Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Barometr transportowy TIMOCOM 2021: Ograniczona wydajność przy dużym zapotrzebowaniu

* Oferty wysyłek w Europie wzrosły o 51% w porównaniu do zeszłego roku – IV kwartał 2021

W IV kwartale 2021 r. utrzymywała się tendencja wzrostowa liczby ofert frachtów oraz nierównowaga w stosunku ofert frachtów do powierzchni pojazdów. Skala przewozów TIMOCOM nadal wykazuje wzrost ofert przewozowych w Systemie Inteligentnej Logistyki w porównaniu do ubiegłego roku. Zgromadzone dane z 46 krajów europejskich odnotowały wyraźny wzrost o 51 proc. To również niewielki wzrost w porównaniu z III kwartałem.

Wzrost rynku transportowego pomimo negatywnego klimatu biznesowego

Pomimo wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów w związku z trwającą pandemią koronawirusa, rynek transportowy nadal rósł w czwartym kwartale. Od października do grudnia 2021 roku do systemu TIMOCOM wprowadzono o 9 proc. większe oferty przewozowe niż w trzecim kwartale. Zwłaszcza listopad i grudzień były dobrymi miesiącami w Europie dla spedytorów i przewoźników dzięki sezonowemu ożywieniu: wolumeny frachtów na rynku spot wzrosły w listopadzie o 88 procent w porównaniu z danymi z ubiegłego roku. W grudniu fracht wprowadzany do systemu był wyższy o 52 procent w porównaniu z grudniem 2020 roku.

W październiku liczba frachtów spadła o 10 procent w porównaniu z poprzednim miesiącem, ale rynek transportowy ożywił się w listopadzie i ponownie wzrósł o 8 procent. Pomimo ponownego spadku o -5% w grudniu, wynik był dodatni:

Oferty żeglugi wzrosły o 51% w całej Europie w porównaniu z czwartym kwartałem 2020 r. Ciągły wzrost popytu jest oznaką ożywienia w gospodarce, pomimo faktu, że indeks klimatu biznesowego Ifo dla Niemiec wyniósł w grudniu 94,7. Problemy z dostawami podstawowych produktów i surowców tylko wzrosły, powodując problemy dla przedsiębiorstw przemysłowych. Detaliści w Niemczech uważają sytuację za tak poważną, jak zimą 2020 roku. Jednak w czwartym kwartale popyt na transport był wysoki.

Możliwości przewozowe w Niemczech są nadal bardzo poszukiwane

Po niezwykle silnym wrześniu (+60%), niemiecki rynek transportu śródlądowego wyprodukował w październiku o 18% mniej frachtu w porównaniu z poprzednim miesiącem. Ale oferty wysyłkowe wzrosły wówczas o 2 procent, w przeciwieństwie do spadku w trzecim kwartale (-18 procent). Oznacza to, że czwarty kwartał jest o 37 proc. wyższy w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Listopad w Niemczech był również najlepszym miesiącem dla ofert frachtu w czwartym kwartale, co oznacza wzrost o 87% w stosunku do roku temu.

READ  Wojna daje Polsce i Ukrainie szansę pogrzebania burzliwej przeszłości - EURACTIV.com

Po prostu nie ma ograniczeń co do zamawiania miejsca do wysyłki. Pomimo wąskich gardeł i opóźnień w łańcuchu dostaw, przestrzeń samochodowa jest ograniczona i istnieje duże zapotrzebowanie po towarze, w tym w przypadku transportów portowych. Występuje nierównowaga w stosunku deklarowanych ofert frachtów i ciężarówek dostępnych do dostarczenia towarów. Ten rozwój wpływa na ceny transportu, twierdzi Gunnar Gaborik, ekspert ds. logistyki i dyrektor ds. biznesowych w TIMOCOM: „Ceny dostaw są pod presją ze względu na rosnące koszty paliwa i pojazdów. Oczywiście jest to tylko pogarszane przez zwiększone koszty personelu, podatki węglowe i dodatkowe opłaty za usługi, na przykład za załadunek i czas oczekiwania” – mówi rzecznik firmy. Wymagane faktycznie zmniejsza dostępną przestrzeń ładunkową i prowadzi do wzrostu cen rynkowych.

Zwiększone wykorzystanie wywrotek, cystern i naczep typu mega

Najpopularniejszymi typami pojazdów w 2021 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym były wywrotki i cysterny. Popyt na te ostatnie wzrósł o 236 proc., a na wywrotki średnio o 297 proc. Ale także transport chłodniczy jest bardzo poszukiwany: chłodnie i przyczepy z kontrolowaną temperaturą są o 184% większe niż w zeszłym roku. Wzrosło też zapotrzebowanie na naczepy jumbo i naczepy mega, które w opisach wystaw pojawiło się o 159 proc. więcej niż w zeszłym roku. Ledwie popyt w 2020 r., Zapotrzebowanie na naczepy z regulacją wysokości było w tym roku 90 razy większe, co wskazuje na to, że wielu klientów próbuje wysłać jak najwięcej ładunków w jednym ładunku. Trend prawdopodobnie utrzyma się w 2022 roku.

Wymagany typ samochodu

Porównanie dróg krajowych: zmienność w Wielkiej Brytanii po Brexicie podczas blokady

Trasy do iz Wielkiej Brytanii doświadczyły jednego z największych cięć w ofercie europejskiego transportu drogowego w porównaniu z poprzednim rokiem.

  • DE => Wielka Brytania: październik -18%, listopad -16% i grudzień -48%

Spadły również oferty wysyłek z Francji:

  • Francja => Wielka Brytania: -4% Październik, Listopad -12%, Grudzień -33%
READ  Polska przyznaje nagrodę CfD za 1,2 GW od Baltic Power Offshore

Wysyłka z Wielkiej Brytanii do Niemiec spadła o 11 procent w październiku, ale wzrosła o 25 procent w listopadzie, po czym ponownie spadła o 57 procent w grudniu.

  • Wielka Brytania => Niemcy: październik -11%, listopad +25%, grudzień -57%

Ten gwałtowny spadek był spowodowany rozprzestrzenianiem się zmiennego koronawirusa Omicron i ponownym zamknięciem w Wielkiej Brytanii, ale także oczywiście ze względu na skutki Brexitu i zmieniających się przepisów celnych.

Więcej przesyłek we Francji i do Francji

W przeciwieństwie do tego, nastąpiły pozytywne zmiany, jeśli chodzi o wysyłkę w obrębie i do Francji. Według Komisji Europejskiej francuski PKB wzrósł o 6,5 proc., czyli silniej niż średnia europejska wynosząca 5,9 proc. Tendencję tę pokazał wzrost przewozów w kraju.

  • FR => FR: Październik + 39%, Listopad + 101% i Grudzień + 70%

Odnotowano również wzrost ofert frachtów z Niemiec do Francji:

  • DE => FR: Październik + 19%, Listopad + 99% i Grudzień + 75%

Znaczący wzrost transferów z Holandii

Wzrosła również ilość ładunków przewożonych z Holandii do Niemiec. W listopadzie Niemcy ogłosiły Holandię krajem wysokiego ryzyka ze względu na rozpowszechnienie wariantu Omicron. Następnie kraj został ponownie zamknięty w grudniu. Efektem były dodatkowe transfery i zwiększony napływ ładunków w czwartym kwartale.

Wyniki IV kwartału 2021 r. w porównaniu do ubiegłego roku prezentują się następująco:

  • NL => DE: Październik + 61%, Listopad + 258% i Grudzień + 97%

Polski rynek transportowy spada pod koniec roku

Łączna liczba przelewów na terenie Polski zmniejszyła się w IV kwartale. Stosunek przestrzeni ładunkowej do pojazdu pozostał o 36% wyższy w porównaniu z czwartym kwartałem 2020 r., ale oferty frachtu spadły o 12% w porównaniu z trzecim kwartałem. Oprócz rozwoju sytuacji gospodarczej w Europie może to być spowodowane sytuacją na granicy polsko-białoruskiej. Kryzys migracyjny doprowadził do zamknięcia granicy na kilka dni, a ciężarówki utknęły po obu stronach granicy.

READ  Aktualizacje wojny Ukraina-Rosja: Wołodymyr Zełenski mówi, że „cały projekt europejski” jest zagrożony, gdy siły rosyjskie ponawiają ofensywę na wschodniej Ukrainie

Ale Polsce udało się nieco odzyskać dzięki sezonowi Świąteczno-Noworocznemu. Po 4-procentowym spadku w październiku, rynek transportowy odnotował w listopadzie 21-procentowy wzrost. Ale ten wzrost i okres świąteczny nie zmienił ostatecznie kursu transportu w Polsce. Polska doświadczyła podobnych wydarzeń pod koniec zeszłego roku, co daje nadzieję, że sytuacja poprawi się w 2022 roku.

2021 w rewizji, perspektywa na 2022

Generalnie ożywienie europejskiej branży transportu drogowego, które rozpoczęło się w drugiej połowie 2020 r., trwało do 2021 r. Jednak w wyniku epidemii rok 2021 charakteryzował się przede wszystkim wąskimi gardłami w przepustowości i dostawach. I oczywiście z powodu poważnego niedoboru kierowców w Europie. Do tego wzrosła inflacja, a wraz z nią ceny surowców i paliw. Problemy te pozostaną dla branży logistycznej w tym roku. Należy jednak pamiętać, że nie ma ryzyka niedoborów – mówi Gunnar Gaborik, dyrektor ds. biznesowych TIMOCOM. Przyznaje jednak, że w Europie może być więcej opóźnień w dostawach. „Jeśli chodzi o transport drogowy, pojazdy specjalistyczne, takie jak te z chłodniami, nie zawsze będą dostępne w krótkim czasie. W przypadku standardowego zlecenia transportowego firmy prawdopodobnie będą w stanie znaleźć to, czego potrzebują na rynku sportowym.” „Pojemności są ograniczone, ale są dostępne. Aplikacje cyfrowe mogą pomóc w lepszym wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej.”

FreightTech TIMOCOM od 2009 roku wykorzystuje skalę transportu do analizowania ewolucji podaży i popytu na transport w 46 krajach Europy za pośrednictwem giełdy transportowej zintegrowanej z Inteligentnym Systemem Logistyki. Ponad 135 000 użytkowników generuje codziennie do 800 000 ofert międzynarodowych frachtów i powierzchni samochodowych. System pomaga ponad 50 000 klientów TIMOCOM w realizacji ich celów logistycznych dzięki inteligencji, bezpieczeństwu i prostocie.