Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Agora SA: Wyniki finansowe Grupy Agora w I kwartale 2022 r.

Agora SA: Wyniki finansowe Grupy Agora w I kwartale 2022 r.

W pierwszym kwartale tego roku pożegnaliśmy ograniczenia pandemiczne, które były szczególnie ważne dla naszego największego segmentu biznesowego – filmów i książek, i myśleliśmy, że będziemy mogli skupić się wyłącznie na poprawie wyników finansowych. Jednak fale uderzeniowe wywołane atakiem Rosji na Ukrainę opóźniły powrót do normalnych operacji. Ponadto konflikt nasilił symptomy spowolnienia gospodarczego, które były widoczne już przed jego wybuchem, oraz zwiększyła niepewność co do prowadzenia działalności gospodarczej. Mimo to Grupa Agora elastycznie dostosowuje się do zmieniających się okoliczności i koncentruje się na odbudowie wyników finansowych – komentarz Bartosza Hojki, Prezesa Zarządu Agory.

Całkowite przychody Grupy Agora w pierwszym kwartale 2022 r. Wyniósł on 253,1 mln zł i był o 73% wyższy niż rok wcześniej. Wynika to głównie z przychodów z działalności kin, zawieszonych w tym samym okresie w 2021 r. decyzją administracyjną, oraz ze sprzedaży reklam, które wzrosły wraz ze zniesieniem ograniczeń epidemicznych ograniczających działalność wielu przedsiębiorców w Polsce.

Sprzedaż reklam Grupy Agora ponad dwukrotnie zwiększyła tempo na rynku – o ponad 15% do 104,5 mln zł, co stanowi ponad 41% łącznych przychodów grupy. Segment reklamowy i radiowy odnotowały bardziej dynamiczny wzrost przychodów reklamowych niż rynek. Ta kategoria wpływów wzrosła również w działalności kinowej dzięki mniejszemu zakresowi ograniczeń działalności w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Wzrost przychodów AMS wynika w dużej mierze z dynamiki rynku ze względu na przychody z kampanii realizowanych na światłach miejskich premium, podświetlenie i cyfrowe billboardy. Z kolei wzrost w radiu wynikał ze zwiększonych wpływów z usług maklerskich na sprzedaż czasu antenowego. Przychody operacyjne kina sieci Helios wyniosły 69,7 mln zł. Trzeba jednak pamiętać, że do końca lutego 2022 roku kina w Polsce mogły oferować do sprzedaży tylko 30% miejsc w swoich salach kinowych.1Dopiero w marcu zniesiono pozostałe ograniczenia w ich działalności. Dodatkowo wybuch wojny na Ukrainie spowolnił powrót widzów na duże ekrany. W efekcie w I kwartale 2022 roku w sieci Helios sprzedano prawie 2,5 mln biletów – przychody z tego adresu wyniosły 47,3 mln zł, a ze sprzedaży franczyzowej 22,4 mln zł. Co najważniejsze, sprzedaż biletów na audycje online stanowi około 46% łącznych przychodów z tej kategorii. W tym samym okresie w 2021 r. nie odnotowano przychodów z działalności kinowej grupy, ponieważ wszystkie obiekty Helios były w tym czasie zamknięte. Od 12 lutego do 20 marca 2021 roku, decyzją rządu, kina w Polsce mogą wznowić swoją pracę – tylko część małych kin skorzystała z tej możliwości. W czasie, gdy pracowali, liczba sprzedanych biletów w kraju na spektakle wyniosła 533,2 tys. biletów. Z kolei w pierwszym kwartale 2020 r., według szacunków Helios, w kinach w Polsce sprzedano blisko 10,4 mln biletów.2. Ponadto w omawianym okresie znacząco wzrosły przychody z działalności filmowej grupy Agora, które rok temu były na bardzo niskim poziomie – w okresie od stycznia do marca 2022 roku NEXT FILM 3 przygotował premiery dla fanów polskiego kino i otrzymał bonus. Aby wyprodukować film dla Netflix.

READ  Prezydent Polski twierdzi, że prezes Banku Centralnego Głabiński podjął dobre decyzje

Sprzedaż egzemplarzowa dla grupy była nieco niższa niż w I kwartale 2021 r. i wyniosła 33,0 mln zł. Wynikało to głównie z niższych przychodów ze sprzedaży publikacji Agora Publishing, przy wyższych przychodach z prenumeraty cyfrowej w Gazeta Wiborcza. Liczba zapisów Wyborcza.pl na koniec marca 2022 r. przekroczyła 290 tys., czyli była o prawie 13% wyższa niż przed rokiem. Udział strumieni cyfrowych w całkowitej sprzedaży wydawnictw Grupy Agora na koniec marca 2022 r. wyniósł około 41%, co oznacza wzrost o ponad 11 pp w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. Łączna sprzedaż publikacji cyfrowych Grupy Agora, w tym nośników innych wydawców, a inne treści, m.in. podcasty, są bardzo dynamiczne – udział przychodów z tego tytułu w okresie styczeń-marzec br. wyniósł 41% i wzrósł o ponad 6 punktów procentowych rok do roku. Liczba sprzedanych dostępów Premium TOK FM wyniosła blisko 26,2 tys., a przychody z tego tytułu były o prawie 23% wyższe rok do roku. Radio TOK FM nawiązuje również do rekordów w kolejnych falach badania Radio Track – w okresie od lutego do kwietnia 2022 roku udział stacji w słuchaniu wyniósł już 3,2%, dzięki czemu TOK FM uplasowało się na czwartym miejscu w tej kategorii wśród ogólnopolskich stacje radiowe iw centrum Szóste miejsce wśród wszystkich nadawców radiowych w Polsce. O popularności mediów Agory decyduje m.in. rosnące zapotrzebowanie czytelników i słuchaczy na wysokiej jakości i rzetelne treści dziennikarskie, zwłaszcza w obliczu rosnącej niepewności gospodarczej i trudnej sytuacji geopolitycznej.

Ponadto Grupa Agora zwiększyła przychody z handlu żywnością dzięki zniesieniu ograniczeń w prowadzeniu lokali oraz rozbudowie sieci restauracji Pasibus, a także z pozostałej sprzedaży.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora W pierwszym kwartale 2022 r. wyniósł 275,8 mln zł. Jej ponad 41% wzrost wynikał przede wszystkim ze stopniowego powrotu Agory do biznesu bez ograniczeń pandemicznych, w tym pełnego zatrudnienia i działań promocyjnych, a także z warunków rynkowych związanych z ogólnym wzrostem cen, inflacją i presją płacową. Tradycyjnie najwyższy wzrost kosztów operacyjnych odnotowano w kosztach usług obcych; Poza amortyzacją wzrosły również inne pozycje w kosztorysie. Zatrudnienie w Grupie Agora na koniec marca 2022 r. wyniosło 2356 etatów i było o ponad 100 etatów wyższe niż na koniec marca ubiegłego roku.

READ  Rynki wschodzące – spadek forinta węgierskiego przed decyzją w sprawie stóp procentowych; Akcje rynków wschodzących spadały szósty dzień

Ostatecznie Grupa Agora zakończyła I kwartał 2022 r. poprawą wyników operacyjnych – głównie z zyskiem na poziomie EBITDA na poziomie 17,6 mln zł wobec straty 8,1 mln zł w analogicznym okresie 2021 r. Jednocześnie Grupa zmniejszyła stratę na poziomie 8,1 mln zł EBIT wzrósł o ponad 54% do 22,7 mln zł3. Strata netto wyniosła 33,1 mln zł, a strata netto akcjonariuszy jednostki dominującej 31,8 mln zł.

W okresie styczeń-marzec 2022 r. wartość wydatków reklamowych w Polsce wzrosła o 7,0% w porównaniu do I kwartału 2021 r.4. Wartość ta była również wyższa w porównaniu do I kwartału 2019 r. W związku z tym na podstawie dostępnych danych rynkowych Zarząd Agory szacuje, że wartość rynku reklamy w Polsce w 2022 r. wzrośnie w porównaniu do 2021 r. o ok. 3-6%. Wydatki na reklamę kinową wzrosną o 65-75%, a reklamę zewnętrzną o 15-18%. Wartość wydatków na reklamę będzie nadal rosła również w Internecie – o 5-8%, aw radiu wzrośnie o 1-4%. Segmenty rynku, w których wydatki na reklamę mogą się zmniejszyć w 2022 roku to prasa i telewizja. Wartość wydatków w tych obszarach może wahać się odpowiednio między spadkiem o 1% a wzrostem o 2%. Szacunki te mogą jednak ulec zmianie ze względu na niestabilne warunki rynkowe, związane głównie z konfliktem zbrojnym na Ukrainie oraz stanem polskiej gospodarki, w tym w szczególności z wysoką inflacją.

Dla zarządu spółki głównym projektem na 2022 r. są prace nad strategią rozwoju całej Grupy Agora na lata 2023 – 2027. Analizowany jest potencjał rozwojowy organizacji, portfolio biznesowe i otoczenie rynkowe, co jest planowane do ukończenia jeszcze w tym roku.

Źródło danych: Skonsolidowane sprawozdanie finansowe za I kwartał 2020 roku wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.

Marże:
1 Limity sprzedaży miejsc kinowych nie były stosowane wobec osób zaszczepionych.
2 Frekwencja w kinach: Szacunki Helios SA – Od listopada 2019 r. dystrybutor UIP nie podaje danych o frekwencji swoich filmów w Polsce. Według danych Boxoffice frekwencja w Polsce wyniosła ponad 7,2 mln biletów; Liczba ta nie obejmuje produktów kinowych, które UIP dostarczył do kin.
3 Strata Grupy Agora na poziomie EBITDA zapewniona bez wpływu MSSF 16 w I kwartale 2022 r. wyniosła 4,3 mln zł, natomiast strata na poziomie EBITDA w tym ujęciu 28,0 mln zł.
4 Rynek reklamy – szacunki Agory (prasa oparta na monitoringu Kantar Media i Agora, radio na bazie Kantar Media), IGRZ (reklama zewnętrzna, od stycznia 2014 r. zmniejszyła się liczba podmiotów raportujących przychody IGRZ) oraz wstępne dane z Publicis Media (TV, kino, Internet).