Legendarny ekspert Rock Fusion Carlos Santana udekoruje scenę Riverbend w sobotę 9 lipca. Niezmiennie znany jako jeden z najlepszych gitarzystów wszechczasów, odkąd jego zespół wybuchł w Woodstock w 69Jego czysty głos i współpraca gatunkowa w ostatnich latach sprawiły, że stał się powszechnie znany na całym świecie.
Niedawno miałem zaszczyt porozmawiać z nim o jego muzycznych wpływach, wyborze brzmienia gitary i roli duchowości w jego występie.
P: Zacząłem grać na skrzypcach i grałem w zespole mariachi twojego ojca. Potem twoja rodzina przeniosła się do Tijuany, gdzie zapoznałeś się z muzyką gitarową i bluesową. Nawet na gitarze twój styl gry jest bardzo melodyjny i masz bardzo wyraźne brzmienie gitary. Przypomina skrzypce, melodię konsekwentną od początku twojej kariery. W pierwszych nutach każdej odtwarzanej piosenki łatwo jest dowiedzieć się, kim jesteś. Jak zdecydowałeś się na tę melodię?
Odp.: Zauważyłem, że w muzyce jesteś niestabilny i odziedziczony. Staccato to synkop, a legato jest jak tęcza. Staccato w górę iw dół oraz legato od lewej do prawej. Oto czego nauczyłem się od Milesa (Davis) o graniu w kontr-ruchu. W ten sposób nie tylko się wyróżniać, ale także wyróżniać. Każdy ćwiczy to, co czuje, że musi ćwiczyć. Ćwiczę uczenie się wpisywania nuty. Kiedy grasz wewnątrz nuty w Legato, jest to jak przytulenie lub bardzo potrzebne lekarstwo. Jest dla mnie coś w graniu muzyki, co nie pokazuje ani nie robi wrażenia, ale jest bardziej jak uzdrawianie.
Ton głosu dostałem od mamy i taty, ale także słuchając tych samych ludzi, których słuchał Eric Clapton i wszyscy brytyjscy muzycy: Otis Rush, Buddy Guy, BB King, Albert King, Freddy King. Słucham tych samych ludzi, których słucha Stephen Ray Vaughn. Ale słucham więcej Coltrane’a, Milesa i Arethy, nie tylko bluesowców. To jedyna różnica, jaką mam w porównaniu z wieloma gitarzystami. Staram się maksymalnie upraszczać, aby był to język uniwersalny i nie trzeba było mieć tłumacza, który mówi ludziom, co mają mówić.
P: Wasze koncerty, jak powiedziałeś, mają na celu łączenie się z publicznością i poruszanie jej – duchowe doświadczenie. Zagłębiła się w medytację i pracę duchową. Czy myślisz, że duchowa podróż przedłużyła twoje życie, czy jako autora piosenek i muzyka?
O: Tak, bez wątpienia. Pamiętam Buddy Guy – otworzył się przed nami i BB Kingiem. I mówił ludziom: „Tak, mogę zagrać Stevie Ray. Zobacz to. Mogę zagrać Erica Claptona”. Ale potem powiedział do mnie: „Nie gram ciebie. Nie gram ciebie”. Jedyni ludzie, którzy, o ile wiem, bawią się blisko mnie, to Prince i Orianthe i myślę, że byli zafascynowani tym samym, co ja: jak różne wymiary krystalizują się w jedną nutę? Jedna uwaga – mogę grać w Irlandii lub Afryce i nie jestem turystą. Jestem częścią rodziny. Ludzie ci ufają, gdy grasz tę nutę w określony sposób.
P: Kiedy przeprowadziłeś się do Mission District w San Francisco, określiłeś to jako zbliżone do edukacji uniwersyteckiej. Pierwszym dużym miejscem, w którym konsekwentnie grała, był Fillmore. Pracownik rezerwatu, Bill Graham, był polskim uchodźcą. Oboje podzielacie nastawienie imigrantów, co, jak czytałem, było ogromną zmianą w porównaniu z waszym pierwszym doświadczeniem w San Francisco. Czy rasizm, którego doświadczyłeś na początku, wpłynął na twój styl gry lub pisanie piosenek? Czy czułeś, że masz coś do udowodnienia?
A: Kiedy przyjechałem do San Francisco, największym był West Side Story. Masz rekiny i samoloty. Z Billem Grahamem zadzwonił do mnie syn BB Kinga i Tito Puente. Bill Graham i Cliff Davis powiedzieli mi to samo: „W przypadku wszystkich innych to praca. Ale z tobą i Whitney to moje serce”. Kiedy mnie słyszą i widzą, to tak jakby się zatrzymali i chcieli zejść im z drogi, by otworzyć mi drzwi. Wiele osób ma tendencję do konkurowania. Ale z Ericiem Claptonem i mną, albo Michaelem Bloomfieldem od samego początku, jestem bardzo wdzięczny, że mogę wam powiedzieć, że ludzie zawsze robią wszystko, aby mi pomóc.
P: A propos Clive’a Davisa, to on pomógł wyprodukować twoją współpracę przy Supernatural. Ten album, ze względu na mój wiek, był niezbędny do zrozumienia i docenienia waszej muzyki. Jak wybierasz, z kim chcesz współpracować?
O: Nie. Nawet we śnie istnieje zorganizowana boska inteligencja, która przyjdzie i zaśpiewa piosenkę. Czy to Rob Thomas lub Lauren Hill lub Diane WarrenWszyscy się pojawiają, zanim się zorientuję. I dla ciebie istnieje bosko zaaranżowana inteligencja dla nas obojga, nawet gdy śpimy. To zachęcające wiedzieć, że Boska Inteligencja, jakkolwiek chcesz to nazwać, Bóg, Jezus czy jakkolwiek, organizuje dla ciebie cuda.
P: Grałeś w wielu różnych stylach muzycznych i bardzo rzadko brzmi to nie na miejscu, nawet z wyraźnym, spójnym stylem gry i tonem. Co pozwala dobrze mieszać się z każdym rodzajem muzyki?
Odp.: Odnoszę się do tego, co powiedział Bruce Lee: To, co rozpoznajesz, to miejsce, na którym będziesz się skupiać. Rozpoznaję wodę. Prędzej czy później poczujesz pragnienie. Powinieneś dostać trochę wody. Mówiłem, że muzyka to woda, ja jestem wężem, ludzie to kwiaty. To sprawia, że jest to naprawdę proste. W ten sposób nie muszę z nikim konkurować ani porównywać. Wierzę, że Bóg mnie kocha i wierzy we mnie, a dzięki temu naprawdę mogę zajść daleko.
Santana, ziemski wiatr i ogień: nadprzyrodzona wycieczka
Kiedy: 19:00, sobota 9 lipca.
gdzie: Riverbend Music Center, 6295 Kellogg Street, Anderson Township.
bilety: 39 – 79 USD.
„Miłośnik podróży. Miłośnik alkoholu. Przyjazny przedsiębiorca. Coffeeaholic. Wielokrotnie nagradzany pisarz.”
More Stories
Kto gra Sookie w serialu aktorskim „Avatar: Ostatni władca wiatru”?
Kinopolis – Festiwal Filmów Polskich w Dublinie (7-10 grudnia) – Polska w Irlandii
Wstyd: Więzy rodzinne rapu i Cyganów w dramacie Netfliksa – Romea.cz