Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

BMW M5 (E39) NAJLEPSZYM SAMOCHODEM SEDANOWYM OSTATNICH 25 LAT

Cóż, wielkie dzięki wszystkim. Mów o utrudnianiu mi życia tak bardzo, jak to tylko możliwe. W zeszłym roku nakręciliśmy film PH Heroes o E39 M5. Teraz włożyłem w ten film całe serce i duszę. Umieściłem w nim wszystkie historie z czasów, gdy posiadałem E39 M5, więc nie była to recenzja samochodu jako takiego, ale raczej list miłosny do niesamowitego samochodu, który miałem.

Zasadniczo więc nie zostawiłem nic na stole, myśląc, że to wszystko. Tak miało być the E39 M5 Wideo dla PH. Miał tak wiele szczegółów, że w pewnym momencie wyjąłem ładowalną latarkę ze schowka i powiedziałem ci, jak może uratować ci życie. Właściwie to była prawdopodobnie najmniej wartościowa część filmu, ale poza tym było o wiele więcej. I co poszedłeś i zrobiłeś? Właśnie wybrałeś E39 M5 jako swojego ulubionego sedana ostatnich 25 lat.

Zgadzam się oczywiście. To świetny samochód. Ale skończyłem z filmem E39 M5, a potem trochę więcej. Co, do cholery, mogę ci teraz powiedzieć? Dlaczego niektórzy z was nie mogli zamiast tego głosować na E46 M3 lub Alfę Romeo Giulia Quadrafoglio, która zajęła drugie miejsce? Każdy z tych dwóch znacznie ułatwiłby mi życie, ponieważ miałbym coś nowego do powiedzenia.

Jednak jak mogłem się denerwować? Nic dziwnego, że tak wielu z was uznało go za najlepszego sedana ostatnich 25 lat – nazwałem E39 szczytem M5, więc z pewnością wszyscy śpiewamy z tego samego śpiewnika. Aby stworzyć coś nowego w tym filmie, postanowiliśmy skupić się na kluczowych obszarach, które uczyniły – i czynią – ten samochód tak wyjątkowym. Postanowiliśmy również zabrać ze sobą Giulię Quadrifoglio w dniu, w którym kręciliśmy wideo. Zrobiliśmy to z dwóch powodów.

Po pierwsze, był to twój drugi wybór i tylko podłużnie został wysadzony w powietrze przez M5. Ten ostatni otrzymał 32 proc. głosów, a QF niecałe 30 proc. Z tego punktu widzenia nieuznanie tego w jakiś sposób wydawało się niewłaściwe. Drugim powodem był kontekst. By pokazać, jak te ogromne salony zmieniały się przez ćwierć wieku. Pamiętam, kiedy po raz pierwszy jeździłem E39 M5 i szczerze mówiąc, nie mogłem uwierzyć, jakie to było wtedy szybkie – mówimy o 1999 roku. W tamtym czasie pomysł, że limuzyny staną się szybsze, wydawał się absurdalny. Ale krzycząc na nich, a potem trochę.

READ  Stray, gra science-fiction o zagubionym kocie, wreszcie nadejdzie w przyszłym roku

Wystarczy spojrzeć na statystyki. BMW E39 M5 ma 400 KM i 369 lb-ft, przyspiesza od 0 do 62 w pięć sekund, w zależności od tego, kto liczy, i osiąga prędkość 255 mil na godzinę. Alfa Romeo Giulia Quadrafoglio ma 510 koni mechanicznych i 443 lb-ft, rozpędzając ją do 100 km/h w 3,9 sekundy i osiągając 191 km/h. Przejechanie o sekundę od zera do sześćdziesięciu razy więcej niż w i tak już szybkim samochodzie to coś niesamowitego, a to druga klasa sedana, pamiętaj. Obecne M5 ma 625 koni mechanicznych i przyspiesza od zera do sześćdziesięciu w 3,3 sekundy. Różnica, która odróżnia Alfę od F90 M5 i sprawia wrażenie duchowego następcy E39, to rozmiar. F90 wygląda ogromnie na drodze, podczas gdy Alfa jest zaskakująco kompaktowa i bardzo przypomina stare BMW – nawet bardziej niż obecne M3.

Kolejną cechą wspólną QF z E39 jest potulne prowadzenie. Poślizg E39 jest naprawdę jedną z jego wyróżniających się cech, ponieważ niewiele innych samochodów o wysokich osiągach jest tak łatwych i bezpiecznych w ślizganiu się na boki. Nawet z ogromnym momentem obrotowym indukowanym przez turbosprężarkę QF, jest to ekscytujące. To wielka władza, jaką miała nad swoimi współczesnymi. Alfa prowadzi się również znacznie lepiej niż E39, a lekkość i subtelność jej bagażnika to kolejna rzecz, która dodaje jej lekkości na drodze. Jednak pod innymi względami nie sprosta wyzwaniom brytyjskiej drogi B.

Po wzniesieniach i spadkach Alfa wędruje i traci chłód w trybie Off-Road, obracając amortyzatory w najdelikatniejszy sposób. Dorzuć kilka krzywek z pojedynczym uderzeniem, a samochód też kołysze się na boki – w pewnym momencie jechałem za Alfą i widziałem, jak głowa kierowcy jest uderzana od lewej do prawej, jakby to był jakiś rodzaj przejażdżki kolejką górską. Jeśli przesuniesz amortyzatory w tryb Sport, płyną, ale potem czują się niepotrzebnie sztywne. Tymczasem jazda E39 po tej samej drodze była absolutną przyjemnością. Zawieszenie nie ma możliwości regulacji — jest to staromodne, analogowe, pasywne ustawienie w jednym rozmiarze dla wszystkich — ale nie wymaga wielu trybów. Zawsze pięknie płynie drogą, pochłaniając wszystko, co stanie na jej drodze. Kiedy więc obserwowałem irytację kolegi przez tylną szybę Alfy, w M5 czułem się doskonale uspokojony.

READ  Od lat jesteśmy bardzo sceptyczni, ale gry w chmurze mogą działać

I o to chodzi. E39 M5 był i nadal jest wszechstronnym samochodem. Jego komfort jazdy jest wysoki, potencjał pokonywania zakrętów jest ogromny, a pomimo wzrostu mocy i momentu obrotowego jego osiągi są nadal wysokie. Fajny S62 V8 również wygląda bardzo interesująco. Może być zarówno zrzędliwy, jak i wściekły, w zależności od tego, jak mocno zaciśnięta jest przepustnica i jak wysokie są obroty. Nie jest tak błyskotliwy jak QF, ale wolę szczerość dźwięku silnika M5. Wiesz, że nie da się tego udawać; Jest to naturalny instrument dęty, który gra piękną i uduchowioną melodię. I szczerze mówiąc, pomimo uroku Alfy, odszedłem od dnia, w którym kręciłem ich obu, czując, że wygrał właściwy samochód. Najlepszym sedanem ostatnich 25 lat jest E39 M5. Być może utrudniłeś mi życie, ale podjąłeś absolutnie właściwą decyzję.