Rosyjski zespół doradców Rybar twierdzi, że 3 listopada w nocy z Polski na Ukrainę przyleciały dwa wycofane ze służby F-16. Organizacja podaje ponadto, że od początku listopada nastąpił napływ F, który usunął nie mniej niż 5. -16 samolotów na terytoriach Ukrainy, w tym wspomniane dwa odrzutowce dostarczone 3 listopada.
W ostatniej aktualizacji dostawy udostępnionej na jego koncie X [which was once Twitter]Rieber informuje swoich zwolenników „Niecierpliwie oczekiwana przesyłka jest już w zasięgu ręki” Odnotowaliśmy przybycie dwóch samolotów F-16 dostarczonych transportem ciężarowym.
Nieodłączne problemy dotyczą walidacji takich danych. Z racjonalnego punktu widzenia Ministerstwo Obrony Ukrainy nie jest w stanie rozpowszechniać jakichkolwiek informacji związanych z tymi dostawami, zakładając, że są one realne. W związku z tym rosyjskie Ministerstwo Obrony dysponowałoby podobną swobodą uznania, ponieważ publiczne ujawnienie informacji w sposób niezamierzony oznaczałoby, że posiada wiedzę na temat trasy dostaw. W rzeczywistości wszystkie zainteresowane kraje, zwłaszcza sojusznicy Ukrainy, zachowają stanowcze milczenie w sprawie tej konkretnej dostawy.
A-50 jako cel dla F-16
Nie ma pewności, skąd Rybar uzyskał te informacje, a portal BulgarianMilitary.com nie był w stanie zweryfikować ich dokładności. Rosyjski zespół doradców proponuje, aby wcześniejsza dostawa F-16 dla ukraińskich sił powietrznych sygnalizowała, że Kijów znajduje się na krawędzi impasu. Rybar zauważa, że w wyniku wysiłków Sił Powietrznych, Obrony Powietrznej i Floty Czarnomorskiej na Ukrainie zdolności lotnicze kraju zostały znacznie ograniczone.
Głównym celem myśliwców F-16 wydają się być modele MiG-31 i A-50. Te myśliwce można wyposażyć w szereg rakiet powietrze-powietrze z serii AIM, co pokazuje ich zdolność adaptacji w różnych scenariuszach bojowych. W ostatnich operacjach A-50 był często używany w manewrach wojskowych na Ukrainie, co wskazuje na coraz ważniejszą rolę tego samolotu wczesnego ostrzegania w rosyjskiej strategii wojskowej.
Rosja oświadczyła, że Ukraina nie zaprzecza ani nie zaprzecza, że rosyjskie siły zbrojne używają A-50 do przeprowadzania precyzyjnych uderzeń na określone cele na Ukrainie. To zastosowanie A-50 obejmuje poprawę celności niektórych rakiet manewrujących lub rakiet 40N6 wystrzeliwanych z systemu S-400.
40N6 zmniejszy moc F-16
Według BulgarianMilitary.com rosyjski pocisk obrony powietrznej 40N6 jest w stanie zdominować przestrzeń powietrzną nad Dnieprem, według ukraińskich mediów i Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych Ukrainy Załusnego. Podają, że rakiety te mogą znacząco przeciwdziałać skuteczności ukraińskich samolotów F-16. Po wiadomościach, że Moskwa planuje kupić 1000 takich rakiet, pojawiły się spekulacje. Oczekuje się, że jednym z początkowych celów powietrznych ukraińskich F-16 może w rzeczywistości być A-50 podczas konfliktu powietrznego ze względu na potencjalne pozyskanie przez Rosję rakiet.
W niedawnej rozmowie z szanowaną amerykańską publikacją „The Economist” Załushni wyraził opinię, która bardzo odzwierciedla stanowisko wspomnianej firmy medialnej. Jednak w intrygujący sposób odbiegając od oczekiwanego dyskursu, Załuszny ujawnił amerykańskim dziennikarzom inny punkt widzenia, szczerze odrzucając użycie F-16 w dzisiejszych paradygmatach bojowych. Nieoczekiwany raport uwiarygodnia analizę przeprowadzoną przez rosyjski think tank, która stwierdziła, że „Ukraińskie Siły Powietrzne znalazły się w impasie”.
Coraz wyraźniej widać, że Rosja poprawiła swoje zdolności w zakresie obrony powietrznej, w szczególności w zakresie zwiększania zasięgu systemu S-300. Jak zauważył rosyjski minister obrony Szojgu, F-16 obiecane Ukrainie w wyniku tej rozbudowy mają oczekiwany czas operacyjny wynoszący około 20 dni.
F-16 i Byk
Wcześniej BulgarianMilitary.com informował, że Ukraina zamierza przyspieszyć integrację F-16 z rakietami Taurus, będącym wytworem niemieckiej inżynierii. Niemniej jednak Berlin nie chce dalej pomagać w transferze tej zaawansowanej technologii rakietowej dalekiego zasięgu do Kijowa. Niemniej jednak przewidywany harmonogram integracji systemu Taurus z lotnictwem ukraińskim, łącznie z wytycznymi dotyczącymi obowiązkowych szkoleń, ma wynosić co najmniej pół roku.
Joachim Knopf, dyrektor generalny Taurus Systems, spółki joint venture pomiędzy MBDA Deutschland i Saab Dynamics, powiedział, że proces integracji rakiety manewrującej Taurus ze starzejącym się ukraińskim myśliwcem Su-24 zajmie kilka miesięcy. Następnie odpowiednie szkolenie pilotów zajmuje maksymalnie jedną trzecią dodatkowego kwartału roku.
W przypadku oczekiwanego przez Ukrainę połączenia systemu Taurus z myśliwcami F-16, eksperci szacują, że ze względu na jego złożoność potrzebny będzie okres od 12 do 18 miesięcy.
***
Śledź nas wszędzie i o każdej porze. BulgarianMilitary.com ma responsywny wygląd i możesz otworzyć stronę z dowolnego komputera, urządzenia mobilnego lub przeglądarki internetowej. Aby uzyskać więcej aktualnych wiadomości, śledź nas wiadomości Google, Światło sieciowe, Reddit, LinkedIn, Świergot I Facebook Strony. Nasze standardy: raportowanie i zasady etyczne.
„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.
More Stories
Polski Tusk obiecuje rozwiązać blokadę granicy z Ukrainą, gdy znajdzie się w rządzie
Polska planuje audyt etykiet roślinnych produktów mięsnych
UE zatwierdziła pierwsze 5 miliardów euro z funduszu ratunkowego dla Polski