Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

2023 Jaguar F-Type R75 |  przegląd PH

2023 Jaguar F-Type R75 | przegląd PH

W tej chwili często się żegnamy. Zaledwie w zeszłym tygodniu Dodge pożegnał się z Challengerem swoim szalonym SRT Demonem 170, a Chevrolet potwierdził, że Camaro tej generacji będzie ostatnim w swojej obecnej formie. Przemysł zabija starożytne dinozaury w tak przyspieszonym tempie, że Porsche czuje potrzebę ciągłego przypominania nam, że następna 911 rzeczywiście zachowa silnik spalinowy. Ale dla Jaguara selektywny luksus już dawno minął. Za zamkniętymi drzwiami kompleksowo pracuje nad pojazdami elektrycznymi. Gra o wysoką stawkę ma oczywiście duże znaczenie dla przyszłości firmy, ale wymaga też kilku poświęceń w teraźniejszości — na pierwszym miejscu bezwstydnie przestarzały, staroświecki F.

Nie trzeba dodawać, że wszystko w decyzji mówi. Gdyby Jaguar jeździł jak Porsche, F-Type został zachowany jak robak w bursztynie, sprytnie zadowalając głównego klienta marki jakością V8, podczas gdy masy zjeżdżają się ku eleganckiemu samochodowi elektrycznemu jutra. Ale najwyraźniej tak nie jest, a F-Type jest prawdopodobnie zbyt stary, aby i tak warto go było ratować. Oczywiście, gdyby Jaguar radził sobie tak dobrze, mógłby planować pożegnanie z 75-letnimi samochodami sportowymi z napędem spalinowym w bardziej charakterystyczny sposób, pozwalając zgasić płomień F-Type za pomocą małych specjałów, z których każdy szpilka wyciągnięta z wyjścia jako granat Przez Some Smiles w koszulce polo SVO.

Ale nawet te ostatnie strzały uznano za o jeden most za daleko. O ile nie pozostała ostatnia niespodzianka, F-Type – i poprzedni katalog doskonałości Jaguara – kończy się na 75, „wyselekcjonowanym” zestawie wyposażenia dostępnym dla 300-konnego czterosilnikowego i zarówno 450-konnego, jak i 575-konnego 5.0- litrowe warianty V8. Nieuchronnie wynik wygląda, czuje się i porusza się jak każdy typ F, aczkolwiek z pewnymi „ekskluzywnymi elementami konstrukcyjnymi”. Być może nikt w firmie Jaguar tego nie chciał: po prostu serce i dusza (oraz każdy grosz na badania i rozwój) skupiają się na dalekim horyzoncie. Mamy to. To jest życie.

Na szczęście fakt ten nie powstrzymał niepełnozatrudnionego i utalentowanego zespołu imprezy przed zrobieniem z siebie piany. 20-minutowy podmuch na Fosse Way może powiedzieć nam wszystko, co musimy wiedzieć o 75; Zamiast tego mieliśmy kilkudniową wycieczkę z Barcelony do Bilbao, obejmującą podnóże Pirenejów i, tak, dwa oceany (licząc je). Prawie nie wspomniano o wątpliwej atrakcyjności lat 75-tych: zamiast tego byliśmy tam, by oklaskiwać model, który na dobre i na złe spędził dziesięć lat (hrabia M) przekazując wiele z tego, co dobre, prawdziwe i prawdziwe na sposób starego Jaguara . Ponieważ – i nikt tego też nie powiedział – część tej wody nieuchronnie pójdzie z dzieckiem. Pijcie to w środku, chłopaki.

READ  Japońskie listy przebojów: Super Mario Bros. Wonder absolutnie rozbija jego debiut

Zrobiliśmy to chciwie. Odwróciliśmy beczkę. Świeciło słońce. Północna Hiszpania zrobiła swoje, rozchylając zasłonę, ukazując niesamowite, pozornie niekończące się, prawie opustoszałe aleje pośród usianych drzewami gór. Znaczna część drogi słynie z tego, że latem przyciąga motocyklistów jak muchy, ale zdecydowanie jest to też kraj typu F. W końcu czym jest samochód sportowy z silnikiem z przodu, jeśli nie zamiatarką od góry do góry, jak głodny rekin rafowy? Nie ma co do tego wątpliwości, Jaguar bardzo dobrze wybrał konfigurację i przez 491 mil łatwo było wpaść w znajome zaklęcie jego najlepszego sportowego samochodu spalinowego, przekonany, że F-Type ma sens w 2023 r., nawet jeśli zdecyduje jego producent nie opłaca się kontynuować produkcji.

W 2013 roku przekaz był zupełnie inny. Adrian Hallmark, ówczesny globalny dyrektor marki firmy (obecny dyrektor generalny Bentleya) podkreślał, że model był tak samo ważny dla Jaguara, jak 911 dla Porsche. Podobno ogłosił również, że jest to „pierwszy prawdziwy sportowy samochód Jaguara od ponad 50 lat”, co jest rodzajem hiperboli, jakiej można się spodziewać podczas premier to, co uważasz za prawdziwy samochód sportowy, prosto z deski kreślarskiej do dealera. Sam F-Type był pokazywany od 2000 roku, a projekt Jeffa Lawsona z otwartym dachem zniszczył gałki oczne wszystkich na tegorocznym pokazie w Detroit – tylko po to, by Ford odrzucił go ze względu na koszty.

Wysiłek Iana Calluma, a następnie C-X16 w 2011 roku, z pewnością nie był garbem w dziale wyglądu. Koncepcja benzynowo-elektryczna mogła zostać przyćmiona przez śliski, przyszłościowy i8 BMW we Frankfurcie w tamtym roku – nie wspominając o zupełnie nowej generacji 911 – ale ucieleśniała bardziej pewną siebie mentalność Jaguara, zastrzeżoną przez Tata. I chociaż wersja produkcyjna nie do końca cieszyła się powszechnym uznaniem w 2013 roku, była to po prostu efektowna, nosząca aurę obecność w salonach wystawowych. Coupe trafiło do sprzedaży niecały rok później i zostało ogłoszone jako prawdziwy następca zwykłych podejrzanych – w tym 991.

READ  Sprawdź to zakulisowe spojrzenie na to, jak gasnące światło przesuwa przełącznik

Oczywiście problem z rozbiciem namiotu na trawniku Porsche polega na tym, że trzeba konkurować z jego talentem do nieustannego kręcenia śrubą inżynierską. Jaguar nie potrzebuje lekcji, jak sprawić, by samochód prowadził się imponująco dobrze, ale nie można zaprzeczyć, że 991 opierał się na zupełnie nowej architekturze – wyrafinowanej mieszance wysokowytrzymałych kompozytów stalowych i aluminiowych, wykonanych na zamówienie. za bycie sportowym samochodem stulecia z tylnym silnikiem.201. Tymczasem F-Type został zbudowany na skróconej wersji odchodzącej platformy XK i od pierwszego dnia był powszechnie uważany za nadwagę (i nie tak sztywny, jak mógłby być).

W związku z tym nie można teraz prowadzić żadnego wariantu F-Type bez natychmiastowego myślenia o niechęci jego producenta do rozwiązania niektórych z jego długotrwałych problemów. Nadal nie jeździ tak dobrze, jak powinien przy niższych prędkościach. Nadal nie idzie tak szybko, jak powinien. Środek rolki nadal wydaje się dość wysoki. Wnętrze nadal wygląda na bardzo małe. Im mniej mówi się o jego chwiejnym systemie informacyjno-rozrywkowym, tym lepiej. Jako inauguracyjna premiera, obecna iteracja 911, w prawie każdej wersji opartej na coupe, sprawia wrażenie, że została skrupulatnie zmontowana, aby przekroczyć Twoje oczekiwania. W modelu F-Type od pierwszej chwili widać, że Twoje oczekiwania muszą być dostosowane do tego, co robisz dobrze.

Na szczęście dla Jaguara nie było to wcale trudne. A na pewno nie wtedy, gdy dany F-Type współpracuje z odchodzącym V8. Wcześniej sugerowaliśmy, że odpowiednią gamą jest teraz P450 (a biorąc pod uwagę, że jest to oszczędność prawie 20 000 funtów w porównaniu z okrętem flagowym, zwykle trzymamy się tej rekomendacji) – chociaż bardzo trudno nie polubić 575-konnego R jeśli uderzysz go raz po raz przez godzinę po godzinie na przykład w Kraju Basków. Mniej na korzyść jego bardziej bezpośredniej mocy niż moment obrotowy 516 funtów na stopę w reakcji przepustnicy. Trudno oskarżyć samochód o przewożenie zbyt dużej ilości drewna, kiedy jesteś zajęty uśmiechaniem się na myśl o bardzo realnej możliwości, że katapultuje cię do hiszpańskiego lochu.

W Wielkiej Brytanii możesz ulec pokusie, by pomyśleć o bezsensowności wszystkich tych doładowanych osiągów, ale nie w widocznych zakątkach parku. Nie ma powodu, aby martwić się o kontrolę nad kierownicą, ponieważ hiszpańskie drogi A są starannie rozplanowane na rogach szpitali. Tutaj F-Type najwyraźniej radzi sobie najlepiej w trybie Dynamic, w którym podwozie przestaje grzęznąć w błocie, próbując „oddychać” na falach długofalowych i angażuje się, a nie jest zwykłym samochodem sportowym. Ciaśniejsze ustawienia sprawiają, że układ kierowniczy wydaje się również bardziej wiarygodnie wyważony, a to, czego brakuje w sprzężeniu zwrotnym, nadrabia dobrze ocenioną szybkością skrętu. Adaptacyjny system napędu na wszystkie koła Jaguara jest na tyle wyrafinowany, że sprawia wrażenie wstecznego, bez grzęźnięcia na każdym zakręcie; Silnik V8 jest wystarczająco mocny, aby świętować swoją obecność przy każdym zjeździe. Zachęca się do wzrostu.

READ  Steam Replay zawiera przegląd twoich nawyków związanych z grami w 2022 roku

To prawda, najszybszy typ F nie sprawia, że ​​​​jego ograniczenia wyglądają tak przyjaźnie (i dobrze znane) jak 992 – ale jest niezwykle biegły w sprawianiu, że wysiłek na osiem dziesiątych wydaje się satysfakcjonującym doświadczeniem. Tak, ponieważ R jest głośne i bezproblemowo szybkie, ale także dlatego, że naprawdę przyjemnie się nim jeździ, kiedy jest czas i miejsce, by pokonywać razem kilka zakrętów – co sprawia, że ​​w Hiszpanii czuje się jak manna z nieba, gdy ktoś inny go odbiera zakładka paliwo. Jeśli brzmi to jak zbyt duży wymóg dla prawdziwie wyważonego osądu, niech tak będzie; W końcu to nie cześć, ale do widzenia. Rzeczywistość oparta na faktach jest jak zawsze: codzienny odpowiednik samochodu sportowego 911 jest równie doskonały. Tymczasem F-Type R 75 pozostaje idealnym towarzyszem podróży, o której większość z nas tylko marzy. Może to jednak godne pożegnanie.

Dane techniczne | Jaguar F-Type R 75 P575

silnik: 5000 cm3, V8, doładowany
Wprowadzać się: 8-biegowa automatyczna, napęd na cztery koła
Moc (KM): 575 przy 6500 obr./min
Moment obrotowy (funt-stopa): 516 przy 3500-5000 obr./min
0-62 mph: 3,7 sekundy
maksymalna prędkość: 186 mil na godzinę
Waga: 1780 kg (DIN)
mpg: 26,4 (WLTP)
Dwutlenek węgla: 243 g/km (WLTP)
cena: 102 870 funtów