Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Amerykańskie marki samochodowe najbardziej skorzystają na ulgach podatkowych dla pojazdów elektrycznych

Amerykańskie marki samochodowe najbardziej skorzystają na ulgach podatkowych dla pojazdów elektrycznych

Amerykańskie marki, takie jak Tesla i General Motors, od wtorku odniosą dalsze korzyści z zasad określających, które samochody elektryczne kwalifikują się do ulg podatkowych. Zagraniczni producenci samochodów, tacy jak Hyundai, znajdą się w bardzo niekorzystnej sytuacji ze względu na ograniczenia mające na celu usunięcie Chin z łańcucha dostaw.

Tylko 10 samochodów początkowo kwalifikuje się do ulg podatkowych w wysokości 7500 USD, mniej niż jedna czwarta samochodów na baterie sprzedawanych w USA. Ale te 10 obejmuje wiele najpopularniejszych modeli i stanowiło dwie trzecie sprzedaży pojazdów elektrycznych przed wejściem w życie nowych przepisów.

Zgodnie z listą opublikowaną w poniedziałek przez Departament Skarbu, Tesla Model 3 i Model Y, najlepiej sprzedające się samochody elektryczne w Stanach Zjednoczonych, będą kwalifikować się do pełnego kredytu w wysokości 7500 USD, z jednym wyjątkiem. Tańsza wersja Modelu 3 kwalifikuje się tylko do połowy kredytu, ponieważ jego bateria jest produkowana w Chinach.

Zakwalifikują się również Chevrolet Bolt firmy General Motors, jeden z najtańszych samochodów elektrycznych na rynku, a także SUV-y i pickupy, których sprzedaż firma planuje rozpocząć w tym roku.

Mniej pojazdów Forda kwalifikuje się do pełnego kredytu w wysokości 7500 USD ze względu na zasady, które wymagają, aby pewien procent komponentów baterii i metali, takich jak lit, pochodził ze źródeł krajowych lub od sojuszników handlowych. Ford Mustang Mach-E, trzeci najlepiej sprzedający się pojazd elektryczny w USA w zeszłym roku, według Kelley Blue Book, będzie kwalifikował się tylko do połowy kredytu, ponieważ jego polska bateria nie spełnia krajowych wymagań dotyczących zaopatrzenia. Furgonetka F-150 Lightning będzie nadal kwalifikować się do pełnego kredytu.

Chrysler i Jeep, dywizje Stellantis, nie sprzedają samochodów na baterie, ale wiele z ich modeli hybrydowych będzie kwalifikować się do przynajmniej części kredytu. Pojazdy hybrydowe mogą się kwalifikować, jeśli ich akumulatory mają pojemność co najmniej siedmiu kilowatogodzin.

READ  Polska wzywa UE do odblokowania środków finansowych w związku ze wzrostem kosztów mieszkaniowych dla uchodźców

Przepisy dają amerykańskim producentom samochodów przynajmniej tymczasową przewagę nad rywalami, takimi jak Toyota, Volkswagen i Nissan. Na liście Skarbu nie było zagranicznych producentów samochodów, która ma rosnąć, ponieważ firmy dostosowują swoje łańcuchy dostaw.

Producenci samochodów, którzy kwalifikują się do ulg podatkowych, będą mieli teraz przewagę w miarę wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych. „Powoduje to falowanie na rynku” – powiedział w tym miesiącu dziennikarzom w Nowym Jorku Paul Jacobson, dyrektor finansowy GM. Dodał, że zasady są „bardzo spójne ze strategią, którą już przyjęliśmy”.

Zasady wynikają z ustawy o ograniczaniu inflacji, którą Demokraci uchwalili w zeszłym roku, aby między innymi przeciwdziałać zmianom klimatycznym i zachęcać do produkcji krajowej. Departament Skarbu był odpowiedzialny za spisanie regulaminów opartych na ustawach.

Prawo ma na celu zmniejszenie zależności przemysłu samochodowego od Chin, które wytwarzają większość akumulatorów na świecie i dominują w przetwarzaniu surowców. Prawo nakłada również ograniczenia na ceny sprzedaży i wyklucza osoby, które zarabiają więcej niż 150 000 USD rocznie, oraz pary, które zarabiają więcej niż 300 000 USD. Zasady wykluczają również pojazdy wyprodukowane poza Ameryką Północną, w tym kraje sojusznicze, takie jak Korea Południowa i Niemcy.

„Nie byliśmy zadowoleni”, powiedział Jose Muñoz, dyrektor generalny Hyundai i Genesis Motor North America, w wywiadzie dla New York International Auto Show w tym miesiącu. Elektryczny sedan Hyundai Ioniq 6 został na targach okrzyknięty Światowym Samochodem Roku, ale nie będzie kwalifikował się do ulg podatkowych, ponieważ jest montowany w Korei Południowej.

Hyundai z siedzibą w Seulu zainwestuje 10 miliardów dolarów w budowę fabryk samochodów i akumulatorów w Gruzji, co pozwoli firmie spełnić wymogi prawa inflacyjnego — ale nie na kilka lat.

Pan Muñoz powiedział, że urzędnicy producenta samochodów i południowokoreański rząd zwrócili się do administracji Bidena o zezwolenie pojazdom Hyundai i Kia na zakwalifikowanie się do kredytów, podczas gdy fabryki były w budowie, ale powiedziano im, że prawo nie zezwala na taki wyjątek.

READ  Rail Baltica publikuje plan zamówień o wartości 2 miliardów euro / artykuł

Oczekuje się, że Hyundai Motor Plant w Gruzji rozpocznie produkcję samochodów w 2025 roku. Fabryka akumulatorów, którą Hyundai buduje wraz z SK On, rozpocznie produkcję w 2026 roku, powiedział Muñoz.

Tesla powiedział już potencjalnym nabywcom, że najtańsza wersja sedana Model 3 kwalifikuje się tylko do połowy kredytu, czyli 3750 USD. W tym miesiącu Tesla obniżyła cenę tego samochodu o 1000 USD, do 41 990 USD. Biorąc pod uwagę częściowy kredyt, samochód kosztowałby wielu kupujących nieco ponad 38 000 USD, mniej więcej tyle samo, co najnowocześniejsza Honda Accord i tańszy niż sedan BMW serii 3.

Inne wersje SUV-a Model 3 i Model Y nadal będą otrzymywać pełne uznanie. Według Kelley Blue Book Tesla sprzedała w zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych więcej samochodów elektrycznych niż wszyscy inni producenci samochodów razem wzięci.

Niektórzy dyrektorzy branży motoryzacyjnej stwierdzili, że przepisy są zbyt restrykcyjne i podważają wysiłki na rzecz ograniczenia zmian klimatycznych. Inni krytycy, tacy jak senator Joe Manchin III, demokrata z Wirginii Zachodniej, narzekali, że przepisy administracji Bidena są zbyt luźne.

Urzędnicy administracji przekonywali, że przepisy zachowują równowagę między promowaniem pojazdów elektrycznych a budowaniem krajowego łańcucha dostaw.

Według obliczeń kierownictwa, oprócz dziesięciu samochodów, które kwalifikują się do pełnego kredytu, istnieje siedem samochodów, które kwalifikują się do połowy kredytu. Pojazdy mogą kwalifikować się do otrzymania połowy kredytu, jeśli na przykład komponenty ich baterii pochodzą ze Stanów Zjednoczonych, Kanady lub Meksyku, ale metale użyte do produkcji baterii nie spełniają wymagań dotyczących zaopatrzenia.

Dziesięć wcześniej zakwalifikowanych samochodów, w tym Nissan Leaf i Volkswagen ID.4, zniknie z listy, przynajmniej tymczasowo.

ID.4, SUV wyprodukowany w Chattanooga w stanie Tennessee, nie znalazł się na nowej liście, ponieważ wciąż ocenia swój łańcuch dostaw. Ale Pablo DC, dyrektor generalny Volkswagen Group of America, powiedział, że spodziewa się, że model się zakwalifikuje. Według Kelley Blue Book Volkswagen zajął czwarte miejsce za Teslą, General Motors i Fordem w sprzedaży pojazdów elektrycznych w USA w pierwszych trzech miesiącach roku.

READ  Polska ma szansę być liderem w nowoczesnych dziedzinach

Pięć pojazdów elektrycznych, które GM sprzedaje lub planuje sprzedać w tym roku, będzie się kwalifikować. Oprócz Bolta, Cadillac Lyriq, elektryczne wersje SUV-ów Chevrolet Equinox i Blazer oraz pickupy Silverado będą kwalifikować się do pełnego kredytu. GM i LG Energy Solution rozpoczęły produkcję ogniw akumulatorowych w zakładzie w Ohio.

Nowe zasady mogą zostać zmienione w odpowiedzi na opinie opinii publicznej. Do producentów samochodów należy udowodnienie, że się kwalifikują, ale podlegają kontroli Urzędu Skarbowego i mogą zostać ukarani, jeśli podadzą nieprawidłowe informacje. Urząd Skarbowy publikuje m.in istniejący Regularnie aktualizowane kwalifikowane pojazdy.

Przepis ustawy o pojazdach użytkowych umożliwia firmom pobieranie kredytów za wszystkie wynajmowane pojazdy, nawet jeśli pojazdy nie spełniają wymagań dotyczących dostawy i produkcji. Producenci samochodów i ich dealerzy mogą przekazać oszczędności osobom, które dzierżawią samochody, powiedział Muñoz, w wyniku czego w Hyundaiu liczba leasingów wzrosła. Firma oferuje również samochody w ramach miesięcznych abonamentów, aby umożliwić klientom skorzystanie z ulg podatkowych i poznanie pojazdów elektrycznych.

To nie zrekompensuje utraconej sprzedaży, powiedział Muñoz, ponieważ większość ludzi woli kupować samochody niż je wynajmować lub dzierżawić.

„Nie możemy konkurować, chyba że znacznie obniżymy cenę” – powiedział. „Finansowo nie da się tego zrobić”.