Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Elektroniczne ciężarówki budzą nadzieje po zakończeniu produkcji Opla przez polską firmę Astra |  biznes |  Wiadomości gospodarcze i finansowe z niemieckiej perspektywy |  DW

Elektroniczne ciężarówki budzą nadzieje po zakończeniu produkcji Opla przez polską firmę Astra | biznes | Wiadomości gospodarcze i finansowe z niemieckiej perspektywy | DW

Gliwice, liczące 177 tys. mieszkańców i położone na Dolnym Śląsku, mają długą historię uprzemysłowienia. Jednak decyzja General Motors o rozpoczęciu produkcji samochodów w 1998 roku była postrzegana jako prawdziwe piórko na dachu. Teraz, gdy była spółka zależna GM Opel przenosi produkcję z miasta, niektórzy obawiają się, że lokalna gospodarka może ucierpieć.

„Jest bardzo prawdopodobne, że zatrudnienie pozostanie bez zmian, a lokalna gospodarka nie ucierpi nadmiernie, ale zależy to od faktycznego uruchomienia nowego zakładu do produkcji samochodów Opla w Gliwicach” – powiedziała Doris Hansel-Weiss, ekonomistka. w wiedeńskim Instytucie Międzynarodowych Studiów Ekonomicznych (WIIW), powiedział DW.

Podjęto decyzję o zakończeniu produkcji Astry w Gliwicach po 23 latach w 2019 roku, z możliwością przeniesienia produkcji do Niemiec.

Hansel Weiss przekonywał: „Wydaje się, że decyzja była częścią reorganizacji grupy jako całości, a nie częścią szerszego trendu, który ma niewiele wspólnego z fabryką w Polsce”.

Jak zacząłeś

Kontrakt na budowę przyszłego zakładu w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej został zakończony w maju 1996 roku, a Gliwice wkrótce stały się centrum produkcyjnym Astry w Europie i portem Ellesmere dla sprzedaży w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samochód wyjechał z fabryki 31 sierpnia 1998 roku: fabryka produkowała również takie modele jak kabriolet Agila, Zafira i Cascada na bazie Astry piątej generacji.

Produkcja najnowszego modelu Astry rozpoczęła się w 2015 roku, a w 2016 roku bramy fabryki opuściło 201 000 sztuk. I od tego czasu z roku na rok mówi się coraz więcej.

pojazdy ratownicze

Ale nie wszystko stracone. Stellantis, do którego należy Opel, zamierza rozpocząć masową produkcję samochodów dostawczych w zakładzie sąsiadującym z montownią Astry od kwietnia 2022 roku.

Andrzej Korpak, prezes Opel Manufacturing Poland, powiedział w rozmowie z gazetą Gazeta i Lęborcza.

Z taśmy zjadą Opel Movano, Peugeot Boxer, Fiat Ducato i Citroen Jumper – w różnych długościach i wysokościach. Zakład będzie również produkował ciężarówki elektryczne – do 2025 roku 70% samochodów dostawczych ma być elektrycznych.

READ  Lider 4-letniej polskiej firmy spotyka się z Musevenim w celu budowy fabryki dronów w Ugandzie

Do kwietnia firma będzie testować systemy, działanie urządzeń i prędkość linii produkcyjnej. Korbach powiedział, że Opel próbuje zwabić obecnie zatrudnionych pracowników do innych fabryk, ale potencjalne rozpoczęcie trzeciej zmiany będzie wymagało zatrudnienia nowych osób.

Zakład Stellantis SevelSud w Val di Sangro we Włoszech w ostatnich latach nie był w stanie zaspokoić popytu na Peugeota Boxera, Citroena Jumpera i Fiata Ducato. Modele te, wraz z bliźniaczym Oplem Movano, będą produkowane w nowej fabryce w Gliwicach.

Na początku przyszłego roku dwie firmy działające w Gliwicach – Opel Manufacturing Poland, która produkuje Opla Astrę, oraz przygotowująca się do uruchomienia produkcji samochodów ciężarowych PSA Manufacturing Poland – połączą się, tworząc Stellantis Gliwice. Korbach powiedział, że firma planuje zatrudnić 2500 osób, o 500 więcej niż obecne zatrudnienie w Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland.

W 2017 roku w zakładzie w Gliwicach wyprodukowano 165 tys. aut – w 2020 roku tylko 46 tys.

Duże samochody w Polsce

Sektor motoryzacyjny jest drugim najważniejszym sektorem przemysłowym w Polsce, z udziałem 10,4% PKB.

„Udział lekkich samochodów dostawczych w produkcji samochodów w Polsce rośnie” – powiedział DW Lukas Ambroziak, analityk z zespołu ds. handlu zagranicznego w Polskim Instytucie Ekonomicznym (PIE).

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, kraj ten wyspecjalizował się w trzech sektorach przemysłu motoryzacyjnego: produkcji części i komponentów, autobusów (zwłaszcza elektrycznych) oraz lekkich samochodów dostawczych. „Te sektory przyciągnęły najwięcej bezpośrednich inwestycji zagranicznych” – powiedział Ambrosiak. Obecna jest również produkcja samochodów specjalistycznych, takich jak Serena, ale tylko na niewielką skalę, a produkcja samochodów elektronicznych ma jeszcze długą drogę do przebycia.

Ambrosiak zwraca uwagę, że polskie fabryki samochodów działają w ramach międzynarodowych koncernów.

„Ich decyzje wynikają z ich modeli biznesowych i optymalizacji kosztów. Rozpoczęcie produkcji pickupów w Gliwicach wpisuje się w specjalizację Polski w branży motoryzacyjnej i pozwoli na zwiększenie nadwyżki handlowej w tym sektorze” – wyjaśnił. , dodając, że fabryki samochodów dostawczych Volkswagena działały już w Polsce we Wrześni i Poznaniu.

READ  Kontrowersyjna londyńska dzielnica czystego powietrza ULEZ rozciąga się na całe miasto

Produkcja samochodów osobowych w polskich fabrykach, która powoli wracała do poziomu sprzed pandemii w drugiej połowie 2020 roku, załamała się w styczniu, kiedy zbudowano zaledwie 18 tys. aut.

Co ciekawe jednak spowolnienie gospodarcze nie dotknęło fabryk części samochodowych.

Produkcja silników samochodowych w drugiej połowie 2020 r. wzrosła o 26% rok do roku, podczas gdy w styczniu wyprodukowano 600 000 akumulatorów samochodowych, co stanowi wzrost o 8,1% w ciągu roku.

Pod redakcją: Hardy Graupner