PARYŻ, 8 listopada (Reuters) – Airbus podwoił swoje plany dotyczące ogólnego zwiększenia produkcji samolotów w przyszłym roku, a jego dyrektor naczelny przypomniał producentom silników o ich obowiązkach w obliczu „trudnych” łańcuchów dostaw w miarę rosnącego popytu na odrzutowce. Popyt przełożył się na wyższe zyski w trzecim kwartale.
Airbus podał, że skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 21% do 1,013 miliarda euro (1,08 miliarda dolarów) i byłby wyższy, gdyby nie opłata w wysokości 300 milionów euro za nieokreślone programy satelitarne, do których według źródeł zalicza się rodzina komunikacji komercyjnej OneSat.
Airbus odmówił podania dalszych szczegółów zarzutu, który nastąpił po oficjalnym ogłoszeniu przez producenta samolotu restrukturyzacji działu obronności i przestrzeni kosmicznej, nad którą pracowano od kilku miesięcy.
Podtrzymała swoje prognozy finansowe i dotyczące dostaw na 2023 r. oraz oświadczyła, że podniesie docelową produkcję A350 do 10 samolotów miesięcznie w 2026 r. z poprzedniego celu wynoszącego dziewięć do końca 2025 r. w związku z popytem na szerokokadłubowe odrzutowce, które mają wzrosnąć pojawią się ponownie na Dubai Air Show w przyszłym tygodniu. .
Komentarze pojawiły się po tym, jak dyrektor generalny Air Lease AL.N, Steven Udvar-Hazy, przewidział, że producenci samolotów nie osiągną celów w tym roku i wyraził zaniepokojenie wadami produkcyjnymi w Pratt & Whitney, co doprowadziło do przeciągania liny w związku z dostawami silników.
Jednak dyrektor generalny Airbusa, Guillaume Faury, pozostał wierny swojemu stanowisku.
„Potwierdzam, że będziemy realizować zgodnie z naszymi planami intensyfikacyjnymi” – powiedział po środowym przedstawieniu wyników.
Jeśli chodzi o rok 2024, Faury nie wykazał żadnych oznak gotowości Airbusa do złagodzenia wysiłków pomimo nacisków na wycofanie silników z fabryk samolotów w celu złagodzenia niedoborów w zatłoczonych warsztatach naprawczych.
„Rok 2024 ponownie będzie rokiem zagęszczenia” – powiedział analitykom. Niektórzy analitycy twierdzą, że przyszły rok może przynieść nowe problemy z podażą.
Faury podkreślił, że Pratt i CFM, konkurent silników do A320, którego właścicielem są General Electric Aerospace i Safran, zobowiązali się do przestrzegania uzgodnionych ilości i przestrzegli przed przyjmowaniem zbyt wielu założeń na temat produkcji Airbusa na podstawie produkcji. Oświadczenia dostawców.
Odnosząc się do Pratta, który jak dotąd boryka się z najpowszechniejszymi problemami, powiedział: „Mają zobowiązania, o których zapewniali nas kilkakrotnie, że zamierzają ich przestrzegać”.
RTX, spółka matka Pratt & Whitney, odmówiła komentarza. „Obecnie planujemy w dalszym ciągu wypełniać nasze zobowiązania wobec Airbusa” – powiedział we wrześniu dyrektor operacyjny Chris Calio, starając się jednocześnie wysyłać liniom lotniczym wystarczającą liczbę części zamiennych.
W zeszłym miesiącu GE obniżyło swoją prognozę wzrostu na 2023 rok w zakresie całkowitych dostaw silników CFM LEAP i zasygnalizowało spowolnienie tempa wzrostu w przyszłym roku. Stwierdzono, że na żądanie skontaktuje się z producentami samolotów.
Opóźnienie produkcji
Źródła branżowe podają, że w przypadku Airbusa margines błędu był niewielki, ponieważ produkcja była już poniżej planowanych poziomów produkcji małych i średnich samolotów, chociaż można było to nadrobić później.
Powiedzieli, że Airbus produkuje samoloty z rodziny A320 w granicach 50 sztuk miesięcznie zamiast planowanego poziomu bliższego 58.
W odniesieniu do przynoszącego straty samolotu A220 Airbus podtrzymał swoje plany zwiększenia produkcji do 14 samolotów miesięcznie. Stwierdzili jednak, że musieli teraz poprosić niektórych dostawców o zwolnienie tempa produkcji, ponieważ zarabiał nieco ponad pięć miesięcy w porównaniu z obecnym harmonogramem wynoszącym bliżej dziewięciu.
Airbus odmówił komentarza na temat dokładnych liczb produkcji.
Podtrzymał swoje plany dostawy samolotów A321XLR dalekiego zasięgu – będących częścią kluczowego pola bitwy z Boeingiem – w drugim kwartale przyszłego roku. Fawry stwierdziła, że po sprawdzeniu projektu zbiornika paliwa czyni znaczne postępy w kierunku uzyskania certyfikatu.
Airbus przygotowuje się również na, co wygląda na trudne negocjacje ze Spirit AeroSystems (SPR.N) po tym, jak producent płatowca uzyskał podwyżkę ceny od Boeinga (BA.N).
„Ściśle z nimi współpracujemy w duchu wspierania ich, ale oczekujemy również, że Spirit będzie dobrze wspierać Airbusa. W końcu jesteśmy ich klientami” – powiedział Faury.
Spirit stwierdził, że nie ma nic do dodania do komentarzy nowego dyrektora generalnego Patricka Shanahana, który w zeszłym tygodniu stwierdził, że podobna umowa taryfowa z Airbusem to „element krytyczny” i powinna zaradzić presji kosztowej na A220, dla którego Spirit produkuje skrzydła.
(1 dolar = 0,9341 euro)
(Raport: Tim Heffer w Paryżu) Dodatkowe raporty Valerie Encina w Waszyngtonie i Alison Lambert w Montrealu (redakcja: Matt Scuffham, Sharon Singleton i Matthew Lewis)
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Firma zajmująca się planowaniem powierzchni handlowych CADS postrzega technologię jako odpowiedź na Święta Wielkanocne i inne sezonowe wyzwania w 2024 r. — Retail Technology Innovation Hub
Astronomowie odkryli, że woda unosi się w części przestrzeni, która tworzy planetę
Tęskniłam za nim bardzo długo! Satelita NASA i martwy rosyjski statek kosmiczny zbliżają się do siebie na swojej orbicie