Campagnolo wprowadziło dziś na rynek nową wersję swojej oferty żwiru Ekar. Nowa gama zestawów, nazwana Ekar GT, będzie uzupełniać istniejącą gamę zestawów Ekar. GT to skrót od Gran Turismo, co po włosku oznacza wielką wycieczkę i jest najczęściej używane w kręgach motoryzacyjnych do opisu jazdy na długich dystansach. Campagnolo mówi tutaj, że przyrostek symbolizuje rowerzystów, którzy przyjęli hasło „Nie wycofuj się”.
Ekar, grupa Campagnolo zajmująca się niestandardowymi rowerami szutrowymi, została wprowadzona na rynek w 2020 roku jako mechaniczna oferta z włókna węglowego i przełożenia 1×13. Ekar GT to również mechaniczna grupa osprzętu 1×13, chociaż w nowej wersji wprowadzono pewne zmiany pokazane poniżej i zrezygnowano z karbonowego mechanizmu korbowego. Ostatnią premierą serii Campagnolo, którą omówiliśmy, była najwyższej klasy seria bezprzewodowa Super Record WRL.
Oprócz asortymentu Campagnolo wprowadziło także nowy zestaw kołowy. Koła Zondy GT. Nazwa modelu Zonda pojawia się w ofercie Campagnolo od wielu lat, a obecnie marka oferuje model szosowy Zonda. Zonda GT wydaje się być zestawem kołowym zapewniającym możliwości jazdy zarówno po drogach, jak i po szutrze.
Co się zatem zmieniło? Z dotychczasowych informacji wynika, że w Ekar GT wprowadzono ulepszenia w niektórych obszarach, nieco szersze opcje przełożeń, zastąpiono mechanizm korbowy z włókna węglowego aluminiowym oraz poprawiono konstrukcję skrzyni biegów i przerzutki tylnej. Sugerowana cena detaliczna wynosi 1599 USD lub 1490 EUR, czyli niecały milion mil od ceny detalicznej karbonowych modeli Ekar.
Nowy zestaw waży 2,7 kilograma, choć nie wiemy, jakie są opcje specyfikacji układu napędowego. Zapytaliśmy także Campagnolo o wagi i ceny poszczególnych składników.
Nowe opcje przerzutek i zestawu łańcuchowego
Na początek Ekar GT otrzymał pewne zmiany w przełożeniach, otrzymując nową, mniejszą opcję tarczy 36T z przodu i nową opcję kasety 10-44T z tyłu. Oznacza to, że grupa jako całość oferuje mniej biegów niż oferta z włókna węglowego.
Dostępne są cztery opcje kaset. Są to 9-36T, 9-42T, 10-44T i 10-48T. Dla serii dostępnych będzie pięć opcji: 36, 38, 40, 42 i 44. Pierścień z 36 zębami jest tutaj nowością, najmniejsza obecnie opcja tarczy z włókna węglowego Ekar to 38T. Tak więc w mieście pojawił się nowy pierścień 36T, a marka twierdzi również, że wymiana tarcz jest łatwa bez konieczności demontażu mechanizmu korbowego.
Prawdopodobnie, chociaż Campagnolo jeszcze tego nie potwierdziło, nowe komponenty są kompatybilne z istniejącą grupą osprzętu Ekar, co oznacza, że jeśli masz już ofertę z włókna węglowego, możesz użyć tarczy 36t i nowych opcji kasety.
Po stronie kasety nowością jest dodanie kasety 10-48 zębów, a największą kasetą firmy Ekar jest obecnie model 10-44T. Kaseta wykorzystuje 10–48 pojedynczych zębatek oprócz pięciu największych zębatek i jest jednostką jednoczęściową.
Ekar GT otrzymuje również nowy aluminiowy zestaw łańcuchowy, który nadal wykorzystuje czterośrubowy wzór mocowania tarczy i platformę suportu Ultra Torque. Współczynnik Q został zwiększony do 151 mm, co według Campagnolo zapewni wygodny i wydajny styl pedałowania, niezależnie od wzrostu rowerzysty. Nowy mechanizm korbowy jest dostępny w długościach 170, 172,5 i 175 mm. Obecny Ekar oferuje również korbę o długości 165 mm, co stanowi potencjalny problem, jeśli rowerzyści potrzebują korby 165 mm.
Nowa ergonomia skrzyni biegów i udoskonalona mechaniczna tylna część
Według Campagnolo manetki Ekar GT Ergopower mają przeprojektowaną część dłoni, zapewniającą lepszą przyczepność i kontrolę. Guma pokrywy zmiany biegów ma inne wykończenie i wydaje się mieć wzór małych kwadratowych wycięć. Na zewnątrz każdej zatyczki znajduje się również nowe, małe, białe logo Campagnolo ze skrzydełkami.
Sam przycisk zmiany biegów w Ekar GT wydaje się być bardzo podobny do obecnego przycisku Ekar, a dźwignie nadal mają wbudowaną regulację zasięgu. Trudno w tym momencie stwierdzić na podstawie zdjęć prasowych, ale skrzynia biegów może również nie być tak „wysoka” jak istniejące modele Ekar.
Nowy system przerzutki tylnej nie różni się znacząco od obecnego systemu Ekar, ale są pewne różnice. Wizualnie nowa jednostka otrzymuje to samo logo koła z białymi skrzydłami, jakie mają manetki, ale traci białą plakietkę „Campagnolo”, która pojawia się z przodu jednostki Ekar na rzecz czarnej jednostki.
Przerzutka Ekar GT ma większe koło pasowe z większymi otworami w korpusie, które według marki ułatwiają czyszczenie, a także twierdzi, że wszystkie materiały zostały wybrane ze względu na ich wytrzymałość oraz lepszą trwałość i konserwację. Tę samą klatkę przerzutki można zastosować w kasetach dowolnego rozmiaru, a w mechanizmie zastosowano również nowy mechanizm sprzęgła, który pomaga utrzymać łańcuch w nierównym terenie.
Nowy komplet kół Zonda GT
Oprócz Ekar GT Campagnolo wprowadziło także na rynek nowy zestaw kołowy Zonda GT. Nowy aluminiowy zestaw kół składający się wyłącznie z tarcz, wykorzystuje wzór szprych Campagnolo G3, ma szerokość wewnętrzną 23 mm, głębokość obręczy 29 mm i bębenek N3W. Koła można założyć bezdętkowo lub bezdętkowo, korzystając z technologii zwanej przez Campagnolo technologią dwukierunkowego dopasowania, co oznacza, że nie jest wymagana kaseta bezdętkowa.
W kołach, podobnie jak w innych kołach z gamy Campagnolo, zastosowano łożyska kubkowe i stożkowe i są one wyposażone w samoblokujące się aluminiowe nyple. Dostępne są korpusy bębenka N3W, HG i XDR.
Koła Zonda GT ważą 1690 gramów za parę i są dostępne w sugerowanej cenie detalicznej (SCD) wynoszącej 749 USD / 690 EUR
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro