Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Deweloperzy walczą o zaspokojenie popytu na przestrzeń magazynową dla e-commerce

W.ANDER THROUGH Centralny i wschodni Londyn oraz ślady Kompanii Wschodnioindyjskiej. W swojej 274-letniej historii chciwy kupiec z epoki kolonialnej zburzył zubożałe domy i zastąpił je rozległymi magazynami do przechowywania herbaty, jedwabiu, przypraw i innych egzotycznych towarów. Dziś w tych samych miejscach znajdują się biura, restauracje i apartamenty. Wkrótce towary mogły być ponownie ułożone w stosy. Duża działka w pobliżu historycznych doków wschodnioindyjskich, na których przetwarzano towary z Indii i Chin, jest przekształcana w mieszankę mieszkań i powierzchni magazynowej o nazwie Orchard Wharf.

Posłuchaj tej historii

Ciesz się większą ilością plików audio i podcastów iOS lub Wygląd męski.

Pandemiczny boom e-commerce spowodował wzrost popytu na magazyny. W 2020 roku firmy w Europie wynajęły nową powierzchnię logistyczną o 16% więcej niż rok wcześniej – podał JLL, Doradztwo w zakresie nieruchomości. W Ameryce i Azji wzrost wyniósł odpowiednio 21% i 32% (patrz wykres). Niektóre firmy, takie jak supermarkety lub producenci materiałów medycznych, potrzebowały więcej pamięci, aby zaspokoić popyt offline. Uważa się jednak, że jedna na cztery nowe umowy najmu podpisane w zeszłym roku w krajach zachodnich była związana z zakupami online. JLL, Wzrost z 12% w 2019 r. W Chinach był to co trzeci wynik.

CBRE, Firma zajmująca się nieruchomościami, szacuje, że 5% wzrost zapasów sprzedawców detalicznych w Ameryce wymaga do 46 milionów metrów kwadratowych dodatkowej powierzchni magazynowej – wystarczającej do pokrycia około trzech czwartych Manhattanu. Akcje te szybko rosną, gdy detaliści przechodzą do świata cyfrowego. Handel internetowy zwykle zajmuje trzy razy więcej miejsca niż powierzchnia faktyczna, ponieważ kupujący online oczekują różnorodnych towarów. W ten sposób wskaźniki pustostanów spadły z 10% w Ameryce i Europie dziesięć lat temu do zaledwie 5% obecnie. W niektórych miejscach, takich jak Toronto i Tokio, odsetek ten wynosi mniej niż 2%.

W efekcie dochodzi do zawyżenia wartości aktywów obrotowych. Prologis, wiodąca firma deweloperska magazynów, posiada aktywa o łącznej wartości 10 miliardów dolarów w ciągu sześciu miesięcy. To z kolei przyciąga więcej inwestycji. JLL Obliczono, że zakupy aktywów logistycznych wzrosły z jednej dziesiątej globalnych inwestycji w nieruchomości w 2015 roku do jednej piątej w zeszłym roku. W 2020 roku Amazon zwiększył powierzchnię w swojej sieci logistycznej i logistycznej o bezprecedensowe 50%.

W obliczu przeszkód zaczęło się to szaleństwo konstrukcyjne. Pierwsza to niedobór przestrzeni, zwłaszcza w gęsto zaludnionych miastach. Połowa terenów przemysłowych w San Francisco została przekształcona w powierzchnie mieszkalne i biurowe w latach 1990-2008. W latach 2006-2015 Londyn stracił 11% swoich terenów przemysłowych. Problem pogorszył się w niektórych częściach Niemiec do tego stopnia, że ​​samochody dostawcze jeżdżą z lokalizacji transgranicznych w Polsce i Francji. Wysokie koszty, restrykcyjne zasady zagospodarowania przestrzennego i obecni najemcy utrudniają przekształcenie istniejących nieruchomości, takich jak zagrożone centra handlowe, w centra dystrybucyjne. Prologis spodziewa się, że przekazy detaliczne będą stanowiły zaledwie 0,75% całkowitych zasobów logistycznych w ciągu następnej dekady.

Rośnie także społeczna wrogość do nowych witryn. Duże magazyny są hałaśliwe i działają przez całą dobę. Właściciele domów na przedmieściach w Ameryce i Europie obawiają się zanieczyszczenia ciężarówkami. Nawet gdy programiści obiecują tysiące miejsc pracy, politycy narzekają, że będą mieli niskie kwalifikacje lub wkrótce zostaną zastąpieni przez roboty. Pięć gubernatorów zastępcaBrytyjski rząd, kierowany przez ich partię, wezwał do wstrzymania budowy ogromnego magazynu w południowo-wschodniej Anglii.

Właściciele magazynów stają się coraz bardziej kreatywni. Sekret, Duża brytyjska firma, przebudowuje nieużywaną przestrzeń pod paryskim dworcem kolejowym. Amazon zamienia dawne pola golfowe w Ameryce w centra dystrybucji. Internetowy gigant przekształca również pusty parking w centrum Londynu w centrum dostawcze. Mnożą się inwestycje hybrydowe, takie jak Orchard Wharf.

Mniej twórczo deweloperzy podnoszą czynsze. Prologis spodziewa się w tym roku globalnego wzrostu o 6%. Może to spowodować dyskomfort dla sprzedawców internetowych. Nie są to jednak inwestorzy: ceny akcji Prologis Sekret Od początku 2019 roku prawie się podwoił.

Ten artykuł pojawił się w sekcji biznesowej wersji drukowanej pod nagłówkiem „Bezpieczne jak magazyny”.

READ  Były administrator NASA, Jim Bridenstine, opowiada o uruchomieniu Bezosa, przyszłości podróży kosmicznych