iN „Jeden gotowy gracz”W powieści science fiction, której akcja rozgrywa się w roku 2045, ludzie mogą uciec z przerażającego świata globalnego ocieplenia i chaosu gospodarczego, teleportując się do oaza, równoległy świat, w którym mogą zmienić swoją tożsamość, spędzać czas i zapominać o tragediach dnia codziennego. W wydanej w 2011 roku książce oaza Jest pomysłem potentata gier, który dba o interesy wszystkich. Jednak w tle znajduje się Innovative Online Industries, złowroga firma internetowa, która zamierza uchwycić wszystko i zebrać dla siebie korzyści.
Echa narracji „dobry kontra chciwość” można znaleźć w sposobie, w jaki założyciel Epic Games Tim Sweeney, twórca „Fortnite”, fenomenu gier online, mówi o metawersie. Pomysł zyskuje popularność w Dolinie Krzemowej i jest kolejną wielką rzeczą w Internecie. Nikt nie wie dokładnie, co oznacza ten termin; W swoim najbardziej futurystycznym stanie oaza To dobra analogia do tego, co myślą utopiści technologii. Na razie wystarczy powiedzieć, że jeśli uważasz, że spędziłeś wystarczająco dużo czasu w Internecie podczas pandemii COVID-19, pomyśl jeszcze raz. Wykorzystując wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, awatary i realistyczne obrazy komputerowe, metaverse jeszcze bardziej zaciera granice między życiem online ludzi a ich życiem fizycznym. Nic dziwnego, że wielkie technologie ślinią się na perspektywę bardziej otwartych światów ludzkiej egzystencji do eksploracji danych.
Podobnie pan Sweeney, który tworzy mini metaświat dla 350 milionów użytkowników „Fortnite” miesięcznie, zanurzając ich nie tylko w grach fantasy, ale także w wirtualnych imprezach pop i tym podobnych. Jest jednak zdeterminowany, aby powstrzymać dzisiejszą elitę Doliny Krzemowej przed otrzymaniem wszystkich nagród z tej wizualnej przyszłości. Jego ambicją jest silna konkurencja, godziwe zarobki dla twórców i efektywność ekonomiczna, jakiej nie ma dziś w sieci. Jak realistyczne – lub prawdziwe -?
Epic, prywatna firma należąca częściowo do chińskiego giganta technologicznego Tencent, już przewiduje stworzenie metaverse jako gigantycznego konkursu zabójców. Jest to część tła ostatnich batalii sądowych przeciwko Apple (wkrótce spodziewany jest werdykt) i przeciwko Google (rozprawa jeszcze się nie rozpoczęła). Sprawy antymonopolowe dotyczą przede wszystkim sklepu iPhone App Store firmy Google i sklepu Google Play z systemem Android, który firma Epic przedstawia jako lenna żłobiące ceny, zwłaszcza w przypadku cięcia do 30% zakupów w aplikacjach i odmowy zezwolenia programistom na korzystanie z alternatywnych platform przetwarzania płatności. . Ale w sądzie Sweeney powiedział sędziemu w sprawie Apple, że sprawa była również „egzystencjalna” dla stworzenia metawersów. Powiedział, że celem Epic jest przekształcenie „Fortnite” w platformę, na której niezależni programiści mogą rozpowszechniać swoje gry i inne formy rozrywki online i sami zarabiać więcej. „Ponieważ Apple otrzymuje 30% zniżki na szczyt, bardzo utrudnia to Epic i twórcom istnienie w tym futurystycznym świecie” – powiedział.
Zarówno Apple, jak i Google zaprzeczają tym zarzutom. W sądzie Apple zaprzeczył, że jego prowizje były standardem branżowym i że zainwestował w stworzenie przyjaznego dla użytkownika środowiska. Ale jest zmuszona zrezygnować gdzie indziej. W niedawnej częściowej ugodzie w sprawie pozwu zbiorowego w Ameryce Apple zgodził się ułatwić twórcom aplikacji kontaktowanie się z klientami w sprawie innych metod płatności. Następnie 31 sierpnia Korea Południowa uchwaliła prawo umożliwiające użytkownikom smartfonów bezpośrednie płacenie programistom. Google opisuje twierdzenia Epic jako bezpodstawne. Gdzie to pozostawia wizję pana Sweeneya dotyczącą nowej sieci? I jak prawdopodobne jest to, że się spełni?
Widok z pewnością wygląda atrakcyjnie. Żadna „gigantyczna firma” nigdy nie będzie dominować. Zamiast tego metaverse zostanie zbudowany przez miliony twórców, programistów i projektantów, zdobywając większą część nagród, niż pozwalają obecnie na to giganci technologiczni. Zamiast izolowanego stanu dzisiejszego Internetu, mówi, że powinien istnieć swobodny przepływ między sieciami gier, takimi jak Xbox Microsoftu i Sony PlayStation. Wyrafinowane „silniki”, których przemysł gier używa do uruchamiania symulacji w świecie rzeczywistym, muszą opierać się na wspólnych standardach, aby były również interoperacyjne. Zdecentralizowane narzędzia, takie jak blockchain i kryptowaluty, mogą zwiększyć efektywność ekonomiczną.
Sweeney nie myśli o porównywaniu tak otwartej konkurencji z obecną sytuacją. To nie zniechęci gigantów z Doliny Krzemowej do poszukiwania wielkiej przyszłej roli. Firmy zajmujące się grami, takie jak Epic, Roblox i Minecraft, są najbardziej zaawansowane w wprowadzaniu aspektów metaverse na swoich platformach; Minecraft ma wirtualną bibliotekę cenzurowanych artykułów prasowych, które zachęcają do wolności myśli w autorytarnych reżimach. Ale giganci technologiczni są twardzi. Mark Zuckerberg, szef Facebooka, uważa, że słuchawki Oculus Quest będą częścią przyszłości wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, która mogłaby zastąpić smartfon. W sierpniu Facebook wprowadził do swoich słuchawek Horizon Workroom, umożliwiając pracownikom uczestnictwo w wirtualnych spotkaniach jako awatar. Satya Nadella, Microsoft Dyrektor wykonawczy, mówi o budowie „Projektu Metaverse”. Bez wątpienia chcą, aby zakręt obwodowy bardziej przypominał otoczony murem ogród niż robi to pan Sweeney.
Pobrać starą grę Roblox?
Jeśli chodzi o pozorny altruizm Sweeneya, rozsądnie byłoby nie brać tego zbyt poważnie. Epic i inne firmy zajmujące się grami mogą pewnego dnia dążyć do dominacji w Internecie 3D, podobnej do wielkiej technologii w 2D. Jak powiedział Daniel Neumann z firmy konsultingowej Futurum Research, od Microsoftu w latach 80. do Apple, Google, Facebooka i Amazona w 2010 roku, wszyscy giganci technologiczni zaczęli oferować unikalne usługi, które konsumenci pokochali, i walczyli z nimi z bardziej otwartą konkurencją. Moja troska. Z biegiem czasu, wraz z umacnianiem się ich pozycji przywódczych, ich misjonarski zapał osłabł. Trudno wyobrazić sobie świat, jakkolwiek futurystyczny, w którym ten schemat się nie utrzyma.
Obecnie wielkie firmy zajmujące się grami nie wyobrażają sobie siebie jako złoczyńców z kreskówek. A metawersum może być już zbyt rozległe, aby zdominowała go jakakolwiek jedna firma. Ale niezależnie od tego, jakie wszechświaty równoległe zbudują, pragnienie tworzenia nie tylko wyimaginowanych dystopii, ale także okopów przeciwko konkurencji jest w swej istocie kapitalistycznym sposobem. ■
Aby uzyskać więcej eksperckiej analizy najważniejszych artykułów dotyczących gospodarki, biznesu i rynków, zapisz się do Money Talks, naszego cotygodniowego biuletynu.
Ten artykuł ukazał się w wersji drukowanej z nagłówkiem „Epic’s battle royale”
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro