Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Ekologizacja floty: „Najtańsza energia będzie w Twoim domu”

Ekologizacja floty: „Najtańsza energia będzie w Twoim domu”

Europa przechodzi ewolucję. Zanim Konferencja Klimatyczna ONZ COP27 W niedzielę kilku europejskich ekspertów rozpocznie sesję „Zazielenianie Twojej floty” podczas Tygodnia Dekarbonizacji z brytyjską kancelarią Osborne Clark. Europejscy eksperci skupili się na procesie wytwarzania energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii, Polsce i Niemczech.

Kroki do przekształcenia się w zieloną flotę

Edward Barratt otworzył ostatnią sesję Tygodnia Dekarbonizacji Osborne’a Clarka, wymieniając „legalne elementy” ekologizacji floty, które same w sobie są wyzwaniem. Clark wspomina o kilku pytaniach, z jakimi spotykają się menedżerowie floty na tych etapach, takich jak:

  • Czy montaż służy do konserwacji i ubezpieczenia?
  • W jaki sposób telekomunikacja, zdalny monitoring i sztuczna inteligencja pomogą przekształcić floty?
  • Jakie paliwa alternatywne mogą być opcją dla zielonych flot?
  • Jak zmienią się warunki pracy pracowników podczas przejścia?

Według Clarka to tylko niektóre z pytań, które menedżerowie flot powinni rozważyć. Muszą również dokładnie przyjrzeć się danym rynkowym.

Szybsza wysyłka zależy od wyższych cen

Jakub Jedlinski, Head of e-Mobility w E.ON Poland, podkreśla znaczenie skupienia się na rozwiązaniach ładowania dla domów i biur, a nie ogólnej infrastruktury. Dlaczego?

Bo e-mobilność to prawdziwa rewolucja – mówi Jedliński, powołując się na dwie legendy branży:

  • Ograniczona infrastruktura żeglugowa ogranicza e-mobilność
  • Przejście z silników spalinowych (ICE) na pojazdy elektryczne (EV) nie jest postępem.

Jedliński mówi, że pierwszy mit jest prawdziwy, ale elektryfikacja flot nie zależy przede wszystkim od liczby ładowarek, ale od organizacji i biznesu. Po drugie, „więcej niż produkt, zmienią się przypadki użycia”, mówi Gidlinsky.

Chociaż spodziewamy się znaczącej zmiany mocy, łańcuch wartości pozostanie mniej więcej taki sam, podczas gdy oczekujemy, że stacje benzynowe zostaną zastąpione stacjami ładowania. Jeedliński mówi, że instalowanie infrastruktury ładowania nie jest tak elastyczne, jak łączenie się z Internetem za pomocą smartfona.

READ  Baker & Baker otwiera polskie biuro wspierające ekspansję międzynarodową

Model ładowania zaproponowany przez Jedlińskiego i współpracowników opiera się na 60% ładowaniu w domu, 30% w biurze i 10% w transporcie ogólnym. Według Gedlinsky’ego w tym modelu popyt ze stacji benzynowych spada o 10% i „byłoby to rewolucyjne” wbrew konwencjonalnemu myśleniu.

Korzystanie z pojazdu pozostanie bez zmian. Jednak ogromna zmiana energetyczna przyniesie znaczące wyzwania organizacyjne, a nie tylko dawanie pracownikom i pracownikom karty paliwowej. Ostatecznie, według Gedlinsky’ego, opłaty za mieszkanie i biuro będą się rozwijać. Ponieważ szybsza i bardziej wydajna wysyłka wymaga większych inwestycji, firmy znajdą lepszy zwrot z inwestycji w dostosowywaniu wysyłki w domach i biurach.

Jakie są źródła dochodów, które wolisz elektryczność?

Niemcy przeżywają ogromny rozwój we wszystkich aspektach elektryfikacji i jako Carla Claassen, asystentka w Osborne Clarke w Niemczech, firmy muszą wybrać najlepsze źródło dochodu w swojej transformacji.

Jednym ze sposobów jest sprzedaż energii elektrycznej, która nie jest zbyt opłacalna, jeśli sprzedajesz ją przez skrzynki ścienne w mieszkaniach. Takie podejście może działać tylko w przypadku instalacji ładowarek prądu stałego wysokiego napięcia w obszarach o dużym natężeniu ruchu. Z drugiej strony niemiecki limit GHG zapewnia korzyści użytkownikom samochodów elektrycznych, takie jak rekompensata do 450 euro rocznie poprzez scedowanie swoich praw na firmę działającą na bazie paliw kopalnych. Inną opcją jest reklama, ponieważ opłaca się sprzedawać powierzchnię reklamową w punktach ładowania wysokiego napięcia.

Jak instaluje się infrastrukturę ładowania?

Jest to skomplikowane, ponieważ Klassen wymaga od kontrahentów zainstalowania operatora punktu ładowania. Instalacja punktu ładowania od dostawcy energii elektrycznej do dostawcy usług konserwacyjnych jest procesem dynamicznym. „Jeśli w miejscu, w którym zamierzasz pracować, znajduje się już kilka punktów ładowania, upewnij się, że masz wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zamówić” – mówi Clasen. Przekonanie właściciela nieruchomości i wyznaczenie operatorów zaplecza to kolejne etapy procesu regulacji.

READ  Gospodarki Europy Środkowej zacieśniają się, ale wojna wkrótce hamuje wzrost

Zakres usług oferowanych w modelu biznesowym jest również krytyczny, ponieważ firmy mogą stanąć w obliczu ryzyka ekonomicznego w przypadku złego planowania. Classen twierdzi, że w Niemczech preferowany jest wybór usług standardowych, aby mieć większą elastyczność w ustalaniu cen od zakupu do dostawy energii elektrycznej.

Niemcy są bardzo wrażliwe w kwestii opodatkowania i regulacji procesu elektroenergetycznego; Jak mówi Claassen, prawo pomiaru i kalibracji to gorący temat, ponieważ państwo nie chce pozwolić na manipulowanie danymi.

Dostosuj koszt wysyłki do domu

Ostatnie statystyki dostarczone przez Siluję Ozyubko-Kowalską, Senior Associate w Osborne Clark Polska, pokazują, że obecnie w Polsce jest 54 795 pojazdów elektrycznych, z czego 27 200 jest całkowicie elektrycznych. Polska jest jednym z czołowych producentów komponentów do elektronicznej mobilności i dynamicznie rozwija się produkcja akumulatorów litowo-jonowych.

Wraz z przyspieszaniem w Polsce firmy są zajęte opracowywaniem własnych modeli zielonej energii. Zdaniem Uziębło-Kowalskiej najlepszym sposobem jest budowa infrastruktury energii odnawialnej, np. pokrycie dachu firmy panelami słonecznymi. Pojawią się wyzwania, takie jak magazynowanie budynków i podłączenie do sieci, ale uzyskanie energii elektrycznej się opłaci.

Od finansowania publicznego przez zakup pojazdów typu BEV po modernizację komunikacji sieciowej, Polska również przeżywa ogromny rozwój. Kolejną ważną kwestią jest alokacja opłat za mieszkanie, co budzi pewien problem; Czy istnieją dochody dla pracowników i jak opłata zostanie odzwierciedlona na rachunku. W tym momencie Uziębło-Kowalska proponuje zabezpieczyć pozycję macierzystego armatora poprzez uzyskanie wiążącej interpretacji podatkowej i udokumentowanie kosztów obciążenia pracowników.

Niemcy i Polska to tylko mały wycinek obrazu, a Uziębło-Kowalska mówi, że ważne zobowiązania będą przedstawiane za pośrednictwem Europejskiej Rady Ochrony Danych (EPDB) od października 2022 roku. Niektóre z kluczowych zadań to:

  • Usuwanie barier do instalacji punktów ładowania w budynkach mieszkalnych.
  • Zapewnienie dostępności pomocy technicznej i infrastruktury dla zrównoważonej mobilności.
READ  W tym tygodniu Green Point: więcej opóźnień w promach, wyniki prawyborów i nie tylko

Rozporządzenie określa również liczbę punktów ładowania w budynkach według ich parkingów.

Wzrost wodoru?

„Nic nie jest tak różne w opinii jak wodór” – mówi Edward Barratt. Podczas gdy debata na ten inny gorący temat prawdopodobnie będzie trwała wiele lat, kraje europejskie opracowują swoje strategie.

Wielka Brytania dąży do wykorzystania wodoru w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym i morskim, podczas gdy strategia bezpieczeństwa energetycznego zakłada 10 gigawatów wodoru do 2030 roku. Jednak Wielka Brytania nie ustanowiła ram dla dostawców własnych modeli dostaw, mówi Barrett.

Polska stoi przed podobnymi wyzwaniami, ponieważ Uzyubko Kowalska twierdzi, że rząd wyraźnie koncentruje się na wodorze z powodów geopolitycznych, zmuszając Polskę do zdystansowania się od zasobów paliw kopalnych. Obecne wydarzenia w Polsce mogą być przykładem dla innych krajów europejskich:

  • 45 nowych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCEV) zainstalowanych od stycznia do września 2022 r.,
  • Polska strategia wodorowa wyznacza cele do osiągnięcia do 2030 i 2040 roku.

W rzeczywistości publicznie dostępne stacje tankowania wodoru są ograniczone, ale zgodnie z rozporządzeniem w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) Polska chce osiągnąć próg do 2027 r.

Kolejnym wyzwaniem jest brak odrębnych ram regulacyjnych dla projektów wodorowych, jednak Osiobko Kowalska uważa, że ​​wodór może stać się niezbędny dla ekologizacji flot.

Obrazy w artykule przedstawiają Edwarda Barratta, partnera w Osborne Clark, Wielka Brytania; Jacob Gidliński, Szef e-Nawigacji w E.ON Polska; Karla Klasen, koordynator w Osborne Clarke Niemcy i Sylwia Uziębło-Kowalska, starszy prawnik w Osborne Clarke Polska.

Główny obraz: Shutterstock.