Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Czy Chiny nałożą podatek od usług cyfrowych?

Wraz ze wzrostem wydatków publicznych podczas pandemii COVID-19, rządy pozbawione środków pieniężnych na całym świecie szukają sposobów na zwiększenie swoich dochodów podatkowych, takich jak opodatkowanie usług internetowych lub znalezienie sposobów na sprawiedliwe opodatkowanie największych firm prowadzących działalność w ich jurysdykcjach.

Do tej pory co najmniej 23 kraje w Europie, Azji, Oceanii i Afryce starały się wprowadzić podatek od usług cyfrowych (DST). Ich głównym argumentem jest to, że obowiązujące międzynarodowe przepisy podatkowe mają zastosowanie do przestarzałego modelu ekonomicznego.

Oprócz tych krajów, Chiny stoją również przed trudnymi decyzjami dotyczącymi opodatkowania firm technologicznych. Jednak w przypadku Chin opodatkowanie gospodarki cyfrowej może przedstawiać znacznie inny obraz niż reszta świata. Pomimo tego, że są drugą co do wielkości gospodarką cyfrową na świecie, Chiny są prawie odizolowane od globalnego świata cyfrowego przez zaporę sieciową. W rzeczywistości kraj jest bardziej skłonny do opodatkowania swoich kwitnących krajowych konglomeratów technologicznych.

Dlaczego kraje zaczynają opodatkowywać swoją gospodarkę cyfrową?

według Bank ŚwiatowyGlobalna gospodarka cyfrowa wynosi obecnie 15,5% światowego PKB i w ciągu ostatnich 15 lat rozwijała się dwa i pół razy szybciej niż światowy PKB. Szybki rozwój gospodarek cyfrowych wywołał debaty na temat tego, czy obecne przepisy podatkowe są nadal odpowiednie we współczesnej gospodarce światowej.

Wielonarodowe korporacje Big Tech (MNC) osiągnęły ogromne zyski, dostarczając usługi cyfrowe na całym świecie. Zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi umowami podatkowymi nie muszą płacić podatku dochodowego od osób prawnych w danym kraju, jeśli ich fizyczna obecność nie jest tam zaznaczona.

Tworząc regionalne centrale w krajach o niskich podatkach, najwięksi światowi dostawcy usług cyfrowych, głównie firmy amerykańskie, takie jak Google, Apple, Facebook i Amazon („GAFA”), obchodzą podatki w krajach konsumujących, płacąc niewielkie podatki w swoim kraju lub nie płacąc ich wcale. pochodzenia. To rozgniewało Wielką Brytanię i UE z powodu obaw o erozję bazy i przesuwanie zysków we współczesnym cyfrowym świecie.

W marcu 2018 r. rozpoczęła działalność Komisja Europejska, ramię wykonawcze Unii Europejskiej Pokazać podatku od usług cyfrowych. Chociaż propozycja została następnie odrzucona na szczeblu UE, niektóre kraje zdecydowały się na zastosowanie jednostronnych środków do wdrożenia DST.

W lipcu 2019 r. francuski Senat przyjął ustawę i stał się pierwszym krajem, który wprowadził czas letni. Wkrótce inne kraje poszły w ich ślady. według Fundacja Podatkowa, od marca 2021 r. Austria, Francja, Węgry, Włochy, Polska, Hiszpania, Turcja i Wielka Brytania wprowadziły czas letni. Belgia, Czechy i Słowacja opublikowały propozycje uchwalenia DST, Łotwa, Norwegia i Słowenia oficjalnie deklarują lub wykazują zamiar wprowadzenia takiego podatku. poza Europą, IndieKenia wdrożyła również DST, podczas gdy Australia, Singapur, Malezja i Indonezja zmieniły swoje dotychczasowe przepisy podatkowe. (Chociaż Stany Zjednoczone nie aprobują podatku cyfrowego, ponieważ uważają, że niesprawiedliwie atakuje on firmy amerykańskie, chętnie przyjmują zmiany w przepisach międzynarodowych, które nakładałyby minimalny podatek od osób prawnych).

READ  Globalna reakcja na morderstwo byłego premiera Japonii Abe

Ponieważ jednak większość gigantów technologicznych to firmy amerykańskie, amerykańskie biuro przedstawiciela ds. handlu określiło podatek od usług cyfrowych jako dyskryminujący. Za byłego prezydenta Stany Zjednoczone postanowiły nałożyć cła na 1,3 miliarda dolarów rocznego importu z Francji, w tym kosmetyków i torebek. Ale to zostało zawieszone Negocjacja.

Rząd USA zaproponował również nałożenie dodatkowych ceł na sześć innych krajów – Austrię, Indie, Włochy, Hiszpanię, Turcję i Wielką Brytanię. Nakładanie tych ceł odwetowych zostało tymczasowo zawieszone, ponieważ kraje dążą do konsensusu w sprawie zmian międzynarodowych przepisów podatkowych, które Stany Zjednoczone zgodziły się traktować priorytetowo.

Dylemat Chin: poprawa obecnego systemu czy przyjęcie nowego czasu letniego?

W innych krajach celem DST jest sprawiedliwe opodatkowanie korporacji międzynarodowych w oparciu o zyski rynkowe oraz przeciwdziałanie uchylaniu się od płacenia podatków międzynarodowych. Ale ogólnie Chiny nie mają tego problemu. Obecnie głównym problemem, przed którym stoją chińscy decydenci, jest opodatkowanie krajowych firm technologicznych i monopolizacja branż przyszłości.

Chińska gospodarka cyfrowa wytwarza obecnie jedną trzecią PKB. Według szacunków Chińskiej Akademii Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w 2019 r. chińska gospodarka cyfrowa osiągnęła 5,52 biliona dolarów amerykańskich, co stanowi 36% jej PKB, co czyni ją drugą co do wielkości gospodarką cyfrową na świecie.

Wybuch COVID-19 pobudził tę cyfrową gospodarkę. Według State Statistics Bureau od stycznia do listopada 2020 r. całkowita sprzedaż detaliczna w Chinach spadła o 4,8 proc. rok do roku, ale sprzedaż detaliczna online wzrosła o 11,5 proc. rok do roku.

Biorąc pod uwagę duży rozmiar i szybkie tempo wzrostu chińskiej gospodarki cyfrowej, sposób opodatkowania jest ważnym problemem dla rządu, ale nie jest to łatwe. Obejmuje równość podatkową między gospodarką realną a gospodarką cyfrową, a także sprawiedliwy podział własności i wartości danych użytkowników między platformami publicznymi a Internetem.

READ  Polska jednostka Allegro.eu ukarana za naruszenie zasad konkurencji

Ograniczyć krajowych gigantów technologicznych i dane podatkowe

Podobnie jak w wielu częściach świata, kilku gigantów technologicznych coraz bardziej dominuje w codziennym życiu chińskich konsumentów, od zakupów online, przez płatności mobilne, po dostawę jedzenia i zamawianie samochodu. Zauważając, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy Chiny zrewidowały swoje prawo antymonopolowe i rozprawiły się z antykonkurencyjnymi zachowaniami firm technologicznych. Od grudnia 2020 r. regulatorzy nałożyli grzywny na dziesiątki firm, w tym Alibaba, Tencent i Baidu.

Ostatecznie chińscy urzędnicy uznają potrzebę opodatkowania gigantów handlu elektronicznego i technologii, którzy mają dostęp do ogromnej bazy danych i ogromnego ruchu konsumenckiego w celu osiągnięcia zysku, takich jak Alibaba, Tencent, Meituan i Didi Chuxing.

Firmy technologiczne, takie jak Alibaba i Tencent, gromadzą duże ilości danych użytkowników podczas świadczenia swoich usług. Niektórzy urzędnicy państwowi uważają, że konieczne jest wyjaśnienie własności i praw do danych.

Yao Qian, szef Biura Nadzoru Nauki i Technologii Chińskiej Komisji Regulacji Papierów Wartościowych (CSRC), uważa, że ​​„dane użytkowników są jak kopalnie metali szlachetnych. Yao powiedział, że Chiny powinny rozważyć wprowadzenie podatku cyfrowego od firm technologicznych, aby umożliwić obywatelom i użytkownikom udział w generowanych przychodach o swoich informacjach.

Guo Shuqing, szef Chińskiej Komisji Regulacji Bankowości i Ubezpieczeń (BIRC), powiedział, że istnieje potrzeba wyjaśnienia praw do danych, ponieważ postrzega dane jako czynnik gospodarczy, taki jak praca i kapitał. „Wielkie firmy technologiczne mają de facto kontrolę nad danymi … konieczne jest wkrótce wyjaśnienie praw do danych różnym stronom oraz poprawa przepływu danych i mechanizmu ustalania cen” – powiedział Joe.

Jednak chińskie badania nad wprowadzeniem podatku od usług cyfrowych są wciąż na wczesnym etapie. Trwają dyskusje na temat tego, czy dane podlegają opodatkowaniu, gdzie dane są własnością, jak są wyceniane oraz jak dane osobowe i prywatność są chronione.

Ponadto Wang Yongjun, profesor na Centralnym Uniwersytecie Finansów i Ekonomii, zwrócił uwagę na inne interesujące pytanie – erozja bazy podatkowej i przenoszenie zysków mogą występować nie tylko między różnymi krajami, ale także między różnymi regionami. W Chinach podatki od operacji gospodarki cyfrowej są płacone głównie w regionach rozwiniętych, takich jak Pekin, Szanghaj, Shenzhen i Hangzhou, podczas gdy regiony zacofane są w niekorzystnej sytuacji, jeśli chodzi o pobieranie takich podatków, co pogłębia nierównowagę między regionami, powiedział Wang zapytany przez Caixin.

W chwili obecnej Chiny badają różne podejścia do rozwiązania tych problemów – usprawnienie istniejącego systemu podatkowego poprzez wyjaśnienie podatków związanych z gospodarką cyfrową lub wprowadzenie nowego DST. Alternatywnie, kraj może przyjąć oba podejścia jednocześnie.

READ  Południowoafrykańska młodzież potrzebuje lepszych możliwości wniesienia wkładu w gospodarkę

Czy Chiny narzucą czas letni zagranicznym gigantom technologicznym?

Ponieważ DST zyskuje coraz większą uwagę na agendzie międzynarodowej, Chiny planują również odgrywać bardziej aktywną rolę w tworzeniu jednolitych przepisów podatkowych dla firm cyfrowych.

w październiku 2020 r., Kiyoshi, wiodący oficjalny dziennik teoretyczny Komunistycznej Partii Chin (KPCh), opublikowany Artykuł – Towar Został napisany przez chińskiego prezydenta Xi Jinpinga, który wezwał Chiny do aktywnego udziału w rozwoju międzynarodowych standardów dotyczących waluty cyfrowej i podatków od usług cyfrowych.

Jednak Chiny nie mają konkretnych planów i wydają się rozsądnie wdrożyć DST dla zagranicznych gigantów technologicznych, zwłaszcza firm amerykańskich.

Zhou Xiaochuan, były gubernator banku centralnego Chin, ostrzegł, że kraj musi uniknąć „nowej wojny celnej”. Biorąc pod uwagę spór o podatki cyfrowe między Stanami Zjednoczonymi a Europą oraz przedłużającą się wojnę handlową między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, wydaje się, że Chiny nie są skłonne do intensyfikacji konfliktów ze Stanami Zjednoczonymi.

Nowa wojna celna nie będzie korzystna dla globalizacji, za którą opowiadają się Chiny, dla multilateralizmu i ładu międzynarodowego opartego na zasadach, a jeśli tak się stanie, większość krajów prawdopodobnie zareaguje protekcjonizmem. Dlatego musimy się uczyć [the digital taxation issue]powiedział Chu.

Grupa Dwudziestu (G20), jedna z głównych światowych organizacji dążących do globalnej reformy podatkowej, zorganizuje spotkanie w lipcu i ma nadzieję na osiągnięcie konsensusu w sprawie podatków cyfrowych. Chiny będą uczestniczyć w negocjacjach jako jedno z państw członkowskich.


informacje o nas

Opracowanie i wykonanie briefingu na temat Chin Dezan Shera i Co. Praktyka ta pomaga inwestorom zagranicznym w Chinach i robi to od 1992 roku z biurami w Pekinie, Tianjin, Dalian, Qingdao, Szanghaju, Hangzhou, Ningbo, Suzhou, Guangzhou, Dongguan, Zhongshan, Shenzhen i Hongkongu. Skontaktuj się z firmą w celu uzyskania pomocy w Chinach pod adresem [email protected].

Dezan Shera & Co. ma biura w WietnamA IndonezjaA SingapurA Stany Zjednoczone AmerykiA NiemcyA WłochyA Indie, A Rosja, oprócz naszych komercyjnych obiektów badawczych wraz z Inicjatywa Pasa i Drogi. Posiadamy również firmy partnerskie, które pomagają inwestorom zagranicznym w FilipińczycyA MalezjaA TajlandiaA Bangladesz.