Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Dlaczego brytyjski przemysł kosmiczny powinien być celebrowany?

Dlaczego brytyjski przemysł kosmiczny powinien być celebrowany?

Próba wystrzelenia rakiety przez Boeinga 747 z Spaceport Cornwall – pierwsza taka próba w Europie – była nie tyle gigantycznym skokiem, co gigantycznym zejściem. Gdy samolot wystartował i wylądował pomyślnie, rakieta, która wystrzeliła spod jego skrzydła na wysokości 35 000 stóp, rozbiła się i spłonęła, zabierając ze sobą dziewięć satelitów, które miały zostać wystrzelone na orbitę.

To, co wydarzyło się w Spaceport Cornwall w tym tygodniu, jest lekcją dla rządu

Łatwo sobie wyobrazić Władimira Putina śmiejącego się z wiadomości, że Wielkiej Brytanii nie udało się zrobić czegoś, co udało się Związkowi Radzieckiemu 66 lat temu. Wystrzeliwanie satelitów stało się rutyną. Od czasu wystrzelenia pierwszego Sputnika w ZSRR w 1957 r. w kosmos wystrzelono 14 000 satelitów. Jednak katastrofa z tego tygodnia nie powinna odbić się na odnoszącym ogromne sukcesy brytyjskim przemyśle kosmicznym. Chociaż Wielka Brytania nie wystrzeliła jeszcze satelity, jest światowym liderem w jego projektowaniu i produkcji, a ta mniej widoczna strona przemysłu kosmicznego powinna być celebrowana.

Brytyjskie firmy są również zaangażowane w rozwój wyposażenia teleskopu Jamesa Webba, dostarczającego obecnie najbardziej zaawansowane obrazy z kosmosu, oraz łazika, który ma zbadać powierzchnię Marsa w ramach misji NASA jeszcze w tej dekadzie. Wystrzelenie rakiety przyciąga tłumy, zwłaszcza gdy w grę wchodzi machina PR Richarda Bransona, ale niewielu zdaje sobie sprawę z 47 000 osób pracujących bezpośrednio w brytyjskim przemyśle kosmicznym lub wielu zaangażowanych w łańcuch dostaw. Co więcej, jest to szybko rozwijająca się firma, której przychody wzrosły o 50 procent do 17 miliardów funtów w ostatniej dekadzie.

Wszystko to zasługuje na podziw. To znak, że Wielka Brytania w końcu rezygnuje z wynalazczości i powstrzymuje się, podczas gdy inne firmy rozwijają się i osiągają zyski. Wiele z tych projektów zostało opracowanych na uniwersytetach, dzięki pracy naukowców i inżynierów, którzy w przeszłości mogli przywieźć swoje pomysły do ​​Kalifornii. Teraz mamy przyjazne dla biznesu środowisko, które pomaga rozwijać startupy technologiczne.

Ale jest lekcja dla rządu z tego, co wydarzyło się w Kornwalii w tym tygodniu. Spaceport Cornwall to wspólne przedsięwzięcie Rady Hrabstwa Cornwall, Brytyjskiej Agencji Kosmicznej, Virgin Orbit i innych – i jest częściowo finansowane z funduszy rządowych w wysokości 20 milionów funtów. Jak to często zdarzało się w przeszłości w przypadku projektów wspieranych przez państwo, fundusze publiczne zostały wessane do najbardziej prestiżowej i widocznej części branży, a bardzo niewielu w rządzie pytało, czy tam naprawdę znajdują się najlepsze możliwości biznesowe. Łatwo dostrzec apel ministrów, którzy chcą być fotografowani obok pocisków. Port kosmiczny przyciągnął rozgłos również w Kornwalii, co pozwoliło radzie hrabstwa przedstawić go jako coś więcej niż tylko turystykę.

Jednak brytyjski przemysł kosmiczny nie musi wystrzeliwać rakiet, aby odnieść sukces. Rozwijanie naszych obiektów startowych ma sens tylko wtedy, gdy mamy pewność, że możemy wykonać tę pracę lepiej lub taniej niż przeciwnik. Satelity projektowane i produkowane tutaj, w Stanach Zjednoczonych, można bez problemu wystrzelić tam, gdzie do tej pory się znajdowały.

W przypadku Spaceport Cornwall jest to, że może oferować bardziej zindywidualizowaną usługę właścicielom satelitów, którzy być może będą musieli czekać na windę, aby połączyć się z dużymi startami satelitów. Ale to nie zadziała, jeśli technologia używana do startu z samolotu ma wysoki wskaźnik awaryjności – coś, czego wydaje się oczekiwano w studium wykonalności przedstawionym Brytyjskiej Agencji Kosmicznej. To oczywiście wczesne dni – miejmy nadzieję, że błąd w misji w tym tygodniu zostanie naprawiony, a projekt zakończy się sukcesem. Ale byłaby wielka szkoda, gdyby rząd dał się doprowadzić w ślepy zaułek z nadmiernym entuzjazmem dla prestiżowego projektu.

Wyprzedaż noworoczna: zaoszczędź ponad 60%

Zdobądź wartość całego roku widz Już od 49 funtów

Roszczenie

Stało się to już wiele razy. Branże, które rząd promuje lub ratuje, zwykle generują największe nagłówki i najlepsze okazje do robienia zdjęć. Było mnóstwo pieniędzy na Concorde, którego ekonomia okazała się wadliwa, i przez 30 lat politycy wszelkiej maści rzucali pieniądze na brytyjski Leyland (później Rover Group) najwyraźniej w przekonaniu, że Wielka Brytania powinna mieć własny krajowy przemysł samochodowy. na zewnątrz, chociaż wiele produktów było gorszej jakości i zakończyło się niepowodzeniem. Ten sam trend był widoczny w całej sadze HS2, ponieważ publiczne pieniądze były wydawane na bardziej widoczny koniec systemu transportu publicznego, podczas gdy mokre tramwaje i usługi autobusowe traciły, mimo że wiele osób skorzystałoby z ulepszeń.

Główną rolą rządu jest tworzenie otoczenia finansowego i regulacyjnego, w którym przedsiębiorstwo może się rozwijać. Musisz więc pozwolić rynkowi zdecydować, które firmy odniosą sukces. Rząd ma bardzo słabe wyniki w wybieraniu zwycięzców, których można wyróżnić preferencyjnym traktowaniem, podczas gdy inne mniej korzystne firmy muszą podnosić dodatkowe podatki, aby je utrzymać. Jeśli Cornwall Spaceport nadal będzie konkurencyjną wyrzutnią satelitów, wszystko jest w porządku. Ale nie byłoby katastrofą, gdyby Wielka Brytania nie złamała rynku wystrzeliwania satelitów. Jak pokazał już nasz przemysł kosmiczny, istnieje wiele innych dobrych możliwości.