Gdzieś w ten weekend górny stopień chińskiego pocisku Long March 5B powróci na Ziemię i większość z niego wypali się po ponownym wejściu – ale może nie wszystko.
Amerykańscy eksperci wojskowi spodziewają się, że faza doładowania spadnie w sobotę lub niedzielę, ale ostrzegają, że trudno jest przewidzieć, gdzie, kiedy i ile materiału spadnie na ziemię – lub czy samolot spadnie z nieba.
Można było oczekiwać, że chiński rząd rozegra sprawę po cichu. Potencjalne zagrożenie dla działalności lotniczej lub [on people and activities] „Poziom gruntów jest bardzo niski” – powiedział w piątek rzecznik MSZ Wang Wenbin.
Ale ognisty los sponsora, gdziekolwiek wyląduje, dotyczy szerszej kwestii śmieci kosmicznych i zrównoważenia przestrzeni kosmicznej, zwłaszcza że przestrzeń kosmiczna staje się celem nie tylko dla krajowych programów kosmicznych, ale także w coraz większym stopniu dla sektora prywatnego. Zgodnie z międzynarodowym traktatem prywatni aktorzy kosmiczni, którzy mają umieścić 45 000 satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej w ciągu najbliższych kilku lat, podlegają prawnej odpowiedzialności krajów-gospodarzy.
Dodajmy do tego, że około 9300 ton kosmicznych śmieci już krąży wokół planety, a kwestia kolizji kosmicznych i zanieczyszczenia śmieciami budzi niepokój.
W zeszłym miesiącu kontrolerzy misji w siedzibie SpaceX w Kalifornii ostrzegli astronautów krążących wokół globu, aby założyli skafandry i wrócili na swoje miejsca, ponieważ fragment kosmicznego gruzu może zderzyć się z kapsułą. Wcześniej kawałek farby wielkości paznokcia przedniej szyby promu kosmicznego uderzył i przebił dwie z trzech warstw szkła.
„Kosmiczne śmieci są znane od jakiegoś czasu, ale teraz masz większą konkurencję w kosmosie. Nie masz tylko dwóch krajów lecących w kosmos – Chińczycy są bardzo ważni, podobnie jak między innymi Europejska Agencja Kosmiczna.” Joan Gabrenovic , profesor z National Sensing Center, powiedział o prawie lotniczym i kosmicznym w Mississippi Law Center, kiedy masz więcej aktorów i więcej rzeczy, sprawa staje się bardziej skomplikowana.
Eksperci wielokrotnie wyrażali swoje obawy dotyczące niebezpieczeństwa kolizji od 2009 roku, kiedy to dwa satelity – Iridium 33 I opuszczona armia rosyjska Cosmos-2251 – przypadkowo zderzył się z prędkością 26 000 mil na godzinę nad Syberią, rozbijając oba na tysiące kawałków. Europejska Agencja Kosmiczna Była gospodarzem wspaniałej konferencji Na ten temat w zeszłym miesiącu.
„Jest wiele rzeczy, które są umieszczane w LEO i niektóre z nich mogą się ze sobą zderzać” – powiedział Gabrenovic.
Dla mnie Jonathan McDowell, Astrofizyk z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics w Chinach miał wszelkie powody, by wiedzieć, że Long March 5B był nieoczekiwany i wymknie się spod kontroli. „Szacuję, że Chińczycy zaniedbują. Chiny twierdzą, że prawdopodobnie wpadną do oceanu. Ale”. Prawdopodobne Robi tu dużo pracy. Ostatni Prawdopodobne Wpadł do oceanu, ale tak się nie stało. Spadł na Wybrzeżu Kości Słoniowej.
Los Long March 5B może doprowadzić do ponownego skupienia się rządów i organów międzynarodowych na kwestii zrównoważonego rozwoju przestrzeni kosmicznej, a to może zapewnić więcej możliwości firmom takim jak Wielka Brytania. astralny Który przygotowuje się do rozwiązania problemu śmieci za pomocą komercyjnych usług wywozu śmieci.
Według Europejskiej Agencji Kosmicznej Około 6900 z 11370 satelitów umieszczonych na orbicie Ziemi nadal krąży po orbicie, z około 4000 pracownikami. Jednak liczba śmieci, które regularnie śledzą sieci monitorowania kosmosu, wynosi 28 160. Rozbieżność przypisuje się ponad 560 „dezintegracji, eksplozji, kolizji lub anomalnych zdarzeń, które prowadzą do dezintegracji”.
Astroscale demonstruje obecnie pojazd o nazwie „ELSA-d” na niższej orbicie okołoziemskiej, aby pokazać, że czyszczenie kosmicznych śmieci jest rzeczywiście możliwe. Jest to bardzo trudne zadanie, zwłaszcza jeśli satelita docelowy obraca się i degeneruje. Test wykorzystuje satelitę do uchwycenia eksperymentalnego bezzałogowego statku powietrznego za pomocą magnesu; Z czasem większe obiekty będą wymagały ramienia robota.
Dyrektor zarządzający firmy, John Auburn, powiedział, że prawdziwym problemem mogą nie być duże śmieci, które trafiały na pierwsze strony gazet i powodowały, że ludzie wracali na Ziemię, aby rzucić napięte spojrzenie w niebo.
„Największym problemem w kosmosie nie są duże śmieci, ale kiedy duże śmieci rozpadają się i zamieniają w małe śmieci” – powiedział Auburn. „Fragment o długości jednego centymetra może zniszczyć twój statek kosmiczny, ponieważ porusza się on tak szybko, że nie wiesz, że znajduje się na Ziemi. Nie chcemy katastrofy, dlatego bardzo ważne jest, aby rządy ustanowiły wymagania licencyjne, aby zwrócić stare i zepsute rzeczy. „
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Firma zajmująca się planowaniem powierzchni handlowych CADS postrzega technologię jako odpowiedź na Święta Wielkanocne i inne sezonowe wyzwania w 2024 r. — Retail Technology Innovation Hub
Astronomowie odkryli, że woda unosi się w części przestrzeni, która tworzy planetę
Tęskniłam za nim bardzo długo! Satelita NASA i martwy rosyjski statek kosmiczny zbliżają się do siebie na swojej orbicie