Pływający terminal, statek specjalnie zaprojektowany do tego zadania, zapewni bezpieczeństwo dostaw gazu dla obu krajów i wyeliminuje konieczność konsumpcji gazu w rosyjskich rurociągach, mówi Ellering.
Możliwość cumowania zostanie również zainstalowana po obu stronach Zatoki Fińskiej, co oznacza, że pływająca stacja będzie mogła być zacumowana u wybrzeży obu krajów.
Umowa ilustruje najbardziej krytyczną część łańcucha dostaw LNG, którym jest sam pływający terminal LNG, mówi Taavi Veskimägi, prezes Elering.
Umowa oznacza: „Nasza wspólna operacja, w tym zabezpieczenie statku w regionie do końca roku, przebiega zgodnie z planem” – powiedział Veskemagee.
„Kiedy pływająca stacja stanie się kamieniem węgielnym tego złożonego, wielostronnego projektu współpracy, będziemy kontynuować negocjacje z Alexelą i Infortarem w Estonii w celu opracowania miejsca transportu w Paldiski”, kontynuuje Veskimägi, zgodnie z komunikatem prasowym Elering.
„Od tych negocjacji będzie zależeć, kiedy handlowcy gazem będą mogli zacząć wykorzystywać terminal LNG do dostarczania gazu do regionu. Uczestnikom rynku chcemy jak najszybciej ogłosić zasady korzystania z terminalu” – dodał Fiskemaji.
Zgodnie z warunkami umowy strony zbudują niezbędną infrastrukturę do instalacji pływającego terminalu LNG i poniosą związane z tym koszty w swoich krajach.
Zgodnie z obecnym planem, statek przybędzie do Estonii pod koniec tego roku, a gdy Finlandia będzie gotowa z tam również punktem cumowniczym, statek ruszy tam.
Ale Estonia nadal będzie miała potencjał do posiadania pływającego magazynu w Baldiski. Tak więc punkty cumowania na obu plażach i statek czarterowy – wszystko to jest jednym projektem, który Estonia realizuje wspólnie z Finlandią. W sprawie budowy punktu cumowniczego w Estonii w ramach tej umowy o współpracy Elering prowadzi odrębne negocjacje z Alexelą i Infortarem.
Koszty wynajmu pływającego terminalu będą pokrywane wspólnie, mówi Elering, proporcjonalnie do poziomu zużycia gazu w Estonii i Finlandii, tj. udział Elering wynosi 20 proc., a fińskiego partnera do 80 proc. (populacja Finlandii wynosi niewiele ponad cztery razy tyle z Estonii – przyp.
Według obecnego planu pływający terminal LNG przybędzie do Estonii do końca roku i pozostanie tam do czasu ukończenia miejsca przeładunkowego terminalu po stronie fińskiej.
Pływający terminal, stojący podobnie jak w Finlandii, będzie miał możliwość efektywnej obsługi fińskich i estońskich klientów, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw w obu krajach.
Ponieważ pływający terminal LNG znajduje się również w Finlandii, Estonia będzie miała dwa potencjalne kierunki dostaw gazu: Balticconnector, gazociąg łączący oba kraje, który został otwarty w grudniu 2019 r., wraz z pływającym terminalem LNG na północy oraz do południe, magazyn Podziemny gaz na Łotwie, istniejący pływający terminal LNG w Kłajpedzie na Litwie oraz polsko-litewskie połączenie gazowe.
Chociaż utworzenie terminalu LNG do dostaw do Estonii i Finlandii było pilnym problemem ze względu na konieczność odłączenia dostaw rosyjskiego gazu ziemnego przed następną zimą – rezerwy prawdopodobnie wystarczą, aby kraj mógł przetrwać lato i jesień – prezydent Elering ma powstrzymał się od zastawienia terminalu LNG w Paldiski do jesieni.
–
Śledź wiadomości ERR na Facebook I Świergot I nie przegap aktualizacji!
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex