WARSZAWA (Reuters) – Ponieważ Amazon koncentruje się na Europie Środkowej i Wschodniej, długoterminowi klienci alegro, tacy jak firma e-commerce Elspita Motrakowska, muszą odejść od wiodącego rynku internetowego w regionie.
Dając priorytet ekspansji na inne, większe rynki, dał firmom takim jak Amazon Alegro czas na zbudowanie głębszych korzeni i przygotowanie się na jej pojawienie się – polska firma uczyniła to poprzez programy lojalnościowe, darmową dystrybucję i inne koncesje.
– Nie sądzę, żebyśmy się zmienili … Allegro za wysoko postawiło poprzeczkę – powiedziała Motrakowska, dodając, że w jego cotygodniowym sklepie jest wszystko, od ekologicznej żywności po baterie. Jeden z 20 milionów miesięcznych klientów Alegro w Polsce, kraju liczącym ponad 38 milionów.
„Ma opcję paczkomatów. Nie wiem, jak Amazon sobie z tym poradzi. Czekanie na kuriera czy pójście na pocztę nie wchodzi w grę”.
Amazon uruchomił we wtorek swoją polską stronę internetową, wchodząc na szybko rozwijający się rynek e-commerce jako sprawdzony poradnik i globalnie, wygrywając już z lokalnymi konkurentami na innych rynkach, takich jak Argos w Wielkiej Brytanii.
„Biznes nie wygrywa wszystkiego – firmy rosną razem” – powiedział rzecznik Amazon, zapytany o lokalnych konkurentów.
„Jest mnóstwo terenów zielonych – i wielu zwycięzców będzie kontynuowało” – powiedział, dodając, że firma jest bardziej zorientowana na klienta niż konkurencja.
Amerykańska firma ma obecnie niewielką obecność na rozwijającym się rynku e-commerce w Europie, a euromonitor szacuje się na 16 miliardów euro (19 miliardów dolarów) w Polsce i 6 miliardów euro w Czechach. Do tej pory prowadził centra logistyczne w regionie i obsługiwał klientów ze swojej niemieckiej strony internetowej.
Region ten jest przyćmiony najlepszymi rynkami e-commerce w Europie, Wielkiej Brytanii i Niemczech, wyceniane odpowiednio na 1 1 bilion i prawie 700 700 miliardów, według Euromonitora.
Jednak 42% tempo wzrostu w Polsce jest liderem w Europie i ma stać się atrakcyjnym kierunkiem.
Alegro powiedział Reuterowi, że poprawił przepisy dotyczące kupujących i zewnętrznych dostawców podczas epidemii COVID-19, ponieważ coraz więcej konsumentów przechodziło do Internetu.
„Obniżyliśmy opłaty i przedłużyliśmy terminy płatności” – powiedział dyrektor generalny Francois News. „Mamy nadzieję, że służąc sprzedawcom i konsumentom najlepiej podczas epidemii, pozostaną z nami”.
(Grafika: Najpopularniejsze witryny e-commerce na świecie 🙂
Marka lokalna
Założona 20 lat temu w bośniackim garażu, Alegro zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w październiku w ramach jednej z największych ofert publicznych w Europie, stając się od razu największą spółką giełdową w Polsce.
Jest to obecnie 13. najpopularniejsza witryna e-commerce na świecie z 220 milionami odwiedzin miesięcznie, za globalnym liderem Amazon, który generuje 4,5 miliarda odwiedzin miesięcznie, i chińskim AliExpress z 467 milionami odwiedzin miesięcznie, powiedział Statista.
Ale w Polsce Alegro ma 33% udział w rynku e-commerce, z AliExpress 3,6% Alibaba Group i 1,3% Amazon, według Euromonitor.
Chociaż Alegro odmawia mówienia konkretnie o Amazonie, jego dyrektor generalny przedstawił plany zwiększenia inwestycji w takich obszarach, jak badania i rozwój. Planuje też zatrudnić 1200 pracowników do nowego centrum logistycznego pod Warszawą.
„Widzimy to ogromne przyspieszenie w regionie. Zaczęło się po jakimś czasie, ale nadrabia zaległości znacznie szybciej niż gdziekolwiek indziej, przynajmniej w Europie” – powiedział News.
„Dlatego mamy przed sobą takie stanowisko” – dodał, odnosząc się do planów Alegro głównie w zakresie innowacji i badań i rozwoju.
Eksperci e-commerce twierdzą, że znajomość lokalnego rynku może zapewnić przewagę konkurencyjną, zwłaszcza jeśli Amazon powtórzy błędne wskazówki, które wydał w Szwecji w październiku ubiegłego roku, gdzie błędy i przeoczenia w tłumaczeniu, w tym niezrozumienie flagi argentyńskiej kraju skandynawskiego, zrujnowały wprowadzenie firmy.
„Alegro stworzyło silną lokalną markę” – powiedział Reuterowi Krzysztof Badowski, szef działu dóbr konsumenckich i handlu detalicznego PwC w Europie Środkowo-Wschodniej. „Konkurowali głównie ze sobą, ale wprowadzili też pomysły, takie jak dostawa jednodniowa, aby wzmocnić swoją pozycję.
„Wyzwanie Alegro będzie wymagało znacznych inwestycji ze strony Amazona, ale Alegro jest w stanie bronić swoich udziałów już od jakiegoś czasu”.
Internetowy sprzedawca Alsa, największy czeski gracz, który osiągnie 37,3 miliarda koron (1,7 miliarda dolarów) do 2020 roku, również przygotowuje się do wejścia na nowe rynki.
Na przykład firma prywatna, której celem jest wzrost na poziomie 20% rocznie, zaczyna tworzyć własny rynek.
Czechy planują również zwiększyć liczbę skrzynek do odbioru paczek na głównych rynkach Słowacji i Węgier do około 800 do 2022 r., Powiedział wiceprezydent Tomas Havriluk agencji Reuters.
Alsa, która działa również w Austrii, Niemczech i Wielkiej Brytanii, prawdopodobnie podwoi liczbę swoich krajów w ciągu najbliższych pięciu lat, chociaż nie określiła, które z nich są.
„Staramy się złapać jak najwięcej, kiedy mamy czas”, powiedział Havriluk w Amazon, dodając, że amerykańska firma nie zdominowała planów firmy.
„Jedyne, co możesz zrobić (na rodzimym rynku), to mieć z nimi więcej klientów i lepsze relacje niż nowi konkurenci przyjeżdżający do Czech”.
Relacja Michaela Kahna, Agnieszki Bardesco i Jasona Howeta. Dodatkowy raport Anny Cooper. Kompilacja Marka Pottera
„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.
More Stories
Why InsFollowPro.com is the Best Place to Buy Instagram Likes
Jak obstawiać baseball u Rabona bukmacher
W ślad za Łotwą, Polska rozważa wprowadzenie zakazu importu rosyjskiego, białoruskiego zboża – Euractive