Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Agencja ONZ osiąga dalekosiężny cel zerowego klimatu dla lotnictwa do 2050 r. |  Emisje lotnicze

Agencja ONZ osiąga dalekosiężny cel zerowego klimatu dla lotnictwa do 2050 r. | Emisje lotnicze

a Organizacja Narodów Zjednoczonych Urząd zatwierdził ambitny długoterminowy cel dotyczący lotnictwa zerowego netto do 2050 r., pomimo wyzwań ze strony Chin i Rosji, gdzie kraje w przeważającej mierze sprzymierzyły się z liniami lotniczymi pod presją zmniejszenia zanieczyszczenia z lotów.

Jednak ekolodzy skrytykowali niewiążący charakter konwencji jako bezzębny.

Decyzja, określana przez kilka krajów europejskich jako kompromis, pragnąca ambitniejszego celu, spotkała się z aplauzem członków 193-narodowego zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), które odbywa się co trzy lata.

Chiny, przy wsparciu Rosji i ErytreaZakwestionował wykonalność celu bez dalszych dowodów i przekonywał, że kraje rozwinięte powinny zapewnić wsparcie finansowe krajom rozwijającym się, które wciąż rozwijają swoje rynki lotnicze.

Spotkanie przygotowawcze Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w lipcu położyło podwaliny pod niewiążący cel po latach rozmów.

Linie lotnicze w zeszłym roku przyjęły cel obniżenia emisji netto do 2050 r. w ramach wirtualnej próby, która skłoniła chińskie linie lotnicze do rezerwacji, odzwierciedlając bardziej ostrożne stanowisko Pekinu w sprawie środków wielostronnych.

Linie lotnicze naciskały na globalne działania, aby uniknąć nakładania przez kraje różnych zasad i opłat w celu zmniejszenia emisji.

„Chociaż umowa nie jest idealna, opiera się na niezwykłym postępie, jaki poczyniliśmy w ostatnich dziesięcioleciach, i zapobiegnie zlepianiu globalnych działań” – powiedział amerykańskie linie lotnicze Airlines for America.

Rada zatwierdziła również zmiany do linii bazowej umowy ICAO w sprawie emisji zanieczyszczeń lotniczych znanej jako CORSIA.

ICAO nie może egzekwować przepisów, ale jej decyzje wpływają na politykę krajową. Urzędnicy mają nadzieję, że globalny cel wyznaczony przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego wykroczy poza zapowiedzi przemysłu, aby zwiększyć dostawy nowych zrównoważonych paliw lotniczych i zachęcić do inwestycji prywatnych.

„Twórcy polityki powinni wysłać sygnał popytu” – powiedziała Nancy Young, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Alder Fuels zajmującej się zrównoważonymi paliwami.

READ  W Bangladeszu obserwuje się znaczny wzrost liczby zgonów spowodowanych piorunami związanych ze zmianami klimatycznymi

Kraje i regiony podejmują kroki w celu promowania zrównoważonego wykorzystania paliw, a Europa wzywa do wprowadzenia mandatów na czyste paliwo w ramach pakietu „Fit for 55”.

Szczególnie bogate kraje będą musiały zredukować swoje emisje, ponieważ kraje rozwijające się wciąż rozwijają swoje rynki, powiedział Dan Rutherford, dyrektor lotnictwa w amerykańskiej Międzynarodowej Radzie ds. Czystego Transportu (ICCT). „Aby zrobić miejsce dla biedniejszych krajów na rozwój sektora lotnictwa, kraje bogatsze będą musiały szybciej osiągnąć szczytowe emisje” – powiedział.

Oczekuje się jednak, że lotnictwo pozostanie w ogniu krzyżowym grup klimatycznych, które postrzegają ćwiczenia jako zasłonę dymną.

Cel jest lepszy niż brak gola, powiedział Joe Darden, dyrektor ds. lotnictwa w brukselskiej grupie ds. transportu i środowiska, ale ubolewał nad brakiem planu osiągnięcia celu. – To bezzębny cel – powiedziała.