyby EO zostało wydane w latach 60., nazwano by je „wycieczką głową”. Czasami ekran zmienia kolor na ciemnoczerwony lub niebieski, jak na kolorowym niemym filmie; Czasami migają stroboskopy. Są przecinki, które pojawiają się znikąd – dlaczego nagle tropimy psa-robota po polu? Obrazy czasami wyginają się i skręcają, jakbyśmy patrzyli na nie oczami zwierzęcia. Dymek działa też subtelniej – na końcu jest sztuczka, kiedy osioł i drzewa z tyłu wydają się zlewać w jedno.

Jedna szczególna scena sprawiła, że ​​uśmiechnąłem się na myśl o zuchwałości kręcenia filmu. EO biegnie przez pustynię, gdy kamera startuje. Zbliża las w kierunku groźnego wiatraka, robi pętlę o 360 stopni, a potem kolejną, dźwięk przechodzi od smyczków do gitary elektrycznej. Kończy się EO pod gigantycznym wiatrakiem, a niebo jest piekielnie czerwone, jak kadr horroru FW Murnau.

READ  Buffalo Bayou Partnership Regatta, Polskie Dożynki to najlepszy wybór na rodzinną zabawę

EO Dziwna mieszanka: po części horror środowiskowy, po części moralitet, po części psychodeliczny maniak. W jakiś sposób Skolimowski, współscenarzysta i żona, Ewa Piaskowska, Dymek i innowacyjny kompozytor Paweł Mykietyn, zdołali znaleźć sposoby na ciągłe poszerzanie swojego płótna, mimo że zawsze wracali do swojego zdeterminowanego małego bohatera. Jedna z wielu ucieczek EO ma miejsce, gdy włoski ksiądz znajduje go na poboczu drogi. Mówi: „Czy właśnie cię uratowałem, czy okradłem?” Zgodnie z filozofią Organizacji Etycznej, ksiądz popełnia błędy i tylko osioł jest całkowicie niewinny.

EO jest na BookMyShow Stream.