Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Eksport odzieży do UE: Bangladesz przygotowuje się do ominięcia Chin

Eksport odzieży do UE: Bangladesz przygotowuje się do ominięcia Chin

Bangladesz jest gotowy do wyprzedzenia Chin w eksporcie odzieży do Europy, największego rynku na świecie, w każdej chwili w najbliższej przyszłości, ponieważ wymagania biznesowe zmienią jego trajektorię i konkurencyjność cenową.

Według Eurostatu w okresie styczeń-czerwiec tego roku Bangladesz osiągnął 11,31 miliardów przesyłek, odnotowując najwyższy roczny wzrost wynoszący 44,60 procent.

Z danych Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej wynika, że ​​Chiny osiągnęły wzrost o 21,78 proc., do 12,22 mld USD.

Obecnie największym eksporterem odzieży na świecie są Chiny z 38-procentowym udziałem w rynku.

Bangladesz zajmuje drugie miejsce z udziałem w rynku wynoszącym 6,8 procent. Krajowi eksporterzy spodziewają się, że do końca tego roku osiągnie on 7 proc.

Turcja zajmuje trzecie miejsce. Odnotowała wzrost eksportu o 20,38 procent rok do roku do Unii Europejskiej, do 10,89 miliarda dolarów.

Jabbar, dyrektor zarządzający Grupy DBL, wiodącego eksportera odzieży na rynki europejskie, powiedział, że liczby mogłyby być wyższe, gdyby było wystarczająco dużo energii elektrycznej dla fabryk i fabryk.

„Będzie większy eksport odzieży do Europy, jeśli rząd będzie mógł zaopatrywać fabryki w gaz pod odpowiednią presją” – powiedział.

Powiedział, że zamówienia na pracę napływają również w dużych ilościach ze Stanów Zjednoczonych z powodu napięć handlowych z Chinami.

Jabbar powiedział, że w ostatnich miesiącach import bawełny do Chin znacznie spadł, co wskazuje również, że zamówienia na odzież są przenoszone do innych krajów, takich jak Bangladesz.

Powiedział, że Bangladesz może osiągać dobre wyniki, ponieważ ma już zdolność obsługi globalnych detalistów i marek.

Jabbar, który dostarcza ubrania do największych detalistów i marek na rynkach europejskich, powiedział, że lokalni producenci rozszerzyli w zeszłym roku swoje możliwości o ponad 10 procent tylko po to, by sprostać napływowi zamówień.

READ  Spirala płacowo-cenowa w Polsce nie wykazuje oznak zatrzymania

Jednak inflacja wywołana wojną rosyjsko-ukraińską może negatywnie wpłynąć na konsumentów, co może mieć niewielki wpływ na transport odzieży do Europy.

Według firmy badawczej Statista z Hamburga, sprzedaż odzieży w Europie osiągnęła w tym roku 397,20 miliardów dolarów.

Oczekuje się, że liczba ta będzie rosła rocznie o 6,94% w latach 2022-2026.

Największym segmentem rynku jest odzież damska, z czego 215,80 miliardów dolarów sprzedano do tej pory w 2022 roku.

Według danych do końca 2022 r. 93 proc. sprzedaży na rynku odzieżowym będzie przypadać na towary nieluksusowe.

Md Shahidullah Azim, wiceprezes Bangladeszu Stowarzyszenia Producentów i Eksporterów Odzieży (BGMEA), powiedział, że wpływy z okresu styczeń-czerwiec obejmują poprzednie zamówienia, które zostały wstrzymane przez europejskich detalistów i marki.

Powiedział, że wojna rosyjsko-ukraińska zaczęła wpływać na dostawy odzieży, zwiększając obawy o inflację i stagnację na rynkach europejskich.

Dodał, że jedną wskazówką jest to, że dostawy odzieży zarobiły w sierpniu około 3,75 miliarda dolarów, ale pod koniec września spadły do ​​prawie 3 miliardów dolarów.

„Staramy się zrekompensować rosnące straty w wysyłce odzieży na nowe i wschodzące rynki azjatyckie, takie jak Japonia, Indie i Korea, ponieważ rynki te nadal dobrze sobie radzą i są obiecujące” – powiedział Azim.

Według Eurostatu w okresie styczeń-czerwiec kraje europejskie importowały odzież o wartości 47,75 miliarda dolarów, czyli o 25,03 procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Krajowi eksporterzy mają nadzieję, że niedawny gwałtowny spadek cen bawełny na rynkach międzynarodowych będzie dużym impulsem do generowania nowych zamówień, zwłaszcza że Bangladesz jest importerem netto bawełny.

Bawełna sprzedawana była w zeszłym miesiącu za 84,11 centa za funt na międzynarodowych rynkach terminowych od 1 do 1,05 dolara za funt.

W rezultacie lokalni producenci odzieży staną się bardziej konkurencyjni na rynkach międzynarodowych, nawet w obliczu obaw przed recesją i inflacją.

READ  Danclair i Pierwszy Fernando Stary

MA Razzaque, dyrektor ds. badań w Institute for Policy Research, powiedział, że Bangladesz otrzymał więcej wniosków o pracę od europejskich detalistów i marek ze względu na sympatię Chin do Rosji.

Powiedział, że po wybuchu wojny w lutym br. powstało w Europie pewne zastrzeżenie co do sympatii Chin do Rosji.

W rezultacie, powiedział, podpisanie ważnej kompleksowej umowy między UE a Chinami w sprawie inwestycji utknęło w martwym punkcie.

Razak powiedział również, że Chiny są pod presją z powodu napięć geopolitycznych i przenoszenia zleceń do innych krajów, takich jak Bangladesz.

Jeśli stagnacja i inflacja w Europie nie będą trwać długo, Bangladesz ma potencjał, by jeszcze bardziej zyskać na geopolitycznym napięciu skupionym wokół Chin.

Jednak Razak powiedział, że globalna stagnacja i inflacja są również głównymi determinantami handlu w Bangladeszu.

Powiedział też, że Bangladesz i Chiny są w tej samej sytuacji, jeśli chodzi o eksport wyrobów bawełnianych do Europy, ponieważ siła lokalnych producentów tkwi w produkcji odzieży bawełnianej.

Razak powiedział, że Bangladesz pozostaje w tyle w sprzedaży odzieży z włókien syntetycznych na rynki europejskie, ponieważ Chiny są silniejsze niż Bangladesz w tym sektorze.